בע"ה ח' אייר תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

"המדינה מכריזה כי אינה רוצה לאכוף חוק"

בג"ץ מחק עתירה נגד בנייה בלתי חוקית במימון אירופי לאחר שהמדינה אמרה כי בנייה אירופית אינה בראש סדר העדיפויות

  • יח"צ
  • ח' אדר תשע"ו - 20:25 17/02/2016
גודל: א א א
בית המשפט העליון (ויקפדיה)
בית המשפט העליון (ויקפדיה)

שופטי בג"ץ מחקו הבוקר (רביעי) את עתירתה של תנועת רגבים נגד בית ספר לא חוקי שבנה האיחוד האירופי. הנימוק למחיקה: הצהרת המדינה כי הבניה האירופית איננה עומדת בראש סדרי העדיפויות של המנהל האזרחי.

במקביל הצהירה היום סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי, כי ישנם כאלף מבנים לא חוקיים שהאיחוד האירופי בנה ביהודה ושומרון.

השופטים רובינשטיין, שהם ומזוז החליטו למחק את עתירת רגבים ועתירה ערבית נגדית, בשל הצהרת המדינה כי המבנים הבלתי חוקיים שבנה האיחוד האירופי, אינם בראש סדר העדיפויות לאכיפה של המנהל האזרחי.

"המדינה לא מתנערת מאכיפה", טען בא כח המדינה במהלך הדיון. "התקיים תהליך שלם וזה הגיע לצווי הריסה. נכון שיש עוד מקרים, אך נכון לעת הזאת סדרי העדיפויות כוללים שיקולים בטחוניים של משאבים וכח אדם".

עורך הדין בועז ארזי מתנועת רגבים, אמר בדיון כי לא ניתן להתלות שוב ושוב בטענת סדרי העדיפויות. "אם הייתי רואה ביהודה ושומרון הריסה לפי סדרי עדיפויות שמתחילה מלמעלה, הייתי יכול להסכים לטענה של סדרי עדיפויות, אפילו במספך נמוך של הריסות. אך אין אכיפה ואין הריסות לא בסדרי עדיפויות נמוכים ולא בגבוהים".

המדינה טענה כי יש למחוק גם את העתירה הערבית מאחר וכעת אין בכוונתה לממש את צווי ההריסה, ובמידה ויוחלט להרוס את המבנים תוציא המדינה הודעה בכתב שתעניק לבעלי המבנים הבלתי חוקיים ארכה בת שלושים יום, על מנת לעתור מחדש לבג"ץ כנגד הכוונה לממש את צווי ההריסה.

בא כח רגבים ציין כי משמעות עמדה זו, היא מתן חסינות ו"תעודת ביטוח" לעברייני הבניה, שיוכלו בכל שלב לטרפד את אכיפת החוק.

השופט שהם הקשה בפני המדינה האם בניה חדשה במקום תעלה לראש סדר העדיפויות להריסה. "אם זה נכנס לסדר עדיפות כללי, אז לא תטפלו בזה. מה שנבנה בניגוד לצווי בית משפט – האם תממשו את הצווים, אחרת זה עושה פלסתר לכל ההתחיבויות"?

השופט מזוז תהה אף הוא על משקלה של עמדת המדינה. "כל בניה מעבר לתאריך אתם לא מבטיחים שתיהרס, ולא מכח סדרי עדיפויות, אך מצד שני אתם לא מזדרזים שתהרסו".

בתשובה לשאלת השופטים סירב בא כח המדינה להתחייב כי בניה חדשה תעלה לראש סדרי העדיפויות לאכיפה. חרף הדברים, קיבלו השופטים את עמדת המדינה והורו על מחיקת העתירה של תנועת רגבים.

"דבריה של חוטובלי מהיום, לפיהם ''ממשלת ישראל לא מתכוונת לתת אור ירוק לבניה הבלתי חוקית ומהלכים פוליטיים שמטרתם קביעת גבולות ארץ ישראל'', נראים כחסרי כיסוי לאור עמדת המדינה שהוצגה היום בבג"ץ", מוסיפים ברגבים. "החלטת בג"ץ נותנת למעשה הכשר לבניה הפרועה של האיחוד האירופי".

תגובות (1) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


4 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 9 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד