בע"ה י"ט אדר ב תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

מדוע "גורם בכיר" מסתתר בעילום שם?

כל גופי התקשורת קפצו על המציאה וציטטו "גורם צבאי בכיר" בקשר להצתה בדומא. קצת חבל שהכתבים המוכשרים לא הבחינו שגם היושב לצדם מצייץ • פרשנות

  • אורי קירשנבום
  • כ"ה אלול תשע"ה - 10:13 09/09/2015
גודל: א א א

ציטוט של גורם בכיר עלום שם הוא מעשה שאמור להקנות תהילה לכל כתב, אך כשרשימת הכתבים המצטטים ארוכה כרשימת גופי התקשורת, משהו מתחיל להריח לא טוב.

"חד-משמעית: הפיגוע בכפר דומא הוא טרור יהודי". אחרי חיפוש זריז ברשת, הנה לפניכם רשימה קצרה של כמה מן המקומות בהם תוכלו לקרוא את הציטוט הזה מפי "גורם צבאי בכיר": כתבה של עופר חדד בערוץ 2, כתבה של שבתי בנדט בוואלה, ציוץ של ענבל תמיר מגלי צה"ל ורועי שרון מערוץ 10, סטטוס של אלון בן דוד מערוץ 10, וזו כמובן רשימה חלקית בלבד. גם בלי לדעת כלום, קשה להאמין שמשפט כזה נאמר על ידי קצין בכיר בפגישה סודית עם עיתונאי בסמטה חשוכה בתל אביב או ברמאללה.

ואכן, ה"בכיר הצבאי" הוא לא אחר מאשר רוני נומה, אלוף פיקוד המרכז, ומדובר בדברים שאמר בטקס הרמת כוסית לכבוד ראש השנה בפני כתבים רבים. בשביל נומה זו דרך מצוינת לזרוק לחלל האוויר מסרים שהוא רוצה שיקבלו במה, תוך שהוא מצדו זוכה לחסינות מביקורת מצד מאן דהוא שלא ישמח לשמוע את הדברים. כשמוסיפים לזה את צו איסור הפרסום על פרטי חקירת ההצתה בדומא, מקבלים מתכון מנצח לאמר מה שרוצים וכמה שרוצים.

עוד בנושא:
בית הוצת בכפר דומא: "סכסוך פנימי"
דומא: "המודיעין הישראלי הצית את הבית"
בית משפחת דוואבשה שהוצת בכפר דומא במסגרת סכסוך פנימי

נומה כמובן לא חתום על הפטנט הזה. קדמו לו רבים וטובים. כולל, למשל, קודמו בפיקוד מרכז, ניצן אלון, שצוטט לאחר רצח בני משפחת פוגל כאומר שהפיגוע אירע כתגובה לאירועי "תג מחיר", גם אז הדברים נאמרו כמובן מפי "גורם צבאי בכיר". משום מה, המחשבה שקצינים בכירים אומרים דברים שהם מפחדים לעמוד מאחוריהם מעוררת דאגות בקשר ליכולת שלהם לתפקד באופן מקצועי.

בשיחתו עם כתבים, ביקש נומה לדחות את "השמועות והספקולציות" אודות ההצתה הקטלנית בכפר דומא. "אנחנו יודעים באופן חד-משמעי שמדובר בטרור יהודי וכדאי להפסיק לפתח שמועות". את מקור המידע אסור לחשוף, ובכך הדיון התייתר, אך השאלות הקשות שהוצפו לאחרונה, יחד עם העובדה כי גורמי בטחון שונים ביקשו מכתבי התקשורת שלא לפרסם על ההצתות האחרות שהתרחשו בכפר, מעלות ספקות בדבריו של נומה, שהעדיף להשאר בעילום שם כמו גם את מקורות המידע עליהן נסמך.

אבן הורגת!?

נומה התייחס אתמול בדבריו גם לסרטון מההתפרעויות בנבי צלאח מלפני שבועיים, בו נראה חייל סופג מכות מקבוצת נשים שמונעות ממנו לעצור מתפרע צעיר. נומה כמובן שיבח את החייל על האיפוק הרב בו הוא נהג, וניצל את ההזדמנות גם בשביל להביע סיפוק מהוראות הפתיחה באש החדשות. "אם נשקפת סכנה לחייו הוא רשאי למנוע את הסכנה הזאת ויש לו את הגיבוי המוחלט, אפילו אם מדובר בירי על מנת להרוג", הוא צוטט בוואלה, יחד עם הסתייגות על כך שאירועים של זריקת אבנים צריכים להסתיים בירי האוויר לכל היותר. אבן הורגת? לא לפי אלוף הפיקוד.

"הגורם דחה את הטענות שלפיהן ידיהם של החיילים מוגבלות בשל הוראות פתיחה באש קפדניות מדי", נכתב באתר וואלה. בלי להכנס לגוף הטענות, רק נציין שמחר צפויה להערך בירושלים הפגנה של לוחמי מילואים החשים כי הוראות הפתיחה באש כובלות את ידי הלוחמים בשטח.

תגובות (6) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


3 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 18 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד