בע"ה י"ח ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

"מצ"ח מסרסים את פעילות הלוחמים"

על רקע הרחבת החקירות סביב אירועי מבצע 'צוק איתן', שוחחנו עם לוחם שנחקר בעבר בידי מצ"ח על פעילותו הצבאית. "חייל אמור להגן על עם ישראל ומצ"ח פועלים להוציא לו את הכוח הזה לגמרי"

  • י"ט כסלו תשע"ה - 02:18 11/12/2014
גודל: א א א
לוחמי צהל ברצועת עזה במהלך מבצע צוק איתן (דובר צהל)
לוחמי צהל ברצועת עזה במהלך מבצע צוק איתן (דובר צהל)

לאחר שבתחילת השבוע הודיעה הפרקליטות הצבאית כי היא תחקור עשרות אירועים בהם נפגעו ערבים ברצועת עזה במהלך מבצע 'צוק איתן', עומדים כעת חיילים רבים בפני חקירות מצ"ח (משטרה צבאית חוקרת) שעלולות לסבך אותם בהליכים משפטיים ארוכים.

"בגדול, אני חושב שכל ההתנהלות של הפרקליטות הצבאית היא די מכוערת", אומר בשיחה עם הקול היהודי אלישע (שם בדוי), חייל ששהה מספר ימים במעצר וחקירות מצ"ח במהלך שירותו הצבאי בשנה האחרונה. "הם נופלים על חיילים שסך הכל רוצים לבצע את המשימה שלהם בצורה הכי טובה. התפקיד שלהם הוא להגן על העם שלהם ולא לעשות דברים אחרים. הדבר הזה עצוב לי ואני מקווה שההתנהלות של הפרקליטות הצבאית תתבטל בקרוב".

יעמוד לחקירה? לוחם צה"ל במבצע צוק איתן ברצועת עזה (דובר צה"ל)

לא מדובר רק באיום המרחף על החיילים אחר המעשה, אלישע מספר כי חיילים רבים חוששים לבצע פעולות רבות הכרחיות במהלך שירותם הצבאי מחשש למעצר. "כל חייל היום שעומד בפעילות מבצעית, יודע שהוא עלול להיקלע למצבים מסוימים שייכפו עליו להיחקר. יכריחו אותו להתנצל על כל מיני דברים שהוא עשה, אפילו שהם בהתאם להוראות. חיילים מפחדים והדבר הזה מונע מהם לעשות דברים שצריך", מוסיף אלישע בדאגה.

"אם מצ"ח לא היו חוקרים, לחיילים היה בטחון לפעול"

"כל הזמן מבהירים לחיילים בצורה ברורה שבאירועים של זריקת בקבוקי תבערה, זריקת אבנים וכאלו, כשמגיע מצב של סכנת חיים התגובה המידית צריכה להיות ירי. ופתאום, אחרי שזה קורה, בנאדם צריך לענות על שאלות שנופלות עליו מכל מיני כיוונים. אם מצ"ח לא היו חוקרים ככה, לחיילים היה יותר בטחון לפעול והצבא היה פועל כמו שצריך ולא מתוך רתיעה מגופים מסוימים כמו מצ"ח שבאים לסרס את הכוח שלנו". אלישע מוסיף ואומר כי "אני בטוח שהמצב היה היום אחרת אם הפרקליטות ומצ"ח לא היו מחפשים את החיילים ומסרסים את הכוח שניתן לצבא. חייל אמור להגן על עם ישראל ומצ"ח פועלים להוציא לו את הכוח הזה לגמרי".

אז איך באמת חיילי צה"ל היו פועלים לולא איום מצ"ח? "בעיני המלחמה צריכה להיות חד משמעית. הצד השני פה במלחמה יוצא נגדנו ושופך את דמנו. אם נרתיע באמת מהשורש נוכל לחיות יותר טוב. אם נפעל בכוחניות מולם נוכל להסתדר יותר טוב".

"מצ"ח מסרסת אל הלוחמים" (דובר צה"ל)

"מי שנחקר – שישמור על זכות השתיקה ויצור קשר עם ארגון חוננו"

לסיום, בתור מי שעבר חקירות מצ"ח והתמודד איתן, שאלנו את אלישע מה הוא מציע לחיילים הנתונים בפני חקירות? "קודם כל חיילים חייבים להיות מודעים לזה. אצלי במחלקה היו מאוד מודעים למצב שעלולים להיקלע למקרים כאלה", אומר אלישע ומציע דבר ראשון "לא להתבלבל. גם אם מדובר בכמה חבר'ה שנקלעים למצב כזה, קודם כל, אם זה במפתיע, לשמור על זכות השתיקה כי הרבה פעמים מתוך לחץ אומרים שטויות", מזהיר אלישע ומסביר, "זה יכול לסבך את החיילים".

"יש מטרה כזו מכוערת של מצ"ח והפרקליטות לתפוס חיילים על תקיפות של ערבים". הדבר השני שאלישע מציע הוא "להרים טלפון ישר לארגון חוננו, שאגב, לי הם עזרו מאוד. לפני החקירה דברתי עם עורך הדין איתמר בן גביר שהסביר לי מה קורה, איך להגיב ואיך מסיימים את כל הסיפור הזה הכי מהר".

"חשוב מאוד לא להירתע מהם. צריך לדעת שהגוף הזה לא פועל בתמימות. הם אומרים לך שהם חיילים בדיוק כמוך והם באים כדי לעזור לך. זה לא באמת ככה", חושף אלישע. "חייל יכול למצוא את עצמו מסובך בעניינים משפטיים הרבה זמן אחרי השחרור שלו רק בגללם. זה לא נעים", מסיים אלישע את השיחה.

תגובות (1) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 15 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד