בע"ה י"ז ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

בשקט-בשקט - הריבונות הפלסטינית משתלטת

המצודה בג'יפלטיק, "ציר דטרויט", וסינג'ל - הרשות הפלסטינית מנסה לשחזר את הצלחת ההשתלטות על תל אומרה והיא מגבירה מאמצים לעצור את ההתיישבות היהודית

  • מערכת הקול-היהודי
  • כ"א אלול תש"פ - 17:02 10/09/2020
גודל: א א א
(צילום מסך מתוך פייסבוק)
(צילום מסך מתוך פייסבוק)

בעוד שהתוכנית להחלת ריבונות הישראלית ביהודה ושומרון נגנזה, ולטענת מועצת יש"ע נמשכת הקפאת הבנייה בהתיישבות, הרשות הפלסטינית ממשיכה בעבודה מואצת להשתלטות מאורגנת על שטחים נרחבים ואסטרטגיים ביהודה ושומרון ומאבק בהתיישבות יהודית חדשה.

כפי שדווח בקול היהודי בעבר, מי שמוביל את הנושא מטעם הרשות הפלסטינית הוא השר וואליד אסאף יו"ר "הועד לענייני גדרות והתנחלויות" שמרכז מאמצים בין השאר להשתלטות על אתרים היסטוריים בשטחי C, ובנייה ערבית באיזורים שבהם מתוכננת לקום התיישבות יהודית.

בשבועות האחרונים מוביל "הועד לענייני גדרות והתנחלויות" הפגנות קבועות במקום המתוכנן לבניית אזור תעשייה חדש סמוך ליישוב אבני חפץ ובהר עיבל בשומרון. בשבוע האחרון השתתף עבדאללה אבו רחמה הפעיל בועד כאחראי על "הפעולה העממית", באירוע שבו הותקפו המתיישבים מהחווה של מיכה ליד כוכב השחר בידי ערביי כפר מאליק ואל-מועייר.

בתחילת השבוע ביקרה משלחת של נציגי ה"ועד לענייני גדרות והתנחלויות" בראשות השר אסאף יחד עם נציגים שונים של משרדי הרש"פ, בבניין המשטרה הטורקית בג'יפלטיק והכריזו על תוכנית הרשות הפלסטינית לשיפוץ המקום בכדי להפוך אותו לאתר מורשת "פלסטיני", במטרה למנוע נוכחות יהודית בשטח.

    | היסטוריה של ניסיונות השתלטות על הג'פלטיק

משטרת הג'יפלטיק, יושבת סמוך לצומת אדם והיא מחברת את כביש הבקעה עם הכביש המגיע משכם על אפיק נחל תרצה לכיוון גשר אדם. המקום נבנה בתקופת השלטון העות'מאני כבית ממשל והפך לתחנת משטרה ע"י המנדט הבריטי.

לקבלת עדכונים מהקול היהודי בווצאפ >> | הירשמו לניוזלטר שלנו >> | ​הורד את האפליקציה של הקול היהודי >>

לאחר מלחמת ששת הימים, המבנה הוכרז כאתר מורשת לשימור מטעם המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל, ובמקום הוקם בסיס צבאי ששימש את חטיבת הבקעה במשך שנים עד שננטש. מאז, ישנם נחסיונות השתלטות ערבית במקום. כבר לפני 6 שנים השתלטו קבוצות מאורגנות של מתפרעים ערביים על המצודה והתבצרו בה בעזרת גדרות תיל במשך יומיים עד שפונו על ידי צה"ל. השבוע כאמור החלה הרשות הפלסטינית בפעילות מואצת ורשמית להפיכת המצודה לאתר מורשת "פלסטיני".

עיבוי הרצף הטריטוריאלי של הבנייה הערבית באזור הג'יפלטיק נחשב ליעד אסטרטגי עבור הרשות הפלסטינית שכן הוא מייצר רצף מעבר הירדן המזרחי דרך גשר אדם לכיוון העיר שכם ואיזור צפון השומרון הריק מיהודים.

   | הרש"פ מנסה לשחזר את הצלחת ההשתלטות בתל ארומה

פרוייקט נוסף שמקדמת הרשות הפלסטינית במרץ הוא פתיחת הכביש שעובר דרומית ליישוב איתמר מהעיירה עקרבה והכפרים שסביבה לעוורתא ולשכם ועוקף את צומת תפוח, "ציר דטרויט". אתמול בערב עצר צה"ל את ראש תנועת הפתח במחוז שכם, יחד עם נציג מטעם ה"ועד לענייני גדרות והתנחלויות" בסיור משותף עם ראש עיריית עקרבה ופעילים מוכרים נוספים מהאזור. הסיור נערך בכביש הסגור לתנועת ערבים כיום, לקראת תכנון המאבק לפתיחתו.

תוכנית הרש"פ להשתלט על הכביש והמרחבים שסביבו מגיעה לאחר ההצלחה במבצר החשמונאי ב"תל ארומה", שם כזכור החלו לפני מספר חודשים ערביי ביתא בשיתוף פעולה עם משרדי הרש"פ בעבודות פיתוח באתר ההיסטורי שנמסר לרש"פ בהסכמי אוסלו ומוגדר כשטחי B. במקום נבנה דגל פלסטין ענק שנראה מכל האיזור, לקראת הפיכתו לאתר תיירות "פלסטיני". ההשתלטות החלה בהעלמת עין של צה"ל שאפשר גם למחלקה של שוטרים פלסטינים חמושים להצטלם על ההר. מאז, מקיימים הערבים נוכחות קבועה על התל, ונמנעת הגעת יהודים לביקור במקום. בשבוע האחרון התפרסמה תוכנית של יזמים ערביים לבנות במקום בית חולים ענק.

כעת, לאחר ההצלחה של השתלטות ב"תל ארומה" מעוניינים הערבים באזור, להתקדם הלאה ולהעתיק את ההצלחה לפתיחת הכביש בואדי שבין תל ארומה ליישוב איתמר, כביש אסטרטגי שימנע את הנוכחות היהודית מדרום לאיתמר.

פגישה נוספת שקיים השר וליד עסאף השבוע עם ראשי עיריות צפונית לרמאללה - סינג'ל, עבאווין ורמאללה, עסקה בעצירת התרחבות ההתיישבות היהודית באזור, בעקבות הקמת נקודת ההתיישבות "מעלה שי" דרומית למעלה לבונה, ע"ש הרב שי אוחיון הי"ד שנרצח בפיגוע בפתח תקווה, וכן חווה חקלאית נוספת על גדות נחל שילה.

הרשות החלה בימים האחרונים בעבודות מאסיביות לפריצת דרכים והשתלטות על הרכס האסטרטגי שעליו הוקם "מעלה שי". במקביל מארגנים ערביי סינג'ל התפרעויות ביום שישי הקרוב.

תגובות (1) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 18 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד