בע"ה י"א ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

נדחה הדיון בהצעת החוק עונש מוות למחבלים

ההצבעה שהיתה אמור להיערך היום (א'), נדחתה. החוק לא יחייב הטלת עונש מוות, אך יאפשר גם לבתי משפט מחוזיים לבצעו ברוב בלבד

  • יהודה פרל, הקול היהודי
  • כ"ה תמוז תשע"ה - 15:15 12/07/2015
גודל: א א א
הכנסת. לעמ
הכנסת. לעמ

ועדת השרים לחקיקה דחתה היום (ראשון) בשלושה חודשים את הדיון שהיה אמור להתקיים בכנסת בנוגע להצעת החוק 'עונש מוות למחבלים' שהוגשה בידי ח"כ שרון גל מישראל ביתנו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הורה לחברי הכנסת בליכוד להתנגד להצעה והיועץ המשפטי לממשלה ויינשטיין צפוי לאסור על הכנסת להצביע על החוק במליאה, עד שיעבור החוק בחינה חוקתית תחתיו ידיו.

לעומת זאת, מספר שרים מהליכוד ומהבית היהודי כבר הביעו אמש תמיכה בחוק. רבים מחברי הכנסת סוברים כי מדובר בהצעה משמעותית, אך כיוון שמדובר בהצעת חוק החשובה ליו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, ייתכן ויתנגדו לה, מאחר וזה פרש לאופוזיציה.

"אני דוחה את ההצעה של ראש הממשלה להקים 'ועדת מריחה' שבפועל תקבור את החוק. ההחלטה הזו היא הוכחה נוספת שמדובר בממשלה לא-לאומית שאיננה פועלת לפי העקרונות של המחנה הלאומי", אמר ח"כ גל.

כאמור, חברי כנסת סוברים כי חוק זה מחייב הכרעה כבדת משקל, אך בפועל, באם החוק ייחקק, אין הכרח כי הדבר ישפיע על עונשי המחבלים בבתי המשפט.

על פי החוק הקיים היום, חוק עונש מוות למחבלים חל רק בבית דין צבאי, ועבורו נדרשת החלטה פה אחד של כל השופטים. כמו כן, קצין בדרגת אלוף יכול להמתיק את עונש המוות בתקופת מאסר. יש לציין, כי החוק מתייחס לכל מורשע ברצח ממניעים לאומניים, ולא מחלק בין יהודים לערבים.

ההצעה מבקשת לקבוע בחוק, כי ניתן יהיה לגזור עונש מוות גם בבתי משפט מחוזיים בישראל, וברוב רגיל של שופטים כמו בהטלת עונשים אחרים. בנוסף, לא יהיה ניתן להמתיק את העונש. בחוק אין סעיף המחייב את הטלת עונש המוות. יש לציין, שעל אף האפשרות המוקנית לשופטי בתי הדין הצבאיים, לא נעשה שימוש באפשרות זו.

"המאבק בטרור הוא האתגר הגדול ביותר של העולם במאה ה-21 - ובכלל זה, וביתר שאת, האתגר הגדול של ישראל", נכתב בדברי ההסבר להצעת החוק, "ועל אף זאת קיים פער עצום בין האופן שבו פועלת ישראל בתחום הענישה לבין המציאות שעמה היא מתמודדת. שחרור מחבלים לאחר תקופת מאסר שלא הושלמה - בהם כאלו שביצעו את הפיגועים הנוראים ביותר - הוא מסר הפוך שאינו תורם למאבק בטרור ולכושר ההרתעה של ישראל. מטרתה של הצעת חוק זו היא כלי הרתעה משמעותי למבצעי פעולות טרור ביודעם כי ישראל מחמירה מדיניותה ולא מתפשרת עוד על ביצוע פשע מסוג זה. אשר על כן, במציאות שעמה מתמודדת ישראל - עונש מוות למחבלים הוא הכרח הרתעתי".

תגובות (0) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 13 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד