בע"ה י"א ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

הכותרות החשובות בקול היהודי: שבת ואתחנן

צפו בוידאו סיכום חדשות השבוע: הר הבית סוער, הרס בבית אל, חזרה לשאנור והשוטרים שנשארו נאמנים לערכים. פולארד ישוב הביתה ולסיום, סיכום האינתיפאדה המושתקת

  • ט"ו אב תשע"ה - 12:30 31/07/2015
גודל: א א א

| שבוע סוער בהר הבית

במהלך צום תשעה באב נרשמו התפרעויות קשות של ערבים בהר הבית. ארבעה שוטרים נפצעו כאשר מתפרעים ערבים ירו זיקוקים והשליכו בקבוקי תבערה ואבנים לעבר כוחות המשטרה בהר.

במשטרה, מנגד, בחרו שוב לנקוט בהגבלות דווקא כלפי העולים היהודים להר והגבילו את העלייה להר לקבוצות קטנות וסיורים קצרים.

בתגובה, אמרו במטה ארגוני המקדש כי "לא ייתכן שגם ביום הכי משמעותי של הר הבית ליהודים, השלטון ייכנע לדרישות המוסלמים, שלא לאפשר ליהודים להיכנס להר הבית", לשון ההודעה.

שני צעירים יהודים נעצרו במהלך הצום בהר הבית – אחד לאחר שהגיע לשערי ההר עטור בתפילין והשני לאחר שקרא "שמע ישראל" בהר. אלו מצטרפים לשני עצורים נוספים שנעצרו בימים האחרונים כשקראו "מוחמד חזיר" לעבר מתפרעים ערבים במקום. זה המקום לציין שקריאות דומות כלפי מבקרים יהודים בהר הם דבר שבשגרה ואינן גוררות תגובות דומות של המשטרה.

שוטר שביקש להגיב למתפרעים בהר הבית והורחק

בסוף השבוע, שוטר יס"מ שבחר להגיב למתפרעים ערבים מהם ספג מכות והשפלות, נבלם בידי חבריו והוצא משטח ההר. אחד הנוכחים במקום סיפר לקול היהודי, כי "המשטרה מעדיפה להכיל ולנסות לא לגרום להפסקת האלימות וההסתה והתקיפות של הערבים בהר הבית", סיפר פעיל בארגון סטודנטים למען הר הבית. "השוטרים מנועים מכל תגובה נגד הפורעים. עכשיו היה שוטר מג"ב שקיבל מכות ביציאה מהר הבית ורצה להגיב וחבריו מנעו ממנו ואמרו לו שהוא לא צריך לעשות את זה".

"כל יום שומעים על קצינים ושוטרים שמתוסכלים מהמצב הזה ומאבדים את היכולת להגיב לטרור בהר הבית. זה מה שראינו בעצם בכל השבוע האחרון".

| הרס בבית אל

בבית אל נהרסו השבוע בנייני דריינוף, לאחר שבג"ץ הורה להרוס אותם באופן מיידי, על אף שככל הנראה בנייתם מחדש תאושר בקרוב. ההרס, שעלותו הכוללת נאמדת בלמעלה ממליון שקלים, הביא למקום מבעוד מועד מאות בני נוער שהגיעו במטרה למנוע את ההרס. ביום שלישי לפנות בוקר השתלט צה"ל על המבנים.

צה"ל הודיעה שההשתלטות לצורך מניעת חיכוכים. בפועל, הם רק גברו. בית אל השבוע (הלל מאיר סוכנות תצפית)

בהודעה שהוציא דובר צה"ל נמסר: "על מנת למנוע התבצרות במתחם המבנים, להקטין את החיכוך והאלימות באזור וכדי לאפשר את השלמתו של המהלך המתוכנן הוצב כוח של משמר הגבול במתחם". עוד באותן שעות נרשמו עימותים קשים בין המתיישבים לבין כוחות המשטרה שנמשכו עד הריסת המבנים ביום רביעי. עשרות מפגינים נעצרו במהלך העימותים.

במטרה להרגיע את הרוחות ולהוריד את מפלס הביקורת הציבורית נגדו ונגד שר הביטחון, הודיע ראש הממשלה שהוא הורה על בנייתם של 300 יחידות דיור בבית אל, הבטחה שנאמרה כבר, כזכור, בזמן הסכם גבעת האולפנה שנחתם בין הנהגת היישוב בית אל לבין נציגי הממשלה לפני כ-3 שנים.

| חוזרים הביתה

במבצע מורכב ומתוכנן, עלו השבוע עשרות משפחות ממגורשי יישובי צפון השומרון, יחד עם מאות תומכים ליישוב החרב שא-נור במלאת עשר שנים לגירוש המתיישבים היהודים מהמקום. במהלך השהייה במקום הם החלו בעבודות לשיקום מבנה המצודה הנטוש והכשרתו לקראת מגורים של משפחות במקום. המשפחות ציינו שמדובר בחזרה טבעית למקום שממנו גורשו לפני עשור וכי יש הזדמנות, בהחלטת ממשלה פשוטה לתקן את שנעשה ולהחליט על בנייתו ואכלוסו מחדש של היישוב. כעבור יומיים גורשו העולים ע"י כוחות משטרה גדולים.

מתיישבים וחיילי צה"ל בשאנור, השבוע (מטה חומש תחילה)

| נאמנים לערכים

באירועים בבית אל ובשא-נור אירעו מספר מקרים של סירוב פקודה מצד שוטרי מג"ב. שוטר מגב איתו שוחחנו סיפר שכשמפקדו אמר לו שעליהם לצאת לבית אל לסייע בפינוי המפגינים במקום הוא השיב שאין לו כל כוונה לפעול בניגוד לערכיו וכי אם הוא בכל זאת יגיע למקום הוא רק ימריד שוטרים וחיילים נוספים לעשות כמוהו.

"אמרתי למפקד שלי שאני לא יכול לעשות את זה, הדבר הזה פוגע לי בערכים", סיפר לוחם המג"ב לקול היהודי. " הקצין עשה לי פרצוף ואמרתי לו 'תשמע, אם אני הולך לפינוי אני ממריד את כל החיילים. אני לא עושה דבר כזה".

בנוסף, ממטה חומש תחילה נמסר כי במסגרת גירוש התושבים משא-נור הבחינו הנוכחים במקום בשני שוטרי מג"ב שפרצו בבכי והודיעו למפקדיהם כי אינם יכולים להשתתף בפעולה שכזו. השניים סולקו מהמקום על ידי שוטרים נוספים.

"יש הקונה עולמו בשעה אחת - הקשיבו לצו האלוקי" (הלל מאיר, תצפית)

דוברות משמר הגבול מיהרה לפרסם הודעת הכחשה לפיה "למרות הקושי בביצוע המשימות המורכבות, כלל הלוחמים השלימו את המשימה". במטה חומש תחילה הגיבו לדברים ואמרו כי ייתכן ובמג"ב סירבו להכיר באירוע באופן רשמי כסרבנות אך הדבר בהחלט התרחש כפי שדווח.

בנוסף, ישנם דיווחים לא מאומתים על סרבנות רחבת היקף של שוטרי מג"ב באירועים בבית –אל. בברכה מצולמת שמסר הרב יצחק גינזבורג לעולים לשא-נור הוא פנה גם לכוחות הביטחון במקום עם הבהרה כיצד עליהם לנהוג כלפי העולים לשא-נור.

"לכל אנשי כוחות הבטחון שמסתובבים שם. אנחנו אוהבים את כל אחינו בני ישראל", אמר הרב גינזבורג. "עכשיו יש לכם הזדמנות פז לקדש שם שמיים. יש מי שקונה עולמו בשעה אחת. מי שנמצא ופתאום זוכה שהנפש המצפון היהודי האמיתי שלו מתעורר ואז הוא יודע שהוא צריך להקשיב לצו האלוקי של התורה ואם הוא צריך לסרב פקודה הוא עושה את זה בכיף. יש לו הזדמנות פז לקנות את עולמו בשעה אחת ולקדש שם שמיים. אנחנו מאחלים לכל החיילים והשוטרים שיתפסו את הרגע הזה לקנות את עולמך בשעה אחת".

| יוצא לחופשי

בשורה משמחת מארצות הברית. ועדת השחרורים בארצות הברית הודיעה כי יונתן פולארד ישתחרר מהכלא האמריקאי בעוד כארבעה חודשים. פולארד יסיים לרצות שלושים שנות מאסר, עונש שהושת עליו לאחר שהורשע בריגול לטובת מדינת ישראל.

יצא מהכלא בכסליו הקרוב. יהונתן פולארד

מתוקף תפקידו במודיעין של הצי האמריקאי נחשף פולארד למידע רב שקשור במדינת ישראל ולאחר שיצר קשר עם גורמים רלוונטים בשירות המודיעין של ישראל הוא העביר לידיהם חומר מודיעני רב. מאסר העולם שגזר עליו בית המשפט האמריקאי הפתיע רבים לאור העובדה שהעונש המקסימלי שנגזר על ריגול עבור מדינה ידידותית הוא 14 שנה, ואפילו התביעה לא דרשה עונש מאסר ממושך כ"כ.

על אף הכחשות חוזרות ונשנות מצד בכירי ממשל אמריקאים וישראלים, ממשיכים פרשנים רבים לטעון שההודעה על השחרור הצפוי באה על רקע הסכם הגרעין של המעצמות עם איראן והכעס הרב שהדבר הביא בישראל.

| האינתיפאדה המושתקת

ביומן האינתיפאדה המושתקת בקול היהודי דווחו השובע למעלה מ60 אירועים של טרור ערבי. 22 יהודים נפגעו באירועים אלו.

בכלא נפחא שבדרום נפגעו 11 סוהרים משאיפת עשן שאירעה כתוצאה משריפה שהציתו מחבלים ערבים הכלואים במקום. שאר הפצועים נפגעו מאבנים שיידו ערבים לעבר כלי רכב בכביש יהודה, שומרון וירושלים.

צוותי כיבוי רבים, בסיוע מטוסים, פעלו לכבות שריפות שהציתו ערבים במספר מוקדים בגוש עציון, שומרון וירושלים.

שבת פרשת ואתחנן

זמני כניסת השבת: בתל אביב – 19:16 שומרון – 19:15 ירושלים – 18:56

צאת השבת: תל אביב – 20:17 שומרון – 20:16 ירושלים – 20:15

תגובות (4) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 13 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד