בע"ה כ"ה ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

נתניהו חתם על מתווה הגז

נתניהו חתם היום על סעיף 52 המאפשר את הוצאתו לפועל של מתווה הגז. לדברי נתניהו, "הדיון על מתווה הגז הפך לפוליטי, פפוליסטי". עוד הוסיף כי "זו מתנה מן הקב"ה"

  • ה' טבת תשע"ו - 15:18 17/12/2015
גודל: א א א
נתניהו חותם על המתווה (קובי גדעון לע"ם)
נתניהו חותם על המתווה (קובי גדעון לע"ם)

ראש הממשלה ושר הכלכלה בנימין נתניהו חתם היום (חמישי) בצהריים על סעיף 52, ומתווה הגז יוצא לדרך.

כזכור, לפני כשנה החלו המדינה וחברות הגז לגבש הסכם להוצאת הגז מהים ומכירתו על ידי החברות. הממנה על ההגבלים העסקיים דוד גילה התננגד להסכם ופרש מתפקידו. עקב התנגדותו של גילה ביקש נתניהו משר הכלכלה לשעבר אריה דרעי לחתום על סעיף 52, לפיו רשאי שר הכלכלה לפטור חוזה מסויים מחוק ההגבלים, גם כשהממונה על ההגבלים מתנגד לכך.

אלא ששאלת מתווה הגז כבר לפני זמן רב חדלה מלהיות שאלה כלכלית גרידא, והפכה ככל הנראה לשאלה פוליטית, כשהאופוזיצה והתקשורת טוענות בתוקף כי החוק יקל על חברות הגז הגדולות (ה'טייקונים'), אך יגרום לפגיעה בציבור. מנגד, בקואליציה נטען כי זו הדרך ההגיונית לשיווק הגז בצורה יעילה, מבלי לפגוע בהסכמים שכבר נעשו עם החברות שהשקיעו בציאתו של הגז.

על רק המאבק התקשורתי סרב השר דרעי לחתום על החוזה, ככל הנראה מאחר ובמסע הבחירות הציג עצמו דרעי כמי שידאג ל'שקופים' ולשכבות החלשות. עקב סירובו סיכם דרעי עם נתניהו כי יתפטר מתפקידו כשר הכלכלה, ובתמורה יקבל את תיק הנגב והגליל אליו נוסף תחום הפריפריה החברתית. לאחר התפטרותו של דרעי תפס נתניהו את מקומו כשר הכלכלה.

כאמור היום חתם נתניהו על המתווה. חתימתו של נתניהו התבצעה בניגוד לעמדת וועדת הכלכלה בראשותו של ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני). בדברים שנשא בטקס החתימה, הודה נתניהו לשר האנרגיה יובל שטייניץ ולמנכ"ל משרד ראה"מ אלי גרונר, שלדברי ראש הממשלה "פילסו את הדרך למתווה ועבדו כצוות מחץ להתגבר על המכשולים".

"הגז הזה ניתן לנו כמתנה מהקדוש ברוך הוא", אמר נתניהו. "נתנו לנו מאגרי גז ענקיים, שהופכים אותנו בפוטנציה - אם לא למעצמת אנרגיה , אז בוודאי לכוח בינלאומי חשוב באנרגיה עם יכולות גדולות מאוד.

נתניהו התיחס גם להתנגדויות שנשמעו כנגד המתווה, ביניהן התנגדותה של ועדת הכלכלה, "לפני שעה קלה חתמתי על מכתב תשובה לאיתן כבל" אמר נתניהו, קיבלתי ממנו את חוות הדעת של הרוב, שבעה חברי כנסת, קראתי גם את חוות הדעת של המיעוט, ששה חברי כנסת. לצערי, זה הפך לדיון פוליטי, פופוליסטי, אבל קראתי, שקלתי את הדברים והחלטתי לאשר היום את מתווה הגז".

לדברי נתניהו המתווה חיוני מבחינה בטחונית, "אנחנו לא רוצים להישאר עם תחנת כוח אחת שיורים עליה, ואנחנו לא רוצים להישאר עם שדה אחד ואסדה אחת שיורים עליה - אנחנו רוצים ריבוי אסדות. אין שום סיכוי לפתח את שדות הגז הגדולים - את 'לוויתן', ואת האסדות הנוספות שאנחנו רוצים, בלי מתווה הגז - זה הסיכוי היחיד.

בעקבות החלטתו של נתניהו לחתום על המתווה, הגישה תנועת מרץ עתירה לבג"ץ כנגד החתימה. לדבריהם "החלטתו של ראש הממשלה וממלא-מקום שר הכלכלה נגועה בשיקולים זרים בתכלית, שמהותם רצונו העז להעביר את מתווה הגז ויהי מה".

תגובות (0) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 11 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד