בע"ה י"ח ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

מבוכה לשב"כ: הצו המנהלי בוטל

הערעור התקבל ובית הדין הצבאי ביטל צו מנהלי שאסר על קטין להיות בקשר עם 170 איש וכן הורה לו לשהות במעצר בית. "מדובר בניצול סמכויות דרקוני כנגד קטין"

  • יח"צ
  • ט"ז שבט תשע"ז - 22:00 12/02/2017
גודל: א א א
אלישע ירד, הקטין
אלישע ירד, הקטין

נשיא בית הדין הצבאי לערעורים אל"מ נתנאל בנישו קיבל במלואן את טענותיו של עו"ד חיים בלייכר מהמחלקה האזרחית בארגון חוננו וביטל לחלוטין צו מנהלי שאסר על קטין מהישוב יצהר ליצור קשר עם 170 איש וכן הגביל אותו למעצר בית לילי.

השופט קבע כי על אף שנראה כי הקטין מחזיק באידיאולוגיה קיצונית, הרי שלא מצא הצדקה למגבלות בצו.

בנוגע לאיסור הקשר כתב השופט כי "עצם הטלת מניעה ליצירת קשר עם 170 איש מעוררת תמיהה. מדובר בהיקף חריג ביותר אשר יש בו פגיעה לא מבוטלת במערער, בשל הבידוד החברתי העלול להיווצר ממנה".

עוד ציין השופט כי כאשר החל לשאול על העניין בדיון שנערך עם נציגי השב"כ במעמד צד אחד, צומצמה לפתע הרשימה ל-49 איש בלבד, אשר גם בה לא מצא השופט כי האינטרס הביטחוני מצדיק את איסור הקשר עם המנויים בה.

השופט אף קבע בהחלטתו קריטריונים להוצאת צו איסור יצירת קשר וקבע כי יש להוכיח סיכון בטחוני העלול לצמוח מקשר בין כל אדם ואדם המנוי בצו לבין מקבל הצו. במקרה זה קבע השופט כי בצו היו מספר שמות כפולים, מה שמלמד כי הרשימה לא זכתה לבחינה יסודית כנדרש, ומהווה "מצב לא ראוי, בו נראה כי גורמי הביטחון לא פעלו בהתאם לעקרון הזהירות שצריך ללוות כל נקיטה באמצעי מנהלי", כדברי השופט.

עוד קבע השופט כי על גורמי הביטחון לשקול גם שיקול רחב יותר הנוגע לנזק העלו להיגרם לאותם אנשים המנויים בצו. בצו המדובר נאסר על הקטין ליצור קשר בין השאר עם קצין ביחידה מובחרת אשר ביניהם כל קשר, עם לוחמים בצה"ל, אנשי חינוך, אברכים ובחורים בישיבות ברחבי הארץ שכלל אינם מכירים אותו ועוד.

בנוסף ביטל השופט את מעצר הבית הלילי בו נתון הקטין וקבע כי על אף שמהמידע המודיעיני עולה כי הקטין דוגל באידיאולוגיה קיצונית ומהמידע אף עולה כי בעבר היה מעורב במספר מעשי אלימות ובפעולות מחאה לא חוקיות, הרי שלא מדובר במעשים ברף הגבוה של המסוכנות, וכי אין מידע המעיד על כך שבכוונתו של הקטין לבצע פיגועים.

בנוסף כתב השופט כי לאחר תקופה של למעלה משנה בה הוא נתון במגבלות מנהליות קשות, הרי שעוצמת הסיכון החל ממנו לא עומדת בקנה אחד עם עוצמת המגבלות המנהליות. השופט אף ציין כי בכל הנוגע לטענות על השפעתו בנוגע לאחרים, יש לזכור כי מדובר בקטין בן 16 בלבד.

עו"ד חיים בלייכר מארגון חוננו שייצג את הקטין מסר בתגובה: "תחושתנו לאורך התקופה האחרונה על כך שהצווים המנהליים כנגד מתיישבים מיהודה ושומרון יצאו ללא ביסוס, ומתוך ניצול של סמכויות דרקוניות של אלוף הפיקוד והמחלקה היהודית בשב"כ, קיבלה משנה תוקף בהחלטת בית המשפט אשר קובע אין הצדקה להגבלות הקשות שהוטלו על הקטין, ואף מצביע על זלזול והקלת ראש מצד המערכת בכל הנוגע זכויות היסוד של הקטין. אנו תקווה כי המסקנות הנדרשות יופנמו ויישומו בידי מערכת הביטחון".

יש לציין כי לאחרונה בוטל צו מנהלי שנחתם כנגד צעיר יהודי נוסף. בארגון חוננו אומרים כי מדובר בהחלטות חריגות המלמדות על כך שהשב"כ וצה"ל מתחו את החבל והוציאו צווים מנהליים בהיקף גדול שלא לצורך ועל סמך מידע שאינו מלמד על מסוכנות אמיתית.

תגובות (0) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 15 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד