בע"ה כ"ד ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

"הייתכן שחייל צה"ל הוא "אנטי פלסטיני"?"

חומרי החקירה בתיק לוחמי 'נצח יהודה' המואשמים בהכאת מחבלים חושפים שאלה מקוממת במיוחד מצד חוקרי מצ"ח. חייל אחר סיפר כי היכה את המחבל משום שמצא אצלו ספר של היטלר

  • יח"צ
  • כ"ו חשון תשע"ו - 22:25 08/11/2015
גודל: א א א
לוחמי צהל. אילוסטרציה (דובר צהל)
לוחמי צהל. אילוסטרציה (דובר צהל)

חומרי החקירה בתיק ארבעת לוחמי 'נצח יהודה' המואשמים בהכאת מחבלים חושפים עמדה שנויה במחלוקת של חוקרי מצ"ח. לאחר שנחשף כי החוקרים דרשו לחפש במכשירי הפלאפון של החיילים "אמירות ימיניות", מתברר כי אחד החיילים נשאל האם הוא "חבר בארגון אנטי פלסטיני". החייל השיב בשלילה, אך אחד ממקורביו אומר בציניות כי עד שנעצר הלוחם סבר שצה"ל הינו ארגון אנטי פלסטיני.

עו"ד חי הבר המייצג את הלוחם מטעם ארגון חוננו אומר בתגובה כי צורת החקירה מראה כי חוקרי מצ"ח נתפסו לקונספציה שגויה.

"השאלה הזו מצביעה על כך שלמעשה ההנחיות של מצ"ח או תפיסת העולם שלהם שמות את הלוחם ״הימני״, ככול שיש בכלל דבר כזה, על המוקד. עומד מול החוקרת לוחם בצה"ל ללא עבר פלילי ואין לה שום סיבה לשאול שאלות כאלו. נניח שהוא היה עונה שהוא ״לא אוהב ערבים״, אז מה? יש קונספציה שגויה של מצ"ח שבאה לידי ביטוי לא רק בשאלות מקוממות או בחיפוש אחר ״אמירות ימניות״ בפלאפון, אלא גם בחקירת המחבל כאשר מקבלים את דבריו כתורה מסיני ולא מטיחים בו שום שאלה או קושיה על גרסתו, על-אף שהיא נסתרת מגרסאות הלוחמים, וגם מגרסאות כל יתר עדי התביעה עצמם, חיילים שלא חשודים בדבר. לכל אורך החקירה נעשו מחדלי חקירה רבים וחמורים שלא בתום לב, ואלו פוגעים בזכויות הלוחמים ובאפשרות להוכחת חפותם עוד במהלך החקירה״.

עו"ד הבר מוסיף כי הדבר מסביר את היחס הקשה של רשויות הצבא כנגד הלוחמים. "בהחלט הגיוני שצה"ל יעמיד לדין חייל שחרג מהנהלים, אך השאלה היא כיצד מתנהלים מול הלוחמים. כיצד קובעים שלוחם שנתן "כאפה" למחבל הוא מסוכן לציבור וחייב להישאר מאחורי סורג ובריח? מדוע ניפחו את הפרשה והאשימו את הלוחמים בעבירה של התעללות חמורה כאשר בכתב האישום אין זכר להתעללות".

| "מצאנו אצל המחבל ספר של היטלר"

בנוסף התברר כי לוחם נוסף הסביר שהיכה את המחבל העצור משום שמצא ברשותו בעת המעצר ספר של היטלר. לפי עדות החיילים ומסמכים צבאיים בתיק החקירה, המחבל שהוכה היה הבכיר מבין 14 מבוקשים שנעצרו באותו הלילה. "הוא הוגדר כרגיש ונגיש לכלי נשק ומטענים", וכ"יעד הכי חשוב במעצרים באותו הלילה".

לדברי החייל, בעת שצעד במסדרון הבסיס הבחין במחבל האזוק כשהוא צועק בערבית. הוא חלף על פניו ולא עשה דבר, אך כאשר חזר כעבור כמה דקות וראה שהמחבל עדיין צועק ומתלהם, היכה אותו מכה אחת.

"הייתי טעון מהלילה הקודם. היינו אצלו בבית, מצאו אצלו ספר של היטלר, דברים איומים. לא הייתי מרביץ לסתם מישהו, פשוט העפתי לו (מכה) כי הוא צעק וכל מה שהיה איתו ואיזה בן אדם הוא", הסביר הלוחם בחקירתו.

עו״ד אהרון רוזה שמייצג את החייל מטעם ארגון חוננו אומר בתגובה: ״האירוע שמיוחס ללוחם, ועליו הוא מצר ובטעות שבמעשיו הוא הודה מיד בחקירתו, עניינו הכאה במכה אחת , במהלך אובדן שיקול דעת רגעי, וזאת לאחר שפעם אחת כשחלף על פני העצור לא היכהו, ורק בפעם השנייה כשעדיין העצור צעק בקול רם ונראה עצבני, הכהו בבטנו, אינה יכולה להיחשב מעשה כה מסוכן שמעלה את עילות המעצר של מסוכנות כללית, מסוכנות צבאית והפרת המשמעת הצבאית עד כדי הצדקת מעצרו של חייל קרבי ששירותו עד עתה ללא רבב".

"לא נכון גם להתעלם מכך שאובדן העשתונות החריג בשירותו הצבאי , אירע כלפי מחבל שבביתו נתפסו חומרים קשים כולל כאלו הנוגעים להיטלר, ועפ״י רשימת העצורים בחומר החקירה, הוא המסוכן מכלל המבוקשים שנעצרו, לרבות עבירות נשק וביטחון המיוחסות לו״.

תגובות (1) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 12 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד