בע"ה כ"ח ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

הרב בזק: "להילחם בקבוצות כהניסטיות"

בראיון משותף עם נעם פדרמן לגלי ישראל אמר הרב אמנון בזק: "אנחנו צריכים לשלב ידיים, ולהכין תכנית פעולה שתתמודד עם גופים קיצוניים שמאיימים על כולנו."

  • טוביה אריאל
  • כ"א אב תשע"ה - 18:23 06/08/2015
גודל: א א א
הרב אמנון בזק, Rappai
הרב אמנון בזק, Rappai

הציונות הדתית צריכה לצאת בתכנית ברורה למלחמה בתופעות הכהניזם ובאלו המעניקים תמיכה לתוופעות אלו, כי בנפשנו הוא." כך כתב הרב אמנון בזק מישיבת הר עציון בפוסט שהעלה הבוקר.

בראיון משותף עם נעם פדרמן לגלי ישראל אמר הרב בזק: לדעתי אי אפשר להתעלם מכך שישנם קבוצות קיצוניות שרואות את עצמם קשורות למשנתו הרעיונית של הרב כהנא, ויכול להיות שלא כולם אומרים את זה בצורה רישמית אבל אני אצטט לך דברים מתוך אתר הקול היהודי שנתבו בידי נכדו של הרב כהנא: "אני לא יודע מה התכוונו אותם מציתים אלמונים להצית, אבל האש הזאת נגעה לי בלב, משהו ביפנים, איזו שהיא תקווה לראות מהרה בתפארת עוזך." אלו דברים שנכתבו על הצתת הכנסייה."

אמרת שלדעתך צריך לשלב ידיים, זו סיסמא, מה זה אומר בפועל?

הרב בזק: "פירושו של דבר, להקים גוף שיכלול את כל הרבנים המרכזיים בציונות הדתית שלפחות יעמדו בראשו, כדי להתכנס ולהכין תכנית פעולה, שתתמודד עם הגופים הקיצוניים האלה שמאיימים על כולנו."

מה ההצעות שאתה היית מציע?

הרב בזק: לדעתי צריך להבהיר בצורה ברורה שאין שום היתר הילכתי לפגוע ברכוש ובנפש של בני אדם, שצריך לכבד את החוק במדינת ישראל, לא לכולם זה ברור. אנחנו רואים בקבוצות החברתיות ברשת, בעיקר באלו השייכות לקבוצות הקיצוניות האלו. קריאת תיגר מוחלטת על החוק במדינת ישראל, על מוסר טבעי, אנשים שזה לא מתחיל להיות חלק מהעולם הדתי שלהם. צריך שיהיה איזה שהוא "אני מאמין" בדברים האלה שכולם חתומים עליו. אני בטוח שיש בנושא קונצנזוס מוחלט, מהר ציון ועד הר המור, מהחרדלים ועד הליברלים.

מה תגיד לאנשים שיאמרו שאתה משחק לידיהם של אנשי השמאל שכל עניינם הוא לתקוף את הימין והציבור הדתי?

הרב בזק: לדעתי זה ריטואל קבוע, שכל פעם שאירוע קיצוני דוחף אותנו לחשבון נפש, השמאל תוקף ואז אנחנו אומרים "בא לא נשחק לידיים שלהם ולא נעשה כלום". צריך לצאת מהמעגל הזה,תקיפות השמאל לא צריכות למנוע אותנו ממלחמה בקבוצות הקיצוניות שהולכות ומשפיעות יותר ויותר על הנוער בישראל.

נעם איך להגדיר אותך פעיל ימין? תלמידו של הרב כהנא?

פדרמן:הבנתי שהרב בזק רוצה לפתוח קבוצת רבנים שתילחם בקבוצות כהניסטיות. אני משער שהוא התכוון למשל לרב רבינוביץ שהוציא בזמנו דין רודף לרבין, או לפנחס ולרשטיין שירה פעם למוות בנער ערבי, או לתושבי אלון מורה שהרגו ילדה ערביה בת אחת עשרה במאפיה בשכם, שלא לדבר על המחתרת היהודית, זמביש, נתן נתנזון, חגי סגל, שרצו לפוצץ אוטובוסים על יושביהם, הם כולם מה שנקרא אנשי ה"מיינסטרים" ולאו דווקא "אנשי כהנא" ודומיהם. אז שלא יגלגל עיניים, ולא יטען שזה הכל אנשי הרב כהנא ודומיהם. לדעתי זו סתם חנופה לערבים ולשמאלנים.

הרב בזק: זה היה בעבר.

פדרמן: האם תושבי גוש עציון לא יצאו למסעות נקמה בפרים ערביים באינתיפאדה הראשונה? כמובן שאני לא נגד המעשים האלה אני האחרון שיגנה את תושבי גוש עציון שהלכו לתקוף את זורקי האבנים ובקבוקי התבערה, אבל תפסיקו לגלגל עיניים ולהסיט כנגד כל מי שלפי דעתכם לא צודק.

הרב בזק: אני מאד כואב לשמוע את סגנון הדברים אני לא רגיל לסגנון הזה ואני מבקש לסיים את השיחה.

פדרמן: למה? קשה לך לשמוע את האמת?

נעם אני מבקש שתכבד את בקשתו של הרב בזק לסיים את השיחה, זו זכותו. אמנם אנחנו תיאמנו את השיחה הזאת מראש, וזו לא הפתעה לאף אחד, אבל אנחנו נכבד את הרב בזק.

הרב בזק: אני חשבתי שזו תהיה שיחה עניינית, אם הוא אומר שאני מתחנף לערבים אז בסדר, אם זו הדרך שלך להתמודד עם רצח ילדים אז בסדר.

פדרמן:תתמודד אתה אם העובדות שהצגתי, אותם אתה לא גינית?

הרב בזק:אני לא הבנתי מאיפה לקחת את זה שכל הבעיה שלנו היא תלמידי הרב כהנא, יש גם בעיות אחרות.

פדרמן:אולי תגנה גם את הרב רבינוביץ'?

הרב בזק: נעם אני מאחל לך שתזכה לקדש שם שמיים בעם ישראל, שלום וצהריים טובים.

נעם אתה ערבבת פה אירועים של ירי במיידי אבנים, אנחנו מדברים על אירועי נקמה?

פדרמן: בכוונה צינתי גם את אנשי המחתרת היהודית שהיו כולם מהמיינסטרים, שרצו לפוצץ אוטובוס על יושביו עם נערים, ילדים, ילדות.

איך אתה רואה את האירוע שקרה בדומא?

פדרמן: דווקא בעניין הזה קראתי פוסט מעניין של חבר הכנסת ינון מגל שאמנם יצא כמובן נגד ואת זה לא תישמע ממני כי ממני לא תשע שום גינוי לדבר הזה..

מדוע?

פדרמן: כי אני מחכה שאבו מאזן יוציא גינוי לרצח של משפחת פוגל, ולכל היהודים שנרצחו, אז תדבר איתי. אצלם חילקו סוכריות לאחר הרצח אז שאני אלך ואגנה?! חס וחלילה, אני האחרון שיגנה אותם.

את אלה שהשליכו בקבוק תבערה לתוך חדר עם תינוק?

פדרמן: כן.

אתה מדבר על משוואה עם אבו מאזן אם הוא לא יגנה אז גם אני לא, אבל מעניין אותי שיחה בינינו, מה אתה חושב?

פדרמן:סיפרתי על ינון בזק שכתב בפוסט שהוא נגד ואני מכבד את זה, ואגב אני מכבד גם את הרב בזק שיצא נגד, אבל הפריע לי התקיפה של אנשי הרב כהנא. אז מה שכתב ינון מגל זה שאירוע השריפה יצא בתזמון מדויק להרצחו של מלאכי רוזנפלד שנרצח כמה מאות מטרים ממקום האירוע. אז יכול להיות, אף אחד לא יודע , אבל יכול להיות שאלו חברים של מלאכי רוזנפלד, שביום השלושים עלה להם הסעיף לראש, אז הם הלכו ושרפו איה בית של ערבי בסמוך למקום הרצח, ובתוכו גם היה את אותו תינוק. הרי אף אחד לא ידע שיש תינוק בבית, הם הלכו ושרפו בית ומה שקרה בפועל זה שתינוק נשרף.

בית זה מקום שאנשים ישנים בו?

פדרמן:נכון. רק אמרתי שההקשר הוא יום השלושים להירצחו של מלאכי רוזנפלד, וזה כבר עניין של נקמה.

נקמה כזו לגיטימית בעיניך?

פדרמן: כבר נאמר במקורותינו "גדולה נקמה שניתנה בין שני שמות שנאמר "א-ל נקמות ה'". ואל תאמר שזו נקמה שמשאירים לקב"ה, כי אז גם תאמר שמי שאומר הרחמן הוא יפרנסנו בכבוד, חושב שלא צריך לצאת לעבוד. ויש פנים ביהדות שמדברים על נקמה כערך.

אבל גם לך ברור שאם היו יודעים שיש תינוק בבית אז ודאי שזהו מעשה שלא יעשה ?

אני לא יודע מה היה שם, אבל אני רק אומר לעניין הפוסט של הרב בזק, ששם מלבד מה שהוא תוקף את תלמידי הרב כהנא, הוא כותב שהתורה נמצאת בישיבת הר עציון. שם כנראה לא למדו את דברי אברבנאל על נקמת מדין שכותב: "הרגו כל זכר בטף- אף שהם קטנים יש לחוש שיגדלו ויהיו לשיכים בעיניכם ולצנינים בצידיכם."

תגובות (0) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


8 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 19 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד