בע"ה י"א ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

"משפט קפקאי": הראיות זיכו - המשטרה האשימה

תושב גוש עציון שהואשם בירי בערבי שיידה אבנים על רכבו זוכה לאחר משפט ממושך. המתלונן הערבי הספיק בינתיים לבצע פיגוע דקירה נוסף, לשבת במאסר ולהשתחרר בעסקת שליט. ארגון חוננו: "דרוש חשבון נפש ציבורי"

  • יח"צ
  • כ"ז סיון תשע"ה - 09:57 14/06/2015
גודל: א א א
ערבים שיידו אבנים נמלטים עם פצוע. ארכיון - למצולמים אין קשר לכתבה (אישי חזני - סטודיו מרקם)
ערבים שיידו אבנים נמלטים עם פצוע. ארכיון - למצולמים אין קשר לכתבה (אישי חזני - סטודיו מרקם)

לאחר שנים של משפט ממושך וסכנת מאסר שריחפה על ראשו, זוכה תושב גוש עציון מכתב אישום בו נטען כי פצע ערבי שיידה אבנים לעבר רכבו. בימים אלו חלפו 45 הימים בהם יכולה הפרקליטות לערער על פסק הדין שניתן בידי השופטת אסתר נחליאלי-חיאט בבית המשפט המחוזי בירושלים, ומשערעור לא הוגש, נסתם הגולל על הפרשה האומללה.

תחילתה של הפרשה לפני כשמונה שנים. תושב מזרח גוש עציון, נשוי ואב לארבעה ילדים, נסע לביתו ובאחד העיקולים המסוכנים סמוך לעיירה תקוע נרגם באבנים וסלעים בידי קבוצת נערים ערבים. הוא יצא מרכבו, ירה מספר יריות באוויר והמשיך בנסיעה.

כעבור כשנתיים וחצי הוא נעצר בידי בלשי ימ"ר ש"י במשרד הממשלתי בו עבד, בטענה כי פגע באירוע בנער ערבי ופצע אותו באורח קשה בראשו. הוא הכחיש זאת מכל וכל וסיפר כי ירה באוויר לאחר שחש בסכנת חיים מוחשית כאשר הנערים הערבים יידו לעברו אבנים וסלעים מטרסות בעיקול חד, שמצדו השנייה תהום. לאחר החקירה הוא שוחרר אולם כעבור שנתיים וחצי נוספות, חמש שנים לאחר האירוע, הוגש נגדו כתב אישום בגין עבירה של "חבלה בכוונה מחמירה" אשר העונש עליה עשוי להגיע עד לעשרים שנות מאסר.

במהלך המעצר והמשפט הממושך לווה הנהג הנאשם בידי ארגון חוננו ועו"ד דוד הלוי. התברר כי הנער הערבי שנפגע, טען תחילה כי נורה בעת שקטף שקדים. בהמשך הודה כי יידה אבנים לעבר הרכב. במהלך התקופה שחלפה עד עדותו במשפט הספיק לנסות לרצוח חייל בפיגוע דקירה בגוש עציון, נשלח למאסר ממושך, אך שוחרר בעסקת שליט כעבור שנה ושלושה חודשים בלבד, דבר שלא מנע מהפרקליטות להמשיך ולהציגו כמתלונן תמים.

במהלך המשפט עלתה תחילה השאלה האם המתלונן נפגע מירי. התברר כי חוות הדעת של פרופ' היס מהמכון לרפואה משפטית שביקשה הפרקליטות קבעה כי "לא נראים פצעי כניסת ויציאת הקליע לראש", ולכן לא ניתן להוכיח שמדובר בירי ויתכן שהנער שיידה אבנים נפגע בעת מנוסתו מאבן או חפץ אחר.

אולם במקום לסגור בשלב זה את התיק או לפנות לכיוון חקירה אחר, החליטו בפרקליטות בצעד חריג במיוחד לשכור מומחה פרטי שמסר חוות דעת לפיה סבירות גבוהה יותר שמדובר בפצע שנגרם מירי, ולפיכך הוגש כתב האישום בידי הפרקליט יובל קידר. בנוסף לעדותו של פרפ' היס, מצד ההגנה העידו שני מומחים אשר אחד מהם קבע בפסקנות כי לא מדובר בפצע ירי ואילו השני קבע כי אין פתח יציאה בראש ומכלל הממצאים הסבירות שמדובר בפצע ירי נמוכה ביותר.

אולם במהלך המשפט גילה עו"ד דוד הלוי דבר שהדהים את כלל המומחים ואת השופטת אסתר נחליאלי חיאט. התברר כי המומחה שהביאה הפרקליטות קרא את תצלומי הפציעה שנעשו בבית החולים בחברון בסדר הפוך, דבר שמשנה את התמונה כולה כיון שאת התצלום בו התווספו פצעי הניתוח, קרא המומחה כתצלום הראשוני של הפציעה. השופטת קבעה כי הדבר מפריך את עדותו של מומחה התביעה, ובהסתמך על שני מומחי ההגנה ואף עדותו של פרופסור היס קבעה כי לא ניתן להוכיח שמדובר בפצע ירי ולפיכך הורתה על זיכויו של הנאשם מחמת הספק. בשל קביעתה זו, טרם נידונה שאלת ההגנה העצמית שבביצוע הירי באוויר מצד נהג הרכב.

בנוסף העיד מומחה ירי ובליסטיקה שלאחר שערך בדיקות מקיפות בשטח קבע כי לא יתכן שהיה קשר עין בין נהג הרכב לבין הנער שיידה אבנים. יש לציין כי גם חוקרי המשטרה העידו כי בתיק היה מזכר לפיו "מקור מהימן" מסר שהמתלונן נפגע מאבן ולא מירי, אולם במשטרה לא טרחו לברר את המידע.

עוד קבעה השופטת כי היא מקבלת את גרסתו של הנאשם לגבי המתרחש וקבעה כי שורת העדים הערבים שהגיעו להעיד בבית המשפט מסרו "עדויות מגמתיות שסתרו בפרטים מהותיים האחת את האחרת", וכן כי המתלונן שיקר מספר פעמים במהלך מסירת גרסותיו השונות.

|ייתכן שהנהג יגיש תביעה כנגד המדינה

נהג הרכב, אשר פוטר מעבודתו בתחום המחשוב באחד ממשרדי הממשלה בשל הגשת כתב האישום נגדו, שוקל כעת אפשרות של תביעה משמעותית כנגד המדינה בעקבות הזיכוי. יש לציין כי ארגוני שמאל קיצוני ובהם "בצלם" ליוו את הגשת התלונה בידי המחבל הערבי ואת ניהול המשפט.

בארגון חוננו, להגנה משפטית לאומית, אשר ליווה את התיק והעניק לנהג הרכב סיוע משפטי מרגע המעצר ועד הזיכוי המיוחל, קוראים לפרקליטות וגם לציבור לערוך חשבון נפש. "הקמנו את ארגון חוננו לפני 13 שנה בדיוק בגלל מקרים כאלו בהם תושב נוסע לביתו, מותקף באירוע טרור, ומוצא עצמו במצוקה משפטית וסכנת מאסר בגלל שהגן על עצמו", אומר שמואל (זנגי) מידד מנכ"ל חוננו.

"העובדה שהמציאות הזו נמשכת, והפרקליטות והמשטרה "הופכים את העולם" כדי לנסות להרשיע יהודים תמימים גם כאשר המתלוננים הם מחבלים מורשעים, צריכה להדליק אלף נורות אזהרה. אנחנו שבים ומתריעים ודורשים לבצע שינוי מגמה וניקוי אורוות מקיף בפרקליטות. הדבר מתבטא באפליה בנושאי אכיפת החוק ביהודה ושומרון, באפליה באכיפת עבירות הסתה, ואף בתנאי מאסר מתנכלים לאסירים לאומיים, אשר מול עיניהם משתחררים לחופשי אלפי מחבלים רוצחים".

עו"ד דוד הלוי שייצג את הנאשם מטעם ארגון חוננו מסר בתגובה: "חסד עשתה עם עצמה הפרקליטות שלא הגישה ערעור, כיון שממילא הוא היה חסר סיכוי. מדובר בכתב אישום שטוב שלא היה מוגש, והפרקליטות חטפה סתירת לחי מצלצלת מבית המשפט שדחה טענה אחר טענה מטענות הפרקליטות, אשר עשתה הכל כדי להשיג הרשעה בכל מחיר. אין ספק שבהתנהגותה של הפרקליטות קיים מרכיב של רדיפה והתעמרות במרשי. צר לי על הסבל שנגרם לו במשך שנים, וזאת תוך בזבוז כספי ציבור".

הכתבה באדיבות יח"צ

תגובות (1) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 13 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד