בע"ה י"ט אדר ב תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

התפרצות אלימה או מחאה לגיטימית?

האם הריסה של מבנים בלתי חוקיים היא פעולה נחוצה של "אכיפת חוק" או פגיעה באזרחים מסכנים? האם מחאה על ההריסה מצד התושבים המקומיים היא "מחאה" או "התפרצות אלימה"? ובכן, כנראה שזה תלוי אם האירוע התרחש בשומרון או בכפר כנא • פרשנות

  • אורי קירשנבום
  • כ"ח סיון תשע"ה - 21:00 15/06/2015
גודל: א א א

הלילה (שני) הרסו כוחות משטרה מבנה בלתי חוקי בכפר כנא בצפון. בעקבות ההריסה התפתח עימות בין ערביי הכפר לכוחות הביטחון. האירוע כולו סוקר בכתבה הבוקר באתר YNET על ידי הכתב חסן שעלאן.

לפני כשנה נהרסו מספר מבנים בלתי חוקיים בישוב יצהר בשומרון. גם שם התפתח עימות בין תושבי היישוב לכוחות הביטחון וגם האירוע הזה סוקר בכתבה בYNET, אז על ידי הכתבים יואב זיתון ואיתי בלומנטל.

סיקור הרס המבנים בשומרון בידי YNET

לכאורה שני אירועים כמעט זהים, אלא שקריאה קצרה של הסיקור באתר YNET על האירוע הלילה בכפר כנא אל מול הסיקור של האתר באירוע המקביל ביצהר, יכול ללמד אותנו דבר או שניים על היכולת של כלי תקשורת לבחור את הגוון המיוחד שהוא רוצה להעניק לכל אירוע.

נתחיל מהכותרת: בכתבה על האירוע ביצהר, נכתב בכותרת הראשית – "הריסה ועימות קשה ביצהר: שוטרים נפצעו, מוצב צה"ל הושחת" – תוצאות ההפגנה של התושבים הודגשו יותר מאשר הרס בתי התושבים. לעומת זאת, בכתבה על האירוע בכפר כנא נכתב – "מהומות בכפר כנא: בית שנהרס ונבנה מחדש - נהרס שוב" – אף מילה על תוצאות ההפגנה של ערביי הכפר.

נעבור לכותרות המשנה: על האירוע ביצהר - "מבנים בלתי חוקיים נהרסו בהתנחלות יצהר - והאלימות התפרצה" – המבנים הם "בלתי חוקיים" והמחאה היא "אלימות", ואילו בכפר כנא – "עשרות הפגינו ויידו אבנים לעבר שוטרים במחאה על הריסת ביתו של טארק חטיב" – המבנה הוא לא "בלתי חוקי" והוא שייך לאדם מסוים שנפגע מההרס, טארק חטיב, והמחאה היא "הפגנה".

סיקור ההרס בכפר כנא ב-ynet

נמשיך: הכתבה של שעלאן בYNET פותחת כך – "לאחר שנהרס כי נבנה ללא היתר ונבנה מחדש על ידי השכנים - שוב נהרס ביתו של תושב כפר כנא" – לעומת פתיחת הסיקור על האירוע ביצהר – "עוד פרק אלים בעימות בין מתנחלים קיצונים לכוחות הביטחון בשטחים", מישהו הזכיר הריסת בתים?!

בנוסף, בעוד שהמפגינים ביצהר זכו בYNET לכינויים כמו "מתנחלים קיצוניים" ו"פעילי ימין קיצוני", המפגינים בכפר כנא נקראו פשוט "תושבים". זאת ועוד, זריקת האבנים ביצהר כונתה "התפרצות אלימה של תושבי המקום", ואילו זריקת האבנים בכפר כנא כונתה "מחאה נגד ההריסה".

הסיקור על האירוע בכפר כנא כלל ציטוטים של שלושה מפגינים, תושבי הכפר שמסבירים את גודל ה"פשע" שבהרס המבנה הבלתי-חוקי בכפר ומבטיחים לבנות אותו מחדש, זאת מבלי להביא אף תגובה של המשטרה בעניין, זאת בניגוד לסיקור האירוע המקביל ביצהר שכלל תגובה ארוכה ומנומקת של צה"ל.

לסיום, בחרו זיתון ובלומנטל לתת סקירה קצרה על שרשרת האירועים של התנגשויות ועימותים בין מתיישבים ביש"ע לבין כוחות הביטחון, דבר שלא מופיע כלל בסקירת האירוע בכפר כנא. איך לומר? קשה להאמין שהכתב המדופלם לא מצא בארכיון YNET כמה סיפורים של התנגשויות בין ערביי כפר כנא לכוחות הבטחון, כמו אלו שהתרחשו בהרס הקודם לפני כחודשיים בכפר, זה שהוזכר בכתבה.

תגובות (1) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


2 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 18 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד