בע"ה כ"ז ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

פתרון לכל מתיישב? • הפקרות בנגב

אז כיצד בכל זאת ניתן לפתור את הבעיה, מהגדולות בארץ אם לא הגדולה ביותר, בתחום הבניה הבלתי חוקית? מי פועל כנגד התופעה ומה הוא עושה?

  • אברהם שפירא
  • כ"ה אלול תשע"ה - 22:30 09/09/2015
גודל: א א א
בנייה בנגב. ארכיון
בנייה בנגב. ארכיון

לאחר שסקרנו את תופעת הבניה הבלתי חוקית בנגב, המחדלים והאחראים להם, נעבור כעת לפתרונות. האם ישנם פתרונות שיסיימו את התופעה באופן מושלם, או שההצעות הן רק חלקיות?

קודם כל יש לציין כי הגוף היהודי המשמעותי ביותר בפעילות כנגד הבניה בנגב הוא תנועת 'רגבים'. התנועה פועלת בכל הארץ אך כמתבקש יש לה גם רכז דרום שכפי הנראה מהכתבות הקודמות יש לו המון עבודה. שוחחנו אתו, והוא סיפר לנו על הפעילות של 'רגבים' שגם בה נאלצו להתפשר ולא ללכת על כל הקופה.

לפני כשמונה שנים נכנסו אנשי 'רגבים' לחולות ההפקרות בדרום הארץ והחלו בפעילות. "בהתחלה התרוצצנו בשטח ועל כל מבנה בלתי חוקי פנינו לרשויות ודרשנו שיהרסו אותו", מספר עמיחי יוגב, הרכז הדרומי ברגבים. "המטרה שלנו הייתה אז לצמצם את הבניה הבלתי חוקית. עם השנים הבנו שזה לא ילך ככה, אין לנו יכולת. בנינו אסטרטגיה יותר רחבה והבנו שיש מקומות שאנו צריכים לפתח מקומות בניה לבדואים ושבהם יש אישור מוכר, וכך בדואים ירצו להיכנס אליהם מהפזורה ונצמצם את הבעיה" מסביר יוגב.

"בין לבין, בפעילות השוטפת, אנחנו לומדים את השטח ונלחמים בארגוני שמאל שבונים עוד מקומות וזו באמת עבודה מורכבת. באופן כללי, השיטה שלנו היא לפנות לרשויות אחרי שהם לא מבצעות אכיפה, ולגורמים משפטיים קרי - בתי משפט, היועץ המשפטי או שר המשפטים. בנוסף, ליזום דיונים בכנסת ולהפעיל לחץ על חברי כנסת שיפעלו על המשטרה שתאכוף את החוק".

| פשרת רגבים: דרישה לתכנית הסדרה

"אמנם לא הרסו יותר מבנים בנגב בגללנו וזו גם לא הנקודה" אומר יוגב, "אך אין ספק שרגבים מורגשים בשטח. כל גוף שרוצה לעשות משהו בנגב יודע שבאיזשהו שלב רגבים ייכנסו לתמונה והוא יצטרך לתת תשובות. לאחרונה פנו למשרד התיירות ורצו לעשות הפנינג לבדואים בקיץ, אבל במשרד אמרו להם שלא כדאי כי 'עוד פעם רגבים יפלו עלינו שאנחנו עושים במקומות לא חוקיים'.. רואים שהם חושבים פעמיים לפני שהם עושים דברים כאן".

בסופו של דבר אנחנו מגיעים למטרת הפעילות. "אני רוצה שהמדינה תיכנס כאן לתכנית הסדרה. אנחנו מפעילים לחץ ועושים מה שאפשר בשביל זה. רוב הזמן הפעילות מתמקדת בלקבל מידע מאנשים ומגופים על דברים שזזים כאן. יש הרבה תכניות שנרקמות במשרדי המדינה מתחת לפני השטח ואנו צריכים לדעת עליהם מראש".

"אנו עובדים על יצירת מודיעין בשטח בכדי לדעת על מה להתמקד ועל מה לא. הנושא הזה הוא מורכב מאוד. יש כאן גורמי שמאל שמשפיעים על המצב בשטח, ומצד שני יש את האוכלוסייה שהיא בסך הכול שקטה ורוצה לחיות את החיים שלה. הארגונים הם הבעייתיים. הם רוצים לקשר את הבדואים עם הסכסוך ה"ישראלי-פלסטיני". בשנים האחרונות נכנסו עוד ארגונים לשטח, כמו בל"ד, התנועה האסלמית, עדאללה, שתיל ופורום דו-קיום ובסופו של דבר המטרה שלהם היא להבעיר את השטח – לא מעניין אותם אוכלוסיית הבדואים, יישובים והסדרות. הם מנסים לפוצץ כל הסדר שיש. זה הגורם הכי בעייתי בשטח".

"הבדואים מצד אחד רוצים תשתיות ושירותים ומצד שני הם רוצים לשמור על מה שהם חושבים שאלו האדמות שלהם. אין כאן שום קשר רוחני או זיקה דתית לקרקע. הם יודעים שיש לזה הרבה ערך נדל"ני, זה כל הסיפור. אבל הכול כאן מורכב, וישנם גלים. לפעמים הכול שקט ואפשר לפעול ולפעמים מישהו מדליק את העסק וכמה חודשים הכול בוער" מסיים יוגב.

תגובות (3) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


7 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 13 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד