בע"ה כ' ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

"המשטרה מצילה רוצחים - זה מוסרי?!"

"כשג'יהאדיסט חוזר הביתה - הוא ניצח" • שיחה עם ד"ר מוטי קידר על היכולת של מדינת חוק להילחם בטרור

  • אורי קירשנבום
  • כ"א חשון תשע"ו - 13:10 03/11/2015
גודל: א א א
זירת הפיגוע בראשון לציון אתמול
זירת הפיגוע בראשון לציון אתמול

על רקע הטרור הערבי המשתולל ברחבי הארץ שוחחנו עם המזרחן ד"ר מוטי קידר, מרצה במחלקה הערבית באוניברסיטת בר אילן. קידר עוסק שנים ארוכות בטרור הערבי בארץ, במניעיו ובאופיו.

לשאלתנו האם פעולות החקיקה שמובילה הממשלה בנושא החומרת הענישה למידיי אבנים וכדומה הן יעילות כלפי הטרור הערבי, השיב קידר כי "גם אם זה לא יעיל, אין ברירה. צריך למצוא את התמהיל, את צורת ההתמודדות שתעבוד. לצערי אנחנו עוד לא מצאנו את הדרך איך להרתיע אותם בצורה שתהיה גם חוקית וגם מוסרית".

נתניהו ויעלון. מתקשים למגר את הטרור הערבי (חיים צח, לע"מ)

|כששלטון החוק פוגש טרוריסטים

כשקידר אומר "מוסרית" הוא לא מתכוון לפרשנות המילה כפי המקובל - עדינות ורוך כלפי האויב - אלא בדיוק להפך. "אנחנו מגבילים את עצמנו. המשטרה מצילה רוצחים מלינץ' – זה חוקי? כן. זה מוסרי? אני לא יודע. אבל זה בפירוש לא יעיל כי זה מעודד אותם להמשיך. ברגע שהם רואים שהם חוזרים בחיים מפיגועים ומדקירות אז למה לא להמשיך?!".

מצד שני אנחנו חיים במדינת חוק, איך ניתן לאפשר להכות מחבל לאחר שנתפס?

"זו בעיה, איך אתה גם מדינת חוק אבל אתה גם מרתיע. ברגע שהג'יהאדיסט חזר הביתה אז הוא ניצח. הוא גם דקר יהודי, גם יהודי שוכב פצוע או מת וגם הג'יהאדיסט יושב בכלא, עושה תואר אקדמי וחוזר הביתה כשסוחבים אותו על הכתפיים. מה לומדים הצעירים מזה?!".

מחבלים חוגגים את שחרורם מהכלא בהר הבית (PLS48)

אתה מאמין שמוות ירתיע את המחבלים הערבים? על פניו נראה שרבים מהם הולכים לבצע פיגוע בידיעה שהם לא ישובו ממנו בחיים?

"אם כל הפיגועים יסתיימו במוות של המפגע אז ודאי שזה ירתיע. לא על כולם, אבל על רבים זה כן ישפיע. בסופו של דבר הם רוצים לחיות, אתה רואה שאחרי שהם תוקפים הם מנסים לברוח".

אתה בעצם מתאר מצב שבו אנחנו במעין קונפליקט - רוצים להלחם אבל ידינו כבולות.

"לקונפליקט הזה אנחנו נכנסנו בגלל שהקמנו פה את המדינה.הם לא רוצים אותנו פה בכלל, לא בבני ברק, לא בנתניה ולא בירושלים. בשום מקום. כל פעם הג'יהאד שלהם לובש צורה ופושט צורה לפי התנאים המשתנים".

| להיות בלתי מנוצחים

"במזרח התיכון מי שמקבל שלום זה רק מי שהוא בלתי מנוצח מישהו שהאויבים שלו לא מצליחים לנצח אותו. אם אנחנו נוכיח שאותנו לא מנצחים, לא מורידים לנו את האף למטה ולא מכניסים אותנו לבתים אז הם יבינו שהם הפסידו את המלחמה", אומר קידר.

יהודים בהר הבית (ליבה)

לאור הדברים, אך מתבקשת מסקנתו של קידר לגבי האיסורים על עליית ח"כים ואישי ציבור להר הבית - "זה מהווה כניעה, וברגע שאתה נכנע אתה מזמין את האלימות. צריך להעיף אותם משם לעזאזל".

תגובות (0) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 0 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד