בע"ה י"ב אייר תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

עו"ד קידר: "לא צריך לתת דו"ח לעולם"

עדי קידר, עו"ד וקצין במילואים, מותח ביקורת על חקירת חיילי 'צוק איתן'. "הרצון לרצות את העולם הוא דבר פסול"

  • אברהם שפירא
  • כ"א טבת תשע"ה - 21:40 12/01/2015
גודל: א א א
חיילי צה"ל ברצועת עזה במהלך 'צוק איתן' (דובר צה"ל)
חיילי צה"ל ברצועת עזה במהלך 'צוק איתן' (דובר צה"ל)

על רקע חקירתם של חיילי צה"ל שהשתתפו במבצע 'צוק איתן' בידי המשטרה הצבאית, יוצאים גורמים שונים כנגד החלטת הפרקליטות על קיום החקירות. עורך הדין עדי קידר מעמותת 'חוננו' המסייעת לחיילים שנחקרים על רקע המצב הבטחוני, תוקף את הפרקליטות הצבאית בנושא.

"כמובן שאנחנו רואים את הדברים בחומרה", פותח עו"ד קידר שמשרת גם כקצין במילואים. "מדינת ישראל והפרקליטות הצבאית הראשית נכנסים בעצם לאיזה 'לופ' פוליטי. הלחץ הבינלאומי של ארגוני שמאל מהארץ ומהעולם מפעיל את הלחץ גם על הצבא. הצבא והפצ"ר באים ומתרצים שהדבר הזה הוא טוב כיוון שהוא מנקה את עצמינו כלפי העולם".

"הרצון לרצות את העולם - דבר פסול"

"אני חושב שאנחנו לא צריכים לתת דין וחשבון לאף אחד", קובע עו"ד קידר. "אם באמת אנחנו סבורים שיש איזה שהוא דבר שהוא לא חוקי אז נבדוק בתוך עצמנו, אבל לא רק כדי לרצות את העולם. זה דבר פסול וצריך לראות איך להתמודד איתו".

עו"ד עדי קידר מעמותת 'חוננו' (הקול היהודי)

"ברור שבגלל שהתקשורת העלתה את הדברים על סדר היום בשנים האחרונות, זה משפיע על חיילים במלחמה וברגעי מצוקה, וכשלעצמו הוא דבר שמסכן חיי אדם.לכן צריך לשים את הצבא כגוף בפני עצמו שהוא עושה ביקורת פנימית".

"כששואלים האם הדבר בא מתוך יוזמה אישית של ישראל? התשובה היא לא. הדבר בא מדיבורים מבחוץ ורק בשביל לנקות את הצבא מהעולם, חוקרים את החיילים. מה שכן מצריך חקירה חמורה לדעתי, זה פרסום רשת הקשר בשעת מלחמה לפני מספר שבועות".

"אי אפשר לסמוך על המערכת"

עמותת 'חננו' פעלה גם במהלך 'צוק איתן' במרץ ודאגה לפרסם לחיילים כיצד לנהוג במידה וייחקרו באזהרה על מעשיהם בשעת הקרב. "אנחנו פועלים בכל האמצעים שיש לנו", אומר עו"ד קידר ויישר פונה לייעץ, "כל מי שמרגיש שהוא לקראת חקירה ועלול להיחקר שיבוא ויקבל יעוץ משפטי. חיילים רבים בשנים האחרונות נעזרו בי, בעמותת חוננו, בעורכי הדין שלנו וביועצים שעובדים בעמותה".

"הדבר הזה הוא חשוב ביותר בגלל שכיום אי אפשר לסמוך על המערכת שאכן ייתנו את המעטפת לה זקוק החייל. אני קורא שוב לכל מי שמעורב ובבוא העת יתושאל ויתוחקר, כדאי שיקבל יעוץ בהקדם".

לקראת סיום, מעניק עו"ד קידר מספר עצות נוספות לחיילים העומדים בפני חקירה. "לנו חשוב להדגיש שמטבע הדברים צריכה להיות פה אמירה נורמטיבית לגבי עצם החקירה. החיילים צריכים להגיד את אשר על ליבם, שיבינו שאם חייל ביצע בזמן לחימה ירי כזה או אחר הכול היה במסגרת מילוי תפקידו.חשוב שכל חייל ידע שיש לו את הזכויות שלו שהם זכויות משפטיות לכל דבר ושהוא יכול להתייעץ על הכול. ישנם גם פעולות חקירה שאסור על הצבא לעשות לחיילים לכן כדאי להתייעץ".

"התחושה שמעבירים חוקרי המצ"ח לחיילים בדרך כלל היא, שחוסר פעולה מצידו של החייל יפגע בו. זה דבר שבעיני חמור ביותר וצריך להיזהר ממנו. חייל וקצין בחקירה צריכים לדעת שהם לבדם ואף אחד לא עוזר להם, לכן אין להתחשב בהשלכות שיש למה שהם יעשו אלא רק להשלכות המשפטיות".

תגובות (0) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


3 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 18 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד