בע"ה ל' ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

גנץ: "סיכנו חיילים בכדי שלא לפגוע באזרחים"

בכנס של ארגון הימין "שורת הדין" הציגו בכירי מערכת הביטחון את הקושי הרב של צה"ל להילחם בטרור במסגרת ההתחשבות בחוק הבינלאומי

  • אורי קירשנבום
  • כ"ד אייר תשע"ה - 21:30 13/05/2015
גודל: א א א
חיילים ברצועת עזה במהלך צוק איתן (דובר צהל) (דובר צה"ל)
חיילים ברצועת עזה במהלך צוק איתן (דובר צהל) (דובר צה"ל)

רא"ל במיל' בני גנץ, מי שהיה הרמטכ"ל בזמן מבצע צוק איתן, מודה כי בלחימה ברצועת עזה צה"ל סיכן חיילים רבים בשביל למנוע פגיעה באוכלוסייה אזרחית. את הדברים אמר גנץ בכנס של ארגון הימין "שורת הדין" שהתקיים בירושלים בשבוע שעבר.

גנץ חשף בכנס את שהתרחש מאחורי הקלעים של ההנהגה הצבאית בשאלת תקיפת בתי החולים בעזה, בהם השתמש ארגון החמאס כמקום מחסה לבכיריו, מקום אחסון של אמל"ח ואף מקום נוח לירות ממנו מתוך הנחה שצה"ל לא ישיב באש לעבר בית החולים. גנץ סיפר את שאירע בשכונת סג'עיה, בסביבת בית החולים וואפא: "הייתי שם. בזמן המערכה גולני היו מתחת לבית החולים ונורתה אש מבית החולים. מראש הזהרנו את מנהלי בית החולים. וידאנו שאף אחד לא נמצא בפנים. הייתי שם בעצמי, ובכל זאת אמרתי למפקדים: חכו. שוב ביקשנו מהמנהלים שיוציאו את כולם, ורק אז נתתי אישור לתקוף. אזרחים לא נפגעו. במקרה הזה לקחתי סיכון מטעם גולני".

"חיכנו שיוציאו את כולם. סיכנו את חיילי גולני". הרמטכ"ל דאז, אלוף פיקוד הדרום בזמן צוק איתן ושר הבטחון (דובר צה"ל)

בנוגע לבית החולים שיפא אמר גנץ שמכיון שבבית החולים היו "פליטים" רבים, הוא הורה שלא לתקוף אותו על אף שראשי החמאס הסתתרו מתחת לבית החולים.

שר הביטחון משה יעלון שנאם גם הוא בכנס התייחס לכך שצה"ל מאבד פעמים רבות את אפקט ההפתעה החשוב כ"כ בזמן לחימה, בכך שנשלחת אזהרה על תכנית הפעולה הצבאית המתוכננת: "אנחנו מוותרים על אלמנט ההפתעה במקרים מסוימים. אנחנו מודיעים מראש שנפעל באזור מסוים. באמצעות מערכת כריזה, באמצעות עלונים, הקש בגג. חמאס כפה על האוכלוסייה להישאר באזורי הלחימה. אז זו החלטה: האם לאבד את ההפתעה? ואנחנו עושים זאת".

נוכח המצב המדאיג אותו תיארו ראשי מערכת הביטחון בנוגע למרחב הפעולה של צה"ל בלחימה בטרור, נואמים רבים בכנס הביעו את דעתם על כך שיש צורך לשנות את הגדרות החוק הבינלאומי בנושא המלחמה כך שלא יכבול את ידי הצבאות שמבקשים להילחם בארגוני טרור וגרילה, ארגונים שמטבעם פועלים בדרך כלל בלב אוכלוסייה אזרחית.

"חשוב לנסות לחזור לימים שבהם החוק הגביל את 'הרעים'", הסביר הרמטכ"ל לשעבר גנץ. "זו התמודדות בין אלה שהחוק לא מעניין אותם בכלל לבין אלה שאכפת להם ושומרים על החוק – וזה אנחנו. אסור להיות נאיביים מבחינה משפטית".

תגובות (0) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


2 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 24 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד