בע"ה כ"ו ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

כמה פעמים שמענו על "הישג להתיישבות"?

גבעת האולפנא, גבעת אסף, מגרון, רמת גלעד - מאז ומעולם הסכמים לפינוי מרצון לווו בקריאות תשואה על "ניצחון ההתיישבות"

  • אורי קירשנבום
  • ו' כסלו תשע"ז - 21:00 06/12/2016
גודל: א א א
הרס בתי דיירנוף. ארכיון (הלל מאיר, tps)
הרס בתי דיירנוף. ארכיון (הלל מאיר, tps)

ההכרזות על "הישג להתיישבות" המלוות את ההסכם שגובש במערכת הפוליטית לפינוי היישוב עמונה בתמורה לקידומו של חוק ההסדרה מזכירות לרבים הכרזות צהלה דומות בהיסטוריה הלא-רחוקה של ההתיישבות ביש"ע.

תושבי גבעת האולפנה בבית אל פונו לפני כחמש שנים בהסכמה לאחר שנחתם הסכם עם הרב זלמן מלמד, רב היישוב, וראשי ההתיישבות ביש"ע. 300 יחידות דיור הובטחו תמורת פינוי השכונה מרצון, וכך מסמסה הנהגת ההתיישבות את המאבק הנחוש שהתארגן בשטח נגד כוחות ההרס. איציק שדמי, יו"ר וועד מתיישבי בנימין, הכריז אז: "הרווחנו וההתיישבות הרוויחה". גם יו"ר הקואליציה דאז, חה"כ זאב אלקין הסביר ש"ההתיישבות כולה הרוויחה" מההסכם.

מפגינים מול ביתו של הרב מלמד סביב חתימת ההסכם בגבעת האולפנה

השנים חלפו והבתים שהובטחו, יחד עם ההצהרות על אימוץ מדיניות שתכשיר אלפי בתים ביו"ש, חלפו יחד איתן. כך, עמד הרב מלמד, שתמך בפה מלא בהסכם גבעת האולפנה, ביישוב עמונה לפני חודשים ספורים והצהיר "ראש הממשלה הונה אותי". הרב מלמד הוסיף שאין לסמוך על הסכמים והצהרות: "בזמן שנגזרה גזירה של הריסת 30 הדירות בגבעת האולפנה בבית אל באו נציגי הממשלה ואמרו 'אנו מתנגדים להריסת בתי האולפנה' אבל אין בכוחנו לשנות את הגזירה. ואולם, מכאן ואילך – המדיניות משתנה - 'אנו מקימים וועדה משפטית – וועדת לוי שתתן פתרונות משפטיים ולא יהיו יותר הריסות'. דובר במפורש על עמונה ועל בתי דריינוף בבית אל".

בתי דריינוף בבית אל נהרסו גם הם והנה מונפת חרב ההרס גם על היישוב עמונה.

עימותים בעת הריסת בתי דריינוף בבית אל (הלל מאיר TPS)

תושבי מגרון פונו גם הם לפני כמה שנים מבתיהם לאחר שחתמו על הסכם עם נציגי הממשלה. הם הצהירו שמטרת ההסכם היא "למנוע מילדיהם מראות של עימות בין התושבים לבין חיילים" והמדינה הכשירה עבורם יישוב בגבעת היקב הסמוכה בעלות של עשרות מליוני שקלים. גם במקרה הזה עם חלוף השנים התברר שפינוי היישוב בהסכמה לא יביא לפיתוחו אלא להיפך. עד היום היישוב מוגדר "לא חוקי".

עם חתימת ההסכם להריסת כמה מבנים ביישוב רמת גלעד הסמוך לקרני שומרון, כתב ראש המועצה הרצל בן ארי לתושבים: "הסכם זה מהווה הצלחה גדולה להתיישבות ביו"ש בכלל ולקרני שומרון בפרט". גם אז מנעו מנהיגי ההתיישבות ביו"ש ממאות פעילים לקיים מאבק נחוש בכוחות ההרס.

הריסות היישוב מגרון

"הישג להתיישבות", "פיתרון כולל ביו"ש" וביטויים דומים נשמעו גם כשנהרסו חמישה בתים בגבעת אסף, בית הכנסת בגבעת זאב ובעוד מקרים נוספים רבים.

אם לבחון את צהלות השמחה של הימים האחרונים לאור אירועי השנים האחרונות נראה שבהחלט יש סיבה לדאגה...

| תושבי עמונה: "לא זזים אפילו מטר"

מאז הפרסום על הסכמתם של חברי 'הבית היהודי' להוריד את סעיף 7 מחוק ההסדרה כך שלא יהווה פיתרון עבור היישוב עמונה, מדגישים במטה המאבק כי אין להם כל כוונה להתפנות מבתיהם ברצון על אף הכוונה ש"עמונה תישאר על ההר" והתושבים יעברו לגבעה הסמוכה במסגרת פיתרון "נכסי נפקדים".

הרב דב ליאור שיגר אמש (ב') מכתב לתושבי עמונה בו הוא מחזק את ידם להיאבק על בתיהם ולא לקבל שום פשרה לפינוי מרצון. "יש לעמוד בתוקף על זכותנו האלוקית על מרחבי ארצנו והשם אלוקי מערכות ישראל יתן את הכח והתבונה לתושבים היקרים ולא ליפול בייאוש או בחלישות הדעת", כתב הרב ליאור במכתבו.

תגובות (3) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 7 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד