בע"ה ט"ו ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

השב"כ: "נאלצנו לשחרר טרוריסטים כבדים"

בדיון בוועדת החוקה בכנסת, דנו בשאלה האם עדות שלא בפני שופט קבילה בעבירות בטחוניות

  • ב' שבט תשע"ו - 09:35 12/01/2016
גודל: א א א
(שבס)
(שבס)

האם עדות שנמסרה מחוץ לכותלי בית המשפט, במשפט כנגד נאשם בפעילות טרור, יכולה להיות קבילה? בשאלה זו דנה אתמול (שני) וועדת החוקה של הכנסת.

עפ"י דיני המשפט הפלילי, עדות של עד במשפט פלילי תהיה קבילה, רק במידה וזו נאמרה בבית המשפט. כך, יכול השופט יכול להתרשם מהעד ומנאמנות עדותו, והנאשם או עורך דינו, יכול לחקור את העד בחקירה נגדית.

נציג משרד המשפטים ביקש במהלך הדיון שנערך בנוגע לחוק המאבק בטרור, כי תתאפשר קבלת עדות אף כאשר לא ניתן להביא את נותן העדות לבית המשפט, בשל היותו ברצועת עזה או מחוץ לישראל.

היועצת המשפטית של הוועדה אמרה, כי לדעתה יש להימנע ככל האפשר מקבלת עדות שמועה-עדות שהתקבלה מחוץ לכותלי בית המשפט. היועצת המשפטית ביקשה לומר, כי קבלת עדויות מעין אלו, גורמת לשביתות הרעב של המחבלים בכלא, מאחר והינם מרגישים כי נעשה כלפיהם עוול. דבריה קוממו את נציג השב"כ ואת המשנה ליועץ המשפטי לממשלה רז ניזרי.

נציג שירות הביטחון הכללי אמר "במקרים רבים קיבלנו עדויות מ"פלסטינים", או ממסתננים, על טרוריסטים טרם מעצרם. בעדויות הללו קיבלנו מידע רב על פעילות הטרור ברצועת עזה. לאחר זמן כאשר החשוד נעצר, לעיתים פעילי טרור כבדים, לא היה ניתן להעיד אותו בבית המשפט כיוון שהעד שוחרר. ונאלצנו לשחרר לעזה פעילי טרור כבדים".

עוד הוסיף נציג השב" ואמר, כי "אנחנו לא יודעים מתי העדות הזו תהיה רלוונטית. עצורים בעמוד ענן, העידו על פעולות בעופרת יצוקה. ואז נותר לי רק להסתמך על הודאת החשוד. בלתי אפשרי להביא חיזוק להודאתו מרצועת עזה. יש עדויות של פעילי טרור שמוסרים שמות של מנהלי מחלקות בארגוני הטרור, איך תביאו אותם לחקירה נגדית?", שאל נציג השב"כ.

| "עדויות זהב שיאפשרו לתפוס את הטרור הבא"

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה עו"ד רז נזרי אמר כי "מרבית סעיפי החוק אינם חורגים מהמשפט הפלילי. זו הייחודיות של טרור ביחס למשפט הפלילי". נזרי לא קיבל את ההצעה להעיד את העד בעדות מוקדמת בבית המשפט. נזרי הסכים להוריד את משקל העדות החיצונית למשקל של עדות המכונה 'דבר מה או חיזוק' ולא סיוע. ח"כ מיכל רוזין אמרה "יש קושי בהעדה מוקדמת כאשר העיקרון שסנגור מהסנגוריה הציבורית מגן על נאשם, פה אין נאשם. על מי יגן הסנגור?"

ח"כ חיים ילין אמר "אלו עדויות זהב שיאפשרו לנו לתפוס את הטרור הבא. לא מעניין אותי חקירה נגדית. מבחינתי זה הומני. הג'יהדיסטים עושים לחמאס, את מה שהחמאס עשה לרשות הפלסטינית". ח"כ ענת ברקו אמרה "המלחמה בטרור אינה מדע מדויק. צריך לתת לכוחות את הכלים להביא כמה שיותר מודיעין. לא מעשי להביאם לבית משפט זמני, יטענו נגדנו שפתחנו בית משפט שדה".

יו"ר הוועדה ח"כ ניסן סלומינסקי אמר "לתפיסת עולמי, כשדנים בטרור, ניתן לחרוג מדיני המשפט הפלילי. בידנו אדם שנותן אינפורמציה על חשוד שעדיין לא בידינו, נראה לי סביר מאוד שאם לא ניתן להביא את העד בפני שופט, לקבל את עדותו".

תגובות (0) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 24 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד