בע"ה י"ז ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

שכחו אותך בבית המעצר? תזכה לפיצוי

שכחו אותי בבית זה לא רק שם של סרט: שנה לאחר שנשכח בבית המעצר בירושלים, חייב בית המשפט לפצות את תושב גבעות שילה ב-14 אלף ש"ח

  • יח"צ
  • י"ג טבת תשע"ה - 20:59 04/01/2015
גודל: א א א
בית המעצר מגרש הרוסים בירושלים (שירות בתי הסהר) (שירות בתי הסהר)
בית המעצר מגרש הרוסים בירושלים (שירות בתי הסהר) (שירות בתי הסהר)
שכחו אותי בבית זה לא רק שם של סרט, אלא גם מציאות שהתרחשה בבית המעצר במגרש הרוסים בירושלים שעה שצעיר תושב אחת הגבעות ששוחרר בבית המשפט נשכח על ידי שוטרי מחוז ש"י והסוהרים.
תושב אחד הגבעות בגוש שילה נעצר בתאריך ד' שבט ה'תשע"ד יחד עם אחרים בחשד שתכנן לבצע עבירות תג מחיר, ומעצרו הוארך בשלושה ימים. שלושה ימים לאחר מכן, הורה בית המשפט לשחררו אך למרות שתנאי השחרור בוצעו, השוטרים והסוהרים שכחו אותו בבית המעצר...
העצור הגיש תביעה לבית משפט השלום בירושלים באמצעות עורך דינו איתמר בן גביר שם נטען כי הוא נשכח בבית המעצר יותר מ-27 שעות, והמשטרה ושירות בתי הסוהר חבות בעוולות הרשלנות ועליהם לפצות את הצעיר.
הרשמת הבכירה מאיה אב גנים ויינשטיין קיבלה את התביעה וקבעה בין היתר כי: "אין ולא יכולה להיות מחלוקת כי שלילת חירותו של אדם ללא הצדקה ובניגוד לחוק פוגעת בזכות היסודית ביותר של האדם. חירותו של אדם היא זכות יסוד מן המעלה הראשונה שעוגנה בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו, לא ניתן להפריז בחשיבות הזכות לחירות".
עוד הוסיפה הרשמת הבכירה כי: "המקרה בו עסקינן הוא מקרה חמור, בו נותר התובע מאחורי סורג ובריח שלא כדין במשך 27 שעות בניגוד להחלטה שיפוטית. במצב דברים זה, כאשר התובע אוחז בידו החלטה המאפשרת שחרור, אך שחרורו מתעכב מקובל עלי כי המתנה לשחרור נראתה לתובע כנצח".
הרשמת המשיכה בביקורת וקבעה כי "שיקול לחומרה מצאתי בכך שהנתבעים לא טרחו לבדוק את טענות התובע למרות שהעתק מההחלטה השיפוטית הוצג בפני הסוהרים. בדיקה פשוטה הייתה חושפת את הטענה הנטענת ומאפשרת את שחרור התובע ללא דיחוי. האמור מקבל משנה חשיבות בהינתן וחדר המחשוב המרכזי בבית המעצר הושבת, עובדה שהייתה ידועה מראש ומכאן חייבה הקפדה יתרה שפקודת השחרור תתקבל בפועל, ומתן מענה ענייני ורציני לטענותיו החוזרות של התובע, טענות שנתמכו כאמור בהחלטה שיפוטית שבידו".
לאור כל האמור חייבה השופטת את המשטרה לשלם סכום של 14,000 ש"ח בתוספת הוצאות משפט ושכר טירחת עורך דין. עורך הדין איתמר בן גביר אמר בתגובה כי "פסק הדין מחייב את שלטונות השב"ס ומשטרת מחוז ש"י, לערוך חשבון נפש פנימי ולבחון בחינה מחודשת של כל התנהלות המערכת. לא אחת אני נתקל בהתנהגות לא חוקית של השב"ס במיוחד במגרש הרוסים, באשר ללקוחות שונים שלי ואני לא מוכן לעבור לסדר היום. בשב"ס חייבים להבין ולהפנים שהם לא מעל לחוקי המדינה, ואסור שבגלל תקלות או נוהלים מיושנים הם יפעלו בניגוד לצווים של בית המשפט ובניגוד לחוק", אמר עו"ד בן גביר.
"מקווה שתשלום הפיצוי יעביר את המסר ותיפסק ההתנהלות האטומה שחלק מקציני השבס נוקטים בה כפי שהתרחש במקרה דנן".
הכתבה באדיבות יח"צ
תגובות (0) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 18 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד