בע"ה כ"ח ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

שופט צבאי: "במקום להעניש שב"חים - יותר אישורים"

שופט צבאי ממחנה עופר סובר שיותר טוב יהיה להנפיק אישורי מעבר לערבים במקום להעניש את העבריינים. לאחרונה קבע כי העובדה ששב"ח ערבי הודה במספר עבירות אינה סיבה להחמיר בענשו

  • יהודה פרל, הקול היהודי
  • י"ח אדר תשע"ה - 13:57 09/03/2015
גודל: א א א
שבחים ערבים. ארכיון (דובר המשטרה)
שבחים ערבים. ארכיון (דובר המשטרה)

לאחרונה הובא בפני שופט בית הדין הצבאי בעופר סא"ל שמואל קידר, שב"ח ערבי אותו בקשה הפרקליטות הצבאית לעצור עד לתום ההליכים המשפטיים בעניינו. השופט קידר סירב לבקשה וטען באופן מפתיע כי לדעתו הפטרון לתופעת השב"חים לא יבוא דרך ענישה כי אם דרך הנפקתם של אישורי מעבר רבים יותר.

מידי שבוע נעצרים שב"חים ערבים רבים המסתננים דרך המעברים באמצעות מבריחי שב"חים ברכבים פרטיים ובאוטובוסים של תחבורה ציבורית. השב"חים מוזהרים במשטרה ומשוחררים סמוך למחסום הקרוב לביתם.

במשטרה ובשב"כ רואים את הסתננות השב"חים כדבר בעייתי, בעיקר מכיוון שאלו מעורבים באירוע פשיעה רבים וכן באירועי טרור. בכל זאת, כאשר לא מדובר במעצר ראשון, בדרך כלל מוגש כתב אישום נגד המסתנן אך העונש נגדו לא מרתיע אותו או את חבריו להמשיך בפעילות.

לואי גורד מוחמד טרוה, נתפס בכפר סבא ללא אישורי מעבר והודה בפעמים נוספים בהם הסתנן בניגוד לחוק. התובעת הצבאית ציינה כי מדיניות בתי המשפט הצבאיים, בניגוד לאלו האזרחיים, היא להאריך את מעצר החשודים בעבירות אלו עד לתום ההליכים, במיוחד כאשר מדובר בחשוד שביצע את המעשה מספר פעמים. למרות הטענה, דחה השופט קידר את בקשתה ושחרר את טרוה בהפקדה כספית בלבד.

בפסק הדין כתב השופט קידר, כי אין מדיניות ברורה בבתי המשפט בנושא מעצרם של השב"חים ולדבריו הגיע הזמן להביא את הסוגיה לדיון בפני מושב מורכב של בית המשפט הצבאי לערעורים במטרה שיתן החלטה מנחה וחד-משמעית, כלשונו.

עוד הוסיף השופט, שהעבירה עליה נתפס החשוד הייתה מתמשכת ונפרסה על מספר חודשים בהם עבד באופן קבוע בכפר סבא, והעובדה ש"לא הפעיל שיקול דעת בחקירתו" לא צריך להביא אותו לעונש של מעצר ממושך טרם משפטו.

לסיום אמר השופט את דעתו בנושא, ואמר כי "כל עוד מדינת ישראל לא תגיע להסדר מדיני, בעיית עבירות השב"ח לא תבוא על פתרונה באמצעות צעדי ענישה, על ידי בית משפט, אלא על ידי מתן אישורים לאנשים רבים יותר. באמצעות פתרון כזה ומתן פרנסה לאוכלוסייה ה"פלסטינית", ניתן יהיה לגרום למוטיבציה יתרה לחיים בשלום ללא צורך במעבר על החוק".

תגובות (1) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


4 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 13 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד