בע"ה כ"ה ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

הפרקליטות בוחנת: אזיק אלקטרוני מנהלי ליהודים

את המהלך החדש בוחנים בפרקליטות ובשב"כ כנגד נערים יהודים החשודים ב'תג מחיר', בשונה מסמכות הצו המנהלי כנגד ערבים, כיום

  • כ"ט טבת תשע"ו - 10:50 10/01/2016
גודל: א א א

מאז חודש אב האחרון, ובעיקר מאז גברו הפיגועים בחודש תשרי, הגבירו במערכת הבטחון את קצב הנפקת הצווים המנהליים המגבלים נערים יהודים מאזור יהודה, שומרון וירושלים. רוב הצווים מלווים באיסור יצירת קשר עם חבריהם של הנערים וכן מטילים על מקבל הצו לשהות במעצר בית בשעות הלילה.

הצו המנהלי מעוגן בתקנות לשעת חירום שנחקקו בימי הבריטים. השימוש העיקרי שלהם לרוב מיועד כנגד מחבלים ערבים שהינם בחזקת "פצצה מתקתקת". החשש הקיים הוא, שכל עוד אותם מחבלים לא ישהו תחת הגבלות, הם יבצעו פיגוע שעלול לעלות בחיי יהודים. כבר במשך שנים רבות, צווים אלו מופנים גם כנגד יהודים, כאשר החשש הוא שיבצעו עבירות רכוש כנגד ערבים.

הצו המנהלי, נחתם לרוב בידי אלוף פיקוד המרכז או העורף, ובמקרה של מעצר מנהלי, גם בידי שר הבטחון. הצו, מבוסס לכאורה על מידע מודיעיני שאינו מספק העמדה לדין. על החשוד, המקבל לידיו את הצו המנהלי, נאסר לדעת במה הוא חשוד והחומר המודיעני נחשף רק לעיני שירות הבטחון הכללי ולעיתים גם לעיני שופט.

כעת, מבקשים במערכת הבטחון להרחיב את סמכות הצו המנהלי למה שלא קיים גם כנגד מחבלים ערבים. על פי הפרסום ברדיו גלי צה"ל, במערכת הבטחון, בפרקליטות, בצה"ל ובשב"כ, בוחנים לקדם מהלך לפיו, מורחקים מנהליים יהודים יישאו אזיק אלקטרוני על רגלם, במטרה לנהל אחריהם מעקב ולאכוף ביתר קלות את ההגבלות המנהליות שהוטלו עליהם.

המהלך כאמור, נבחן כעת בידי שירות הבטחון הכללי, פיקוד המרכז בצה"ל ופרקליטות המדינה. עם זאת, במערכת הבטחון צופים התנגדויות מצד עורכי דין שונים, וכן העובדה שאזיק אלקטרוני מיושם רק כנגד אלו הנתונים תחת הגבלות חמורות בתנאים של מעצר בית עד לתום ההליכים המשפטיים, כאשר ישנן ראיות שיכולות לעמוד במבחן המשפטי, וכאן רוצים להפעיל אותו גם כנגד אלו שאין נגד די ראיות ולא הוטלו עליהם הגבלות משפטיות.

כמו כן, באם המהלך יצא לפועל, הרי שיעלו דרישות ליישם אותו כנגד ערבים החשודים בטרור, דבר שספק האם במערכה הבטחונית או המשפטית יוכלו ליישם.

בתוך כך, באתר כיפה פורסם, כי המשנה ליועץ המשפטי לממשלה רז ניזרי, אמר בשבת האחרונה לסטודנטים באוניברסיטת בר אילן, כי ייתכן ובהמשך "נצטרך לחשוב האם נסכים גם להרוס בתים של מחבלים יהודים במקביל", כלשונו.

תגובות (1) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 7 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד