בע"ה י"ט אדר ב תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

מי מטפל בבנייה הערבית הלא חוקית?

מדיון בוועדת החוץ והבטחון בכנסת עולה כי "המדינה לא מתמודדת עם הבנייה הערבית הבלתי חוקית"

  • יהודה פרל, הקול היהודי
  • י"ג כסלו תשע"ו - 10:28 25/11/2015
גודל: א א א
הדיון בועדת החוץ והבטחון של הכנסת, אתמול (אהרון בן חמו)
הדיון בועדת החוץ והבטחון של הכנסת, אתמול (אהרון בן חמו)

גרומי האכיפה בישראל כמעט ולא עושים דבר בנושא הבנייה הערבית הלא חוקית, הן בפן המבצאי והן בפן המשפטי. כך עולה מדיון שנערך אתמול (שלישי) בועדת החוץ והבטחון בכנסת בראשות ח"כ מוטי יוגב. "האכיפה בשטח לא מתנהלת באופן שוויוני בין ערבים ליהודים", אמר יוגב. "ככלל הבנייה מוכוונת על ידי הרשות הפלסטינית בעיקר בשטח האסטרטגי – E1 וממומנת על ידי האיחוד האירופי בניגוד להסכמי אוסלו".

בדיון, שערך מעקב אחר הטיפול בבניה הערבית הבלתי חוקית בשטח C, הציגו חברי פורום עוטף ירושלים לחברי הוועדה, את הנתונים המבהילים אודות ההשתלטות הערבית על אדמות מדינה, גניבות חשמל ומים, זיהום שמורות טבע ומי תהום, וכן את העליה המדאיגה בבניית המבנים הלא חוקיים הנבנים בשטח בסיוע האיחוד האירופאי.

בועדה הוצגה העובדה, כי האיחוד הארופאי הקצה בשנים האחרונות במשך מספר שנים מעל 100 מיליון אירו בשנה לקידום פרויקטים שונים, ביניהם בנייה בלתי חוקית לבדואים על אדמות מדינה בשטחי C בניגוד לדין הבינלאומי ולהסכמי אוסלו בתופעה שניתן לכנותה "טרור הבנייה הבלתי חוקית", כך אמרו הח"כים בוועדה.

לדברי נציגי עמותת 'רגבים': "באזור מעלה אדומים בלבד ישנם כ-1,000 מבנים בלתי חוקיים והמגמה רק הולכת ומתעצמת. מדובר בתהליך שמתחיל בפחונים ובהמשך במידה ולא הורסים את המבנה הוא הופך לקרווילות. הרעיון מבחינת ה"פלסטינים" הוא להשתלט על השטח ולכן במהלך הקיץ המבנים הללו כלל לא מאוישים. מדובר בהשקעה כלכלית משמעותית שממומנת בעיקר על ידי גורמים באיחוד האירופי. במידה ואותם גורמים יגיעו למסקנה שאין כדאיות כלכלית בהמשך העברת התקציבים מאחר ומדינת ישראל תממש את צווי ההריסה, הם יפסיקו להשקיע".

| "בית המשפט לא מאפשר לממש את צווי ההריסה"

ראש מועצת בקעת הירדן דוד אלחיאני אמר בציניות, כי ייתכן וגם תושבי בקעת הירדן ישקלו לבנות בצורה לא חוקית ולהשתלט על אדמות מדינה. "הבעיה היא לא במחסור בצווי הריסה. נהפוך הוא. הבעיה היא שבתי המשפט לא מאפשרים לממש את צווי ההריסה הקיימים", הוסיף אלחיאני. "יש במועצה צווי הריסה על מבנים עוד משנת 2000 ולא קורה כלום. חייבים להוציא את האחריות בנושא מבג"צ".

רוני שניר, עוזר ראש מועצת בנימין אמר בדיון כי: "יש כאן אוזלת יד מתמשכת של משרד החוץ ומשרד המשפטים ובראשם משרד הביטחון שמתעלם מהשתלטות "הפלסטינית" על אדמות מדינה. חייבים להבין שאם לא נעצור את הבנייה הלא חוקית לאורך כביש מספר 1, הטרור, האבנים בקבוקי התבערה והירי יגיעו גם לשם. בעוד כמה שנים נצטרך לסלול כביש עוקף שיעלה לירושלים בגלל הטרור שיצא מהכפרים באזור e1". שניר הוסיף : " לא הגיוני שבג"צ יחליט בקלות כזאת להרוס בית כנסת בגבעת זאב, אבל מסגד ובית ספר של הרשות שנבנה על ידי האיחוד האירופי באופן לא חוקי, לא הורסים".

ח"כ בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי) ציין כי "במבחן התוצאה אנחנו נכשלים. למרות כל הכוונות הטובות של כל גורמי האכיפה יש יותר מידי בנייה בלתי חוקית ומעט מידי הריסות. האיחוד האירופי הפך להיות החטיבה להתיישבות של הפלסטינים. עיקר הפעילות שלנו צריכה להתמקד למול האיחוד האירופי מצד אחד וחוסר המעש של משרד החוץ שחייב לפעול באופן יותר אגרסיבי. לתחושתי בנושא הזה אין הכוונה של הדרג המדיני במטרה לחזק את המשילות בשטח כדי למנוע מצב שזה בכייה לדורות".

תגובות (2) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


3 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 19 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד