בע"ה י"ח ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

"לא חשבתי שבישראל יש דברים כאלה"

תושב פני קדם שנעצר בשבוע שעבר לא חשב שיסתבך במסכת איומים ופיתויים מצד קצין המודיעין של ימ"ר ש"י. "לא חשבתי שבישראל יש דברים כאלה", אומר הצעיר שעלה מצ'ילה

  • יח"צ
  • כ"ג סיון תשע"ה - 09:25 10/06/2015
גודל: א א א

יום ראשון שעבר, בשעה 5:00 בבוקר דופקים שוטרים על דלת ביתו של מ', צעיר בן 28 תושב הישוב פני קדם בגוש עציון. לאחר חיפוש בבית הוא מובל למשרדי החקירות של ימ"ר ש"י שם נחקר בטענה שתקף וקילל אנשי שמאל וערבים שהתקרבו לשטח הישוב לפני מספר חודשים. לאחר החקירה דורשים ממנו החוקרים לטלפן לחשודים נוספים ובהם אביו, ולבקש מהם להגיע לאסוף אותו מהתחנה. כשהם מגיעים נעצרים גם הם.

לאחר החקירה החלה מסכת האיומים והפיתויים אשר מ', שגדל בצ'ילה בצל הדיקטטורה הצבאית ששלטה במדינה בשנות ה-70 ו-80, לא דמיין שיתקל בה בישראל.

"הגיע בחור שקרא לעצמו דן ולקח אותי לחדר שלו", סיפר מ' לאנשי ארגון חוננו אליו פנה לקבלת ייעוץ משפטי. "התיישבנו והוא פנה אלי ואמר לי שהוא רוצה לעזור לי אבל הוא צריך שאני יעזור לו. אמרתי לו שאני לא מבין מה הוא רוצה אז הוא אמר לי שלאחרונה עקרו עצים של ערבים ליד הישוב שלי והוא רוצה שאני אגלה לו מי עשה את זה". מ' הסביר כי אין לו קשר למעשים ואין לו מושג מי עקר את העצים. כאן החלה מסכת האיומים. "הוא אמר לי שעד היום לא הרסו בתים בישוב שלנו אבל אם אני לא אגלה לו מי עקר את העצים הוא ידאג שיהרסו בתים ושהמשטרה תתן דו"חות תנועה לכל מי שיכנס ויצא מהישוב. המשכתי להתעקש שאני לא יודע מי עקר את העצים ואז הוא איים שהוא ידאג שישללו לי את הנשק ואני לא אוכל לעבוד יותר כמאבטח ולא להיות בכיתת הכוננות בה אני חבר".

כשגם זה לא עזר איים דן כי הוא יעצור את כל המשפחה של מ' ואת אביו המבוגר. "היה שלב שרציתי להודות שזה אני עקרתי את העצים רק כדי שישחררו את אבא שלי שהוא אדם מבוגר. אמרתי לעצמי אני אקח על עצמי משהו שלא עשיתי, אני אשב קצת בכלא, אבל רק שלא יפגעו באבא שלי", הסביר לאנשי 'חוננו'.

לאחר שגם איומים אלו לא עזרו, הותיר דן את מ' בחדר ואמר לו לחשוב על הדברים. "אחרי שעתיים בערך הוא חזר, הביא לי חבילת סיגריות ובקבוק קולה ואמר לי שאני משוחרר עכשיו אבל שאחשוב על הדברים ושמחר הוא רוצה להיפגש איתי שוב. לפני שיצאתי הוא הוציא חבילות גדולות של שטרות וסיפר שמי שעוזר לו מקבל 500 עד 1000 ש"ח בכל פעם ושכדאי לי לעזור לו".

מ' ושאר העצורים שוחררו, ולמחרת הוא פנה לארגון חוננו לקבלת הכוונה וייעוץ משפטי. במקום הפגישה שנקבעה לו בשעה 19:00 עם רכז המודיעין, התייצב מ' במשרדי ארגון חוננו, נפגש עם עו"ד, וסיפר על חששותיו מפני כוונת רכז המודיעין לסחוט אותו ולהפוך אותו ל"מלשין" נגד בני ישובו. כמי שעלה לפני מספר שנים מצ'ילה לא ידע כיצד להתמודד עם הדברים.

בארגון חוננו אומרים כי הם רואים את התנהלות המשטרה בחומרה רבה. "מדובר בבחור צעיר שנקלע לסיטואציה בה הופעלו עליו לחצים ומניפולציות בידי קצין משטרה על לא עוול בכפו תוך ניצול היותו עולה חדש. כמעט מדי שבוע מגיעות לארגון חוננו פניות מיהודים, רבים מהם מקרב תושבי יהודה ושומרון, אשר השב"כ והמשטרה מנסים לגייסם כ"מלשינים" בדרכים לא דרכים. אנו קוראים לשר לביטחון פנים לבחון את הנושא ולגבש נהלים ברורים שימנעו פעולות פסולות אלו של המשטרה והמחלקה היהודית בשב"כ".

הכתבה באדיבות יח"צ
תגובות (3) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 15 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד