בע"ה י"ט ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

"איש שעזב הגולה באהבתו לארץ הקודש"

יום הזיכרון: פרידריך רוזנפלד הי"ד נרצח על ידי רועה צאן ערבים, אותם כיבד קודם לכן בקפה, בשעה שטייל בהרי השומרון. הרוצחים שוחררו כמחווה לאבו מאזן

  • ג' אייר תשע"ה - 11:19 22/04/2015
גודל: א א א
החורבה (יחזקאת בלומשטיין)
החורבה (יחזקאת בלומשטיין)

בבית העלמין אריאל בשומרון, בחלקה השמאלית בצד ימין טמון פרידריך רוזנפלד הי"ד שנרצח בידי שלושה ערבים בשעה שטייל בהרי השומרון.

פרידריך נולד בו' אלול ה'תש"א ליהודה דוד ואתל בניו-יורק שבארצות הברית. בעודו צעיר עברה משפחתו להתגורר בוושינגטון שם גדל והתחנך ובגיל 18 ביקר לראשונה בישראל. בשובו לארצות הברית, התגייס פרידריך לצבא המקומי ליחידת הדיוויזיה המוטסת ה-82, אחת מיחידות העלית של צבא ארצות הברית, במסגרתה השתתף במספר משימות קרביות מעבר לים.

אחרי כמה טיולים הרפתקאות ברחבי העולם, הגיע באניית סחר לארץ במסגרת עבודתו ומאז החליט להשתקע בישראל. הוא התנדב בקיבות מסדה, שם נפצעה כשמאית בה נסע עלתה על מוקש. פרידריך היה מראשוני מטיילי השומרון והרבה לטייל במקומות שונים ברחבי הארץ. בי"ד סיוון ה'תשמ"ט, יצא מאריאל, בה התגורר, לטייל בוואדי הנשפך לואדי אל מטוי. כשהגיע לעין אל מטוי, פגש שלשוה רועי צאן ערבים איתם ישב ושתה קפה. הוא כיבד אותם בפירות והצטלם איתם. הם מצדם, שמרו כלפיו טינה על היותו יהודי.

פרידריך שאל את שלושת הערבים על אודות החורבה המוצבת בראש ההר הסמוך, שם נמצאים שרידי הישוב היהודי מתקופת בית שני, והם "בנדיבות" ענו לו כי ילוו אותו לחורבה ויציגו אותה בפניו. פרידריך לב מעיל ארוך ובתוכו אקדח, וכן תיק נוסף בו הייתה סכין קומנדו. בחרבת אל מטוי, הוריד פרידריך את התיק, וכשהבחינו הערבים בסכין המבצבצת, שלפו אותה ודקרו אותו בצווארו.

פרידריך שלף את אקדחו וירה באוויר. שלושת הערבים נמלטו, אך כעבר זמן קצר חזרו שוב. פרידריך ירה בשנית באוויר והללו נמלטו. לאחר שמת מפצעיו, שבו הערבים על עקבותיהם ולקחו ממנו את האקדח והמצלמה. ביום למחרת, הבחין רועה צאן ערבי בגופתו של פרידריך והוא העביר זאת לתושבים היהודים באזור.

כוחות גדולים של צבא פתחו בחיפושים נרחבים אחר הרוצחים, כולל הטלת סגר על אזור סלפית כולו ושר הביטחון דאז, יצחק רבין, נחת בסלפית כדי לפקח על החיפושים מקרוב. כשהגיע הגופה למכון לרפואה משפטית באבו כביר, נמצא בתוך כיס המעיל פילים של המצלמה. אז התברר, כי בשעה שגסס, החליף פרידריך את הפילים שבמצלמה, כדי שתמונותיהם של הרוצחים אותם צילם זמן קצר קודם לכן, יגיעו לידיו מי שימצא את גופתו.

שלושת המחבלים, מהכפר בורקין בשומרון, נתפסו ונאסרו, אולם לאחר מכן שוחררו בעסקאות שונות. לפני כשנתיים, כמחווה לאבו מאזן, שוחרר האחרון שבהם בחזרה לביתו.

בן 48 היה פרידריך הי"ד במותו, והוא נטמן במקום שאהב, הרי השומרון. "איש יקר, איש חזון ומעש, איש אשר עזב גולה באהבתו לארץ הקודש אשר מאהבתה לא ויתר על כל שעל בה, ולהתאבק בעפרה לקיים את הפסוק 'קום התהלך בה לארכה ולרחבה', עד שיד זדים ומרצחים השיגוהו ונרצח על מזבח המולדת פרידריך (סטיבן) בן יהודה דוד רוזנפלד", כך נכתב על מצבתו.

תגובות (5) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 15 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד