בע"ה י"ט ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

אושר החוק להחמרת עונש על מיידי אבנים

69 ח"כים תמכו בחוק מול 17 שהתנגדו. הח"כים הערבים גיבו את מיידי האבנים

  • ה' אב תשע"ה - 10:44 21/07/2015
גודל: א א א

מליאת הכנסת אישרה אמש (ב') בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק, שיזמה ציפי לבני וקודמה על ידי שרת המשפטים איילת שקד, החמרת הענישה למיידי אבנים וחפצים. 69 חברי כנסת תמכו בהצעה ו-17 התנגדו לה.

מדי שנה מוגשים כאלף כתבי אישום כנגד ערבים המיידים אבנים לעבר כלי רכב וכוחות הבטחון ברחבי הארץ, עבירה היכולה להגיע לעונש מרבי של עד 20 שנות מאסר בפועל. אולם לאחר מכן מגיע הקושי של פרקליטות המדינה להוכיח את כוונת המתפרע לפגוע ולהזיק ובשל כך ברוב המקרים זוכים המתפרעים לעונש מקל מאוד, אם בכלל.

"במשך שנים מחבלים התחמקו מענישה ומאחריות", אמרה אמש השרה שקד. "הסובלנות כלפי מחבלים מפסיקה היום. מיידה אבנים הוא מחבל, ורק עונש הולם יוכל לשמש כגורם מרתיע, מעניש וצודק".

החוק החדש נועד לצמצם את הפער הגדול הקיים כיום בין רף הענישה הקבוע בחוק לבין העונשים הקלים הניתנים בפועל. החוק אוסר יידוי אבן או חפץ שלא רק במטרה לפגוע אלא גם במטרה להפריע לשוטר או להכשילו במילוי תפקידו, ולצורך כך ייקבע רף מיוחד שאינו מחייב הוכחת כוונה לנזק. העונש בגין מעשה זה יעמוד כעת על עד 10 שנות מאסר.

החוק מבצע שני תיקונים מרכזיים. הוספת סעיף הקובע עבירה חדשה שתאסור יידוי אבנים לעבר שוטר או רכב משטרתי במטרה להפריע לשוטר או להכשילו, ורף הענישה בו יהיה זהה לעבירה של תקיפת שוטר בנסיבות מחמירות. התיקון השני מתייחס גם לפגיעה בכלי רכב של אזרחים, והוא יבטל את חיוב ההוכחה לכוונה לפגוע ויחליפה בעבירה בשני מדרגים. המדרג הבסיסי יאסור יידוי אבנים באפן שיש בו לסכן את בטיחות הנוסע והמדרג השני יאגור בצידו עונש של עד 20 שנות מאסר, בו תאלץ הפרקליטות להוכיח כוונה לפגוע.

הדיון במליאה היה סוער, והתפרץ כאשר חברי הכנסת מהרשימה הערבית המשותפת הביעו את דעתם בנוגע לחוק החדש. ח"כ ג'מאל זחאלקה אמר: "תארו לעצמכם שהיינו מביאים בפני דיין צדק את מיידי האבנים ואת מי שגרם להם ליידות אבנים. את מי השופט היה מכניס לכלא? את זה שהרס את הבית, הפקיע את הקרקע, הרג את האח? או את הילד שזרק אבן? אתם נטפלים לאדם שהגיב לעוולות גדולים. איזו צביעות. מי שהורס בתים מקבל צל"ש אבל הילד שהכעס שלו מוצדק נענש".

תגובות (1) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 15 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד