בע"ה י"ב אייר תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

חקירות לוחמים: לא כשההרוג הוא יהודי

כשמדובר בהרוג יהודי שנפגע מירי כוחותינו במהלך פעילות מבצעית – בית המשפט קבע כי אין להעמיד חיילים למשפט פלילי וניתן להסתפק בצעדים פיקודים משמעותיים. "הטלת אחריות פלילית על כתפיו של מפקד עלולה להוביל לשיבוש הפעילות"

  • יהודה פרל, הקול היהודי
  • א' שבט תשע"ה - 21:00 21/01/2015
גודל: א א א
לוחמים במבצע 'צוק איתן' (דובר צהל)
לוחמים במבצע 'צוק איתן' (דובר צהל)

עו"ד שלמה ציפורי, המייצג חיילים וקציני צה"ל מזה 30 שנה, מביא לקול היהודי פסיקה מעניינת מבית המשפט העליון בנוגע לחקירות הלוחמים הקרביים לאחרונה.

בעקבות מעצרם של חברי כיתת הכוננות בישוב איתמר בשומרון, מעצרו של רבש"ץ הישוב בית חגי, וכן החקירות הפליליות שפתחו במצ"ח נגד לוחמי צוק איתן, מביא עו"ד ציפורי פסיקה מבית המשפטהעליון בעתירה של בני משפחתו של לוחם דובדבן שנהרג מירי דו"צ (דו-צדדי, ירי כוחותינו) בעת פעילות מבצעית.

המשפחה ביקשה להעמיד לדין את מפקד היחידה בגין גרימת מוות ברשלנות, אולם העתירה נדחתה. "השופט חשין, שכתב את דעת רוב השופטים שאיתו בהרכב, כתב בין השאר: יש חשש אמיתי כי הנקיטה בהליך פלילי תביא דווקא לפגיעה בצבא. הפעילות המבצעית היא רבת סיכונים לכל חייל ובוודאי למפקד הנושא גם באחריות לשלומו... לא כל אדם ולא כל חייל מסכים ליטול על עצמו את האחריות ולהפוך למוקד קרבי. אם על כל הסיכונים המוטלים ממילא על המפקד נוסיף גם את הסיכון להעמדה לדין פלילי... יש חשש כי מספרם של כאלה המוכנים לשאת בנטל יצטמצם... הטלת אחריות פלילית על כתפיו של מפקד המוביל מבצע צבאי עלולה להוביל לשיבוש הפעילות ולאי עמידה במשימה".

עו"ד שלמה ציפורי (יחצנים)

"בסופו של דבר קבע מפקד אוגדת איו"ש דאז, בוגי יעלון, שאותו מפקד יחידה לא ישמש יותר בתפקיד פיקוד, וזה עונש יותר חמור ואפקטיבי ממה שהיה מקבל בכל הליך פלילי. אני חושב שאפשר וצריך, ליתן אמון במפקדי צה"ל שהם מסוגלים לחקור ביושר ולנקוט בצעדים פיקודיים ואפקטיבים במקרים של חריגה מפקודות וביצוע עבירות בתום לב בלהט הקרב, ולא צריכים חוקרי מצ"ח שיחקרו את זה ויכתימו את החיילים בכתם פלילי", אומר עו"ד ציפורי שייצג בעבר לוחמים שנחקרו סביב אירועי מבצע 'עופרת יצוקה'.

"בסופו של דברההתארגנות של 600 חבר'המגבעתי עליהם שמענו לאחרונה שמתקוממים נגד החקירות הפליליות והשפעתם על היכולת שלהם להלחם, צריכה להלקח בחשבון ולקבל את המשקל הראוי במקום בו נשקלת האפשרות לפתיחת חקירה פלילית. בסופו של דבר צבא קיים כדי לנצח מלחמות ומה שלא משרת את התכלית הזאת הוא משני בחשיבות בעיניי", מסיים עו"ד ציפורי.

תגובות (0) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


3 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 18 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד