בע"ה כ"ח ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

"במקום להגן על היהודים - נלחמים בהם"

שיחה עם עו"ד יצחק בם שייצג את אחד הנאשמים שזוכו בפרשת המסתערבים בסוסיא. "היחסים בין התושבים לבין המשטרה הם בלאו הכי בשפל המדרגה כך שלא נראה לי שיש עוד לאן להדרדר"

  • א' טבת תשע"ו - 14:09 13/12/2015
גודל: א א א
שוטר מחופש במהלך הפרובוקציה בסוסיא (יחצנים)
שוטר מחופש במהלך הפרובוקציה בסוסיא (יחצנים)

לאחר זיכויים בשבוע שעבר של שלושה מתוך ארבעת הנאשמים בפרשת "המסתערבים" בסוסיא לצד הביקורת שהשמיעה השופטת במשטרה על ההתנהלות הפרובוקטיבית, שוחחנו עם עו"ד יצחק בם שייצג את אחד הנאשמים בפרשה.

"הסיפור הזה הוא מאוד מאוד חריג. זה לא היה חיכוך שנולד בשטח אלא פעילות יזומה של המשטרה. השוטרים התחפשו לערבים, הגיעו למקום קרוב מאוד לחוות הר סיני שליד סוסיא וישבו שם בלי מעש, שתו קפה. זה מראה מאוד מאוד חשוד. הם לא נראו כרועי צאן או משהו כזה", מספר עו"ד בם.

"יותר מזה, בדרך כלל, כשמוצאים ערבים בנקודה הזו אז מישהו מטפל באירוע – הרבש"ץ או הצבא. במקרה הזה הצבא הונחה לא להתערב, למעשה הוא היה שותף באופן עקיף לפעילות של המשטרה והרבש"ץ הונחה שלא להתערב, כשלרבש"ץ לא נאמר כלל מה מהות האירוע כדי שלא יכשיל את הפרובוקציה. האירוע הזה הוא מאוד מאוד חריג".

"הנאשם שאני ייצגתי הראה שהוא ואחד מחבריו הולכים לעבר הגבעה כאשר שני אנשים נוספים כבר היו שם. הדבר הראשון שהוא ראה לנגד עיניו זה שני ערבים שרודפים אחרי חברים שלו. אני תוהה:אם מישהוהיה מזהה את האירוע הזה כאירוע טרור והיה יורה לעברם, מה היה קורה? מיהיה לוקח אחריות?", תמה עו"דבם.

"למעשה בית המשפט אימץ את הגישה שלנו וקבע כי האירוע היה בעל אופי פרובוקטיבי והוא סיכן גם את השוטרים וגם את התושבים".

האם אתם מכירים אירועים בהם המשטרה עשתה שימוש בצורה דומה של פרובוקציה?

"לאחר האירוע הזה השר לביטחון פנים הודיע שהופקו לקחים ואירועים כאלה לא יחזרו על עצמם. למעשה, גם במהלך הדיון בבית המשפט נחשף שהיה אירוע נוסף דומה אחד לפחות, אירוע שלא עו"ד יצחק בם (יח"צ)הוביל לכתב אישום, ובנוסף בסוף חודש ניסן האחרון היה אירוע דומה ליד כוכב השחר, אבל שם השוטרים התלוו לרועי צאן, התושבים חשבו שמדובר בגניבת צאן, רצו לכיוונם ונעצרו".

"זו פעילות מאוד מאוד בעייתית וגם מאוד לא בטוחה מצד המבצעים, במקרה שמישהו יחשוב לרגע שמדובר באירוע פח"ע וישלוף אקדח".

| "לפרקליטות הפרעה אוטואמונית"

"זה פשוט בלתי נתפס. התחושה היא שלמשטרה ולפרקליטות יש הפרעה אוטואמונית, כשמערכת החיסון תוקפת את הגוף ולא את העצמים שחודרים לגוף ומפריעים לו. פשוט כך. במקום להגן על היהודים הם פועלים נגד היהודים וכשאין אירועים הם מייצרים אירועים".

מה לדעתך ההשפעה של אירועים כאלה על מערכת היחסים שבין הצבא והמשטרה והמתיישבים?

"ההתנהלות הזו מאוד מאוד פוגעת ביחסים ובאמון. איך רבש"ץ שאירוע כזה מתנהל מולו אמור לעבוד אחר כך מול הצבא או מול המשטרה? יש לו אירוע מול הגדר ואסור לו לדעת על מה מדובר".

מצד שני עו"ד בם מוסיף ש"היחסים בין התושבים לבין המשטרה הם בלאו הכי בשפל המדרגה כך שלא נראה לי שיש עוד לאן להדרדר".

תגובות (0) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


1 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 19 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד