בע"ה כ"א ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

  • כ"ט תשרי תשע"ו - 14:52 12/10/2015
גודל: א א א

מקום קבורתו של רבי דוד אבן עזרא - הרדב"ז התגלה בצפת לאחר עבודה מאומת של ד"ר ניסן שריפי שחקר את התעלומה בת מאות השנים, כך פורסם בערוץ 7.

ככל הנראה, בעוד שלושה שבועות, בכ"א חשוון, תתקיים לראשונה מזה מאות שנים הילולא לרדב"ז במקום קבורתו שהתגלה. עד אז, ייערכו עבודות במקום ותוקם מצבה על הקבר.

עד להיום היה ידוע כי מקום קבורתו נמצא בבית הקברות היהודי העתיק בצפת, על יד ציון האר"י, אך מידע מדויק יותר לא נמצא. על פי הערכות, נעלמו עקבות מצבתו של הרדב"ז ברעידת אדמה שהייתה במקום.

גם על שנת פטירתו ישנן מחלוקות, אך מקובל כי הוא נפטר בשנת של"ד לפני 442 שנים. לפי ספר הדורות נפטר הרדב"ז קרוב יותר לשנת ש"מ והוא כבן 110 שנים.

"הוא היה מגדולי חכמי ישראל בכל הזמנים, רבו של האר"י הקדוש, רבו של רבי יוסף קארו ושל המבי"ט, רבי משה מיטרני, שקיבלו עליהם את מרותו כגדול הרבנים והנה דווקא מי שכינויו היה 'רב הרבנים' מיקום קבורתו לא היה ידוע" אמר ד"ר שריפי בראיון לערוץ 7.

הרדב"ז נולד בשנת רמ"א, לצפת הוא הגיע 12 שניםלאחר מכן. כנער, ירד למצרים ואחרי ארבעים שנה עלה לירושלים ומאז לצפת. בתקופה זו הוא הגיע גם לפס שברוקו, אך במצרים התגלתה גדולתו האדירה בתורה, הקים בית מדרש, שם למד אצלו האר"י הקדוש ועוד רבנים גדולים וחשובים.

כתב יד של תלמיד רבי חיים בן עטר שהגיע לצפת עזר בפתירת התעלומה: "מערה המלאה בקברים של תנאים ששמותיהם אינם ידועים, ובכניסה למערה היו קבריהם של רבי דוד אבן זמרא, רבי משה די טראני והמחבר של ספר דרכי נועם יהי זיכרם ברוך".

בהמשך נאספו כתבים אחרים שהובילו אותו אל המקום, בין השאר את הכתוב בספר "עדן ציון", שם מצוינים מעט פרטים על קבר הרדב"ז: "בשום ספר לא מצאתי שיכתוב בדיוק מקום מנוחתו של אותו צדיק גם זמן פטירתו לא נודע לנו בדיוק, רק זאת ידוע שאחר פטירת הרמ"ק בשנת ש"ל היה עודנו בחיים... וגם יש דעות שנפטר של"ב או של"ג ולפ"ד (ולפי דעת, נ.ש.) ספרי הדורות קרוב לשנת ש"מ".

"וגם מעת עומדי על דעתי להשתטח על קברי הצדיקים בעיר מולדתי הק' תוב"א לא נזדמן לי לחקור בדיוק על מקום מנוחת הרדב"ז ני"ע וכדומה לי שהוא אחד מהמצבות הנראים סמוך לציון האר"י ז"ל" נכתב בספר.

למחקרו של ד"ר שריפי התקבל אישור על ידי רשות העתיקות ואב בית הדין בעיר צפת.

תגובות (0) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 0 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד