בע"ה י"א ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

"לגבות את קבלני העבודה העברית"

בראיון לקול היהודי מספר תושב סוסיא על החלטת הישוב בעניין הכנסת פועלים ערבים וקורא למועצות לתמוך בקבלני העבודה העברית

  • אלחנן גרונר, הקול היהודי
  • ב' שבט תשע"ה - 22:15 22/01/2015
גודל: א א א
סוסיא
סוסיא

סערת העבודה העברית חוזרת לסוסיא. לאחר שהחליטו תושבי סוסיא שבדרום הר חברון כי תותר העסקת פועלים ערבים-"פלסטינים" בפרויקטים ציבוריים בישוב, נערכה בשבוע שעבר אסיפה נוספת בעניין ובה הוחלט לשנות את ההחלטה בצורה חלקית.

בשיחה עם הקול היהודי מסביר מוישל'ה דויטש, חקלאי תושב הישוב ותומך נלהב של העובדים היהודים, על המצב בישוב סביב הסוגיה, ומביע תקווה כי העובדים היהודים באזור יתפתחו ויגדלו.

בהצבעת התושבים הוחלט כי תושבים יוכלו להעסיק "פלסטינים" בעבודות פרטיות אולם לא בעבודות ציבוריות. "לצערי המצב אצלנו יותר קשה ממה שקורה בשומרון ואנשים מתלוננים שאין מספיק קבלנים "עבודה עברית", ולכן החליטו שכן לאפשר את העסקת "הפלסטינים" בבנייה פרטית", אומר דויטש. אולם גם להחלטה בעניין האיסור על העסקתם בבנייה הציבורית ישנם חריגים – שכונת בתי קבע שבונה אמנה באזור הנמצא סמוך לישוב וניתן לבודדו.

"שם הסיפור אחר כי מדובר ב-17 בתים שאמנה בונה, ובגלל שהמכירות מתנהלות במשך כמה שנים, רק אמנה או קבלן בסדר גודל כזה יכול להחזיק את העסק, להיות "בנק" ולמכור טיפין טיפין", מסביר דויטש. "לצערינו אין כאן באזור עדיין קבלן עבודה עברית בסדר גודל כזה. אבל חוץ מהשכונה הזאת, בכל הבנייה הציבורית בישוב לא יעסיקו "פלסטינים" אלא, אני מקווה, שיעסיקו רק יהודים כי אני מעריך שהתושבים לא יסכימו שיעסיקו ערבים-ישראלים או בדואים".

בנוסף הוחלט כי תנאי העסקת הפועלים הערבים מבחינת הדרישות הביטחוניות יהיו גבוהים מדרישות המנהל האזרחי, ויתבססו על הוראות וועדת הביטחון הישובית.

אולם למרות הקושי בהעסקת יהודים דויטש אינו מיואש אלא להיפך. "אנחנו בטוחים שיום אחד זה יתפתח. גם קבלן כמו סקאלי (קבלן עבודה עברית הפועל בעיקר בשומרון, א"ג) לא בא ביום אחד. זה ביצה ותרנגולת. הצער הוא שראשי ההתיישבות לא מגבים את זה. צריך לעזור ולגבות את הקבלנים והעובדים היהודים. אם תושב קונה מחפרון ולא ניתן לו עבודות, הוא לא יחזיק מעמד. אחד ועוד אחד זה שתיים".

לצד הביקורת על ה"גווארדייה" כלשונו, אשר אינה תומכת מספיק בעבודה העברית, דויטש אופטימי דווקא בשל הדור הצעיר. "אני אופטימי כי הבן שלי שנמצא ביחידת יהלום אומר לי שכשהוא גומר את הצבא הוא הולך לעבוד בבנייה. היום הרבה חבר'ה רציניים הולכים לעבוד בבנייה. זה יקרה בסוף אבל צריך גיבוי ועזרה של המועצות, ולא שילחמו נגד מי שמעוניין בעבודה העברית".

"אנשים לא מבינים שכל בית שנבנה בסוסיא בידי ערבים גורר שלושה בתים שנבנים ביאטה. צריך שתתחיל קודם אתערותא דלתתא מצדנו. אם אתה רוצה להעסיק את האויבים שלך אז מה אתה מצפה שיקרה? למה אתה רוצה שהקב"ה יעזור לך?".

תגובות (1) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 13 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד