בע"ה י"ח אדר ב תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

המאבק ב"ספריית פיג'מה" צובר תאוצה

מאות הורים חתמו על מכתב לשר בנט: "איננו יכולים לעמוד מנגד". אלעד צדיקוב, ממובילי המאבק, על הספרים: "נותנים לך הרגשה שאתה בבית, אבל כשתדפדף תמצא את עצמך בעולם של ערכים אוניברסליים - זוהי הרפורמה"

  • כ"ז כסלו תשע"ז - 12:36 27/12/2016
גודל: א א א

המאבק בחלוקת הספרים של "ספריית פיג'מה" במוסדות החינוך תופס תאוצה וכעת מצטרפים אליו גם הורים לילדים בחינוך הדתי. כ-900 הורים חתמו נכון לעכשיו על עצומה אינטרנטית הקוראת להפסיק את חלוקת הספרים במוסדות החינוך.

במכתב המיועד לשר החינוך נפתלי בנט טוענים ההורים שהם "נדהמו לגלותתכנים שלא יעלו על הדעת ביחס לחז"ל, ביחס לציבורים בעם ישראל וביחס לערכי היהדות".

ההורים מפרטים בפנייתם לשר בנט מספר דוגמאות מתוך הספרים המבטאות לדבריהם יחס מזלזל כלפי דמויות חשובות בהיסטוריה היהודית - החל משלמה המלך וכלה ברבי עקיבא, הצגה של יהודים שומרי מצוות כאוכלוסיה נחותה, הצגת המסורת היהודית בצורה מעוותת ואיורים הכוללים בעיות צניעות.

אלעד צדיקוב, חבר מועצת העיר הרצליה, ממובילי המאבק בספריית פיג'מה, אומר בשיחה עם הקול אלעד צדיקוב, חבר מועצת העיר הרצליההיהודי כי יעד המאבק הוא הוצאה של הספרים ממוסדות החינוך של החמ"ד בראש ובראשונה, אך גם ממוסדות החינוך הממלכתי.

צדיקוב פנה לפני שבועות ספורים לצוותים חינוכיים במוסדות החינוך בהרצליה והציג בפניהם את הבעייתיות הקיימת בספרים המחולקים חינם על ידי ספריית פיג'מה. בדבריו כתב צדיקוב כי ראוי שהצוותים יאירו את עיניהם של ההורים באשר למסרים המועברים בגלוי ובסמוי בספרים של ספריית פיג'מה.

ראשי החמ"ד ששמעו על המאבק של צדיקוב פנו אליו וטענו שאמנם בעבר היו בעיות כאלה ואחרות בתכנים שבספרים אך כיום בוועדות של התוכנית יושבים גם נציגי החמ"ד ומוודאים שתכנים מעין אלו לא נכנסים לספרים. צדיקוב טוען שאין לכך משמעות מעשית ולמעשה ניכר שגם הספרים החדשים שיצאו על ידי 'פיג'מה' לוקים באותן בעיות.

בהמשך פנה צדיקוב לרבנים הראשיים לישראל וביקש את התייחסותם לסוגיה. בשבוע שעבר הוא קיבל מענה מלשכתו של הרב לאו בה נמסר לו שהרב לאו עמד בקשר עם הרב אבי גיסר מהחמ"ד והבין שישנה ביקורת של החמ"ד על הנעשה. צדיקוב השיב לרב לאו במכתב נוסף בו הוא מפרט דוגמאות רבות המלמדות על תכנים בעיתיים בספרי 'פיג'מה' גם לאחר הביקורת של החמ"ד.

"ספריית פיג'מה לא יכולה לחתור בצורה חריפה מדי, הם עושים את זה בעדינות", מסביר צדיקוב. "איך הם כן עושים את זה? דבר ראשון הם מקשרים באתר שלהם לתיאטרון 'אלול' - תיאטרון בבעלות רפורמית. מעבר לכך - 'פיג'מה' מציגה ערכים יהודיים ונותנת לך הרגשה שאתה 'בבית', בתוך העולם היהודי, אבל אם תדפדף בפנים הספר תראה את האיורים שמלווים את הסיפורים, את האוניבסרליות שמלווה את הסיפורים, את הזריקה מהמקום היהודי לגלובליזציה, לערכים האוניבסרליים - זה גופא הרפורמה, אתה תישאר יהודי ברמה החיצונית בלבד".

ספריית פיג'מה נוסדה לפני כשמונה שנים על ידי קרן הרולד גרינספון של נדבן אמריקאי. פעילותה מבוססת על תוכנית מקבילה שפעלה בארה"ב ונועדה להנחיל ערכים יהודיים דרך ספרי קריאה לילדים ופעילויות משותפות להורים ולילדים על בסיסם. במסגרת התוכנית מחולקים מדי שבוע בחינם ספרים לכל ילדי ישראל.

לטענת מתנגדי התוכנית, גופים בעלי זיקה רפורמית וקונסרבטיבית עומדים מאחוריה והם מנצלים את ספרי הקריאה היוצאים על ידי הספרייה להנחלת ערכים המשקפים את תפיסת עולמם לכלל הילדים בישראל. דמויות מובילות במערכת של ספריית 'פיג'מה' הם: ד"ר רוני גולינקין - ממכון שכטר הקונסרבטיבי, פרופ' עליזה שנהר - בכירה בקרן לישראל חדשה, מוטי זעירא - מנהל מדרשה של "יהדות פלורליסטית" ועוד.

תגובות (10) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


3 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 19 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד