בע"ה י"ב ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

"הארץ הזו שלנו בקנין גמור ונצחי"

שיחה עם הרב יקיר, מראשי מכון 'תורת המדינה', על רקע אישור חוק ההסדרה: "בגדול, יש פה התקדמות גדולה". וגם: איזו בעיה הלכתית קיימת בחוק שאושר?

  • י"ב שבט תשע"ז - 20:43 08/02/2017
גודל: א א א
הרס בעמונה (הלל מאיר TPS)
הרס בעמונה (הלל מאיר TPS)

הרב יעקב יהודה יקיר, ר"מ בישיבת 'בית אורות' ומראשי מכון 'תורת המדינה', פרסם לפני חודשים ספורים מחקר מקיף בנושא הקניין באדמת ארץ ישראל. במחקר, מציג הרב יקיר את הנחות היסוד התורניות בעניין ואת המדיניות המשפטית והחוקית כיום במדינת ישראל.

על רקע אישורו של חוק ההסדרה בקריאה שנייה ושלישית בכנסת, שוחחנו עם הרב יקיר וביקשנו
לברר איתו את הסוגיה ולשמוע את עמדתו בנוגע לחוק ההסדרה שאושר השבוע.

לאור המחקר שלכם, אולי נפתח בהצגת נקודת המוצא התורנית בכל הנוגע לקרקעות פרטיות ביו"ש?

"אני הייתי מחלק את הדברים לשני עניינים: המציאות שאנחנו מצויים בה כיום והמציאות שאנו שואפים אליה - מציאות שמושתתת על פי התורה".

"במחקר שלנו, הדולה את הערכים של התורה מתוך הסוגיות, באמצעות המפגש עם הערכים של המשפט הנוהג כיום במדינה, ומנסח אותם כאמיתות, שיהיו יסוד למדיניות נכונה, אנו אומרים שברור שארץ ישראל שייכת בירושה לעם ישראל תמיד, אין לגויים קניין בגופה של הקרקע וגם הקניין בפרותיה הוא בעצם גזל שצריך להיפסק. כל זמן שהיא כבושה תחת ידיהם יש מגדולי האחרונים שאמרו שאפשר לבוא איתם במשא ומתן ומי שקונה מהם אינו גזלן, זה מה שראינו על פי תורה".

"כלומר, אם אני מדבר על מדינה יהודית, שאנחנו בדרך אליה, שתגדיר פה את הבעלות על הקרקעות, נאמר שהארץ הזו היא שלנו, היא נתנה לאבותינו. כיוון שהיא קניין אמתי ונצחי לעם ישראל אף אחד לא יכול להיות בעלים עליה. הבעלות שלנו אף פעם לא נפסקה וגם השימושים שהיו לאחרים בה תלויים בבעלות שלנו עליה".

במובן זה, מה היכולת שלנו להתמודד עם "מוסטפא הפרטי" ו"מוחמד הפרטי"?

"כשאתה מדבר על 'מוחמד הפרטי' אנחנו מדברים על מציאות שעל פי רוב היא פיקציה משפטית. היום במדינת ישראל, למרות שהעם רוצה להתיישב ביו"ש, אמנם עוד לא החלנו את הריבונות שם אבל יש מאות אלפי יהודים ביו"ש, עדיין יש כאן כת אליטיסטית שהיא בג"ץ. לשם באים כל מיני ארגוני שמאל שמנסים להצר את צעדינו. אסביר את העוול שהם גורמים: הם מגדירים אותנו ככובשים וממילא מגדירים שמותר לנו להשתמש בקרקע רק לצרכים בטחוניים. לשיטתם, מי שחילק את האדמות הפרטיות שעליהן הם מגינים היה כובש, קראו לו חוסיין מלך ירדן, שאף אחד לא הכיר בכיבוש שלו מלבד בריטניה ואולי גם פקיסטן, והם אומרים לנו שחלוקת הקרקעות שהכובש הלא לגיטימי הזה עשה היא קודש קודשים והם מגינים עליה. בעצם יש פה איצטלה של אמת, חסד ובקשת צדק, אך באופן אמיתי מדובר בקידום של אג'נדות שלא מכירות בקשר שלנו לאלוקינו וממילא בקשר שלנו לארצנו".

"לשיטתם, כל החלוקה של האדמות על ידי חוסיין היא לא לגיטימית ואין לה שום תוקף לא במשפט שלנו ולא במשפט הבינלאומי. אף על פי כן, אין להם שום בעיה להכשיר את השרץ בק"נ טעמים, להגדיר שזה קדוש ואסור לגעת בו ולומר שלמדינת ישראל אסור לשנות שום דבר בשטח כל עוד היא לא ספחה אותו. זו נקודה מאוד חשובה כי גם לשיטתם הם עושים עוול".

"אם אתה מאמין ויהודי וחושב שהארץ שייכת לנו ונתנה לנו מהקב"ה - אתה מבין שהיא שייכת לנו ואם אתה חסר את כל זה כי נולדת לכפירה אז אתה נמצא בעיוות דין ועיוות האמת".

מה ההתייחסות למצב שיש באופן ממשי החזקה של גוי בקרקע, כלומר החזקה שלא מכוח החלוקה של הירדנים?

"יש מצב אחד שבו גוי קנה מיהודי. במשא ומתן שלנו עם הרב ליאור עלה שיש למכירה הזו תוקף. כל הקניינים האחרים הם תוצאה של שוד. אם קנית מהשודדים הטורקים או הבבלים או לא משנה מי - זה לא משנה בכלל כי הארץ שייכת לישראל ואינה נגזלת מידינו. זה אומר שכשאנו באים בתור מדינה ובמלחמת השחרור מחליטים שהארץ שלנו אז היא שלנו".

"יש מאמר של הרב קוק על 'קרן קיימת לישראל' שבו הוא אומר שהקרן קונה אדמות שבעצם שייכות לנו, שלא צריכים לקנות אותם בכסף, אבל אנחנו עושים את זה כי אנחנו 'גוי צדיק שומר אמונים' ואם אנחנו יכולים להחזיר את הקרקעות שלא בדרך המלחמה אז אנחנו מסכימים לשלם לגוי הספציפי הזה שהוא לא הגזלן. כמובן שאם מדובר באויבים שחורשים רעתם של ישראל אנחנו צריכים להתנהג כריבון".

נחזור להתרחשויות האחרונות - המרחק בין המצב שאתה מתאר לבין חוק ההסדרה הוא רב, איך אתה רואה את הפער הזה?

"יש לנו עוד מהלך גדול להתקדם בין הנחות היסוד של מדינת ישראל כיום לבין ההנחות של מדינת ישראל המתוקנת שאנו פועלים בעז"ה לבניינה. חוק ההסדרה בעצם בא ואומר 'נתקן איזשהו עוול גדול שקיים באפליה של היהודים המתיישבים ביו"ש ביחס לכל מקום אחר במדינה ששם החוק הישראלי חל'. אדם בתום לב קנה נכס מהמדינה או מבעלים אחרים ואח"כ התברר ש'עבדו עליו', שהוא נמצא בשטח של מישהו אחר - לא הורסים לו את הבית ולא מגרשים אותו, אלא צריכים לפצות את הבעלים שהוכיח את בעלותו".

"בית המשפט עד היום אמר שהגוים לא צריכים אפילו להוכיח את בעלותם, בלי דיון של הוכחות וראיות כפי שמחייבים דיני הקניין - הדבר הזה הולך להשתנות בחוק ההסדרה. חוק ההסדרה בעצם מעביר את המדיניות שקיימת במדינת ישראל גם ליהודה ושומרון. כל תביעה צריכה להתברר על פי דיני הקניין ואם יתברר שהוא הבעלים נפצה אותו".

"בגדול, יש פה התקדמות גדולה בזה שכנסת ישראל, המייצגת של הציבור, אומרת 'אנו חפצים בהתיישבות', אנו רוצים שהחוקים של מדינת ישראל יחולו גם שם - זו התקדמות חשובה. אני חושב שצריך לזקוף אותה באמת לגיבורי עמונה, קהילה שבאחדות גדולה החזיקה קרב גדול, וכל האנשים הטובים שבאו ועזרו להם והתנגדו לפשע של הגירוש שלהם. זה עוד צעד אחד קדימה בדרך למדינה יהודית".

הרב יקיר מתייחס לסעיף הפיצויים לבעלי הקרקע בחוק ההסדרה שאושר, לפיו הפיצוי יינתן בכסף, בשווי של 25% יותר משווי השימוש בקרקע, "או לקרקע חלופית ככל שהדבר אפשרי בנסיבות העניין, לפי בחירתו", כלשון החוק: "בודאי שאנחנו על פי התורה מתנגדים לדבר הזה. אני חושב שכל בית מדרש שמכיר את הסוגיות יתנגד לפיצוי בקרקע. אסור לתת לנו בעלות על קרקע לגוי".

תגובות (1) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 13 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד