בע"ה י"ח ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

הצעת חוק: החמרת עונשם של מיידי אבנים

הפער בין רף הענישה הקבוע בחוק לבין יישומו בשטח הוביל את השרה שקד להגישה הצעה לשינוי החוק. הענישה תוחמר בעיקר למיידי אבנים לעבר רכבי משטרה

  • י' סיון תשע"ה - 12:15 28/05/2015
גודל: א א א

מדי שנה מוגשים כאלף כתבי אישום כנגד ערבים המיידים אבנים לעבר כלי רכב וכוחות הבטחון ברחבי הארץ, עבירה היכולה להגיע לעונש מרבי של עד 20 שנות מאסר בפועל. אולם לאחר מכן מגיע הקושי של פרקליטות המדינה להוכיח את כוונת המתפרע לפגוע ולהזיק ובשל כך ברוב המקרים זוכים המתפרעים לעונש מקל מאוד, אם בכלל.

בהצעת חוק חדשה אותה תביא שבוע הבא שרת המשפטים איילת שקד לועדת השרים לענייני חקירה בראשה היא עומדת, לצורך קבלת אישור, מבקשת השרה לצמצם את הפער הגדול הקיים כיום בין רף הענישה הקבוע בחוק לבין העונשים הקלים הניתנים בפועל.

בהצעת החוק, אותה יזמה שרת המשפטים לשעבר ציפי לבני אך לא הצליחה להעביר אותה לאישור, נכתב "לא פעם התרחשו מצבים שבהם הושלכו אבנים לכלי רכב משטרתיים הנוסעים במהירות איטית כאשר יושבי הרכב לא נפגעים, וזאת כהתרסה על עצם הימצאותם באזור מסוים". למתפרעים היה קשה לייחס את היסוד הנפשי המוגדר בחוק – כוונה לפגוע ובשל כך הואשמו לרוב בהפרעה לשוטר בעת מילוי תפקידו בלבד.

בשל כך מתכוונת השרה שקד להוסיף לחוק עבירה חדשה שתאסור יידוי אבן או חפץ לא רק במטרה לפגוע אלא גם במטרה להפריע לשוטר או להכשילו במילוי תפקידו, ולצורך כך ייקבע רף מיוחד שאינו מחייב הוכחת כוונה לנזק. העונש בגין מעשה זה יעמוד על עד 10 שנות מאסר.

הצעת החוק מבקשת לעשות שני תיקונים מרכזיים. יתווסף כאמור סעיף הקובע עבירה חדשה שתאסור יידוי אבנים לעבר שוטר או רכב משטרתי במטרה להפריע לשוטר או להכשילו, ורף הענישה בו יהיה זהה לעבירה של תקיפת שוטר בנסיבות מחמירות.

התיקון השני יתייחס גם לפגיעה בכלי רכב של אזרחים, והוא יבטל את חיוב ההוכחה לכוונה לפגוע ויחליפה בעבירה בשני מדרגים. המדרג הבסיסי יאסור יידוי אבנים באפן שיש בו לסכן את בטיחות הנוסע והמדרג השני יאגור בצידו עונש של עד 20 שנות מאסר, בו תאלץ הפרקליטות להוכיח כוונה לפגוע.

תגובות (4) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 15 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד