בע"ה ט' אייר תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

מסירת גופת מחבל - מיד או לאחר זמן ומו"מ?

תלוי את מי שואלים. בצה"ל יכולים למסור גופת מחבל שעתיים לאחר פיגוע. במשרד הפנים מחזיקים יותר חזק ומציבים תנאים למשפחות

  • ז' אדר תשע"ו - 20:17 16/02/2016
גודל: א א א
קבלת גופות מחבלים (סוכנות מען) (סוכנות מען)
קבלת גופות מחבלים (סוכנות מען) (סוכנות מען)

משפחות המחבלים משמיעות לאחרונה את קולן באמצעות חברי הכנסת הערבים בדרישה למסירת גופותיהם של המרצחים מידי ישראל לאחר פיגועים בהם הם נהרגו. כעת מגישים חברי הכנסת אחמד טיבי ואוסמה סעדי הצעת חוק לפיה ישראל תמסור גופות מחבלים לא יאוחר מחמישה ימים לאחר הפיגוע.

בצבא ההגנה לישראל מיישמים בהרבה מקרים את רצון משפחות המחבלים, אף בפחות מחמישה ימים. לאחר ניסיון פיגוע שביצע מחבל ערבי במחסום מזמוריה ביום ראשון השבוע, מסר צה"ל את גופתו של המפגע לידי הסהר האדום כשעתיים בלבד לאחר שנורה בידי שוטרי מג"ב. במקרה אחר המסירה התבצעה לאחר הפיגוע במחסום פוקוס בבית אל ובו נפצעו שלושה חיילים מירי, וזאת לאחר פרק זמן דומה. כזכור, גופותיהם של חיילי צה"ל הדר גולדין ואורון שאול הי"ד שבויות עדיין בידי חמאס.

זירת הפיגוע במחסום מזמוריה. גופת המחבל נמסרה מיד (הלל מאיר TPS)

במשרד לביטחון פנים סבלניים לסביבת המרצחים הרבה פחות. הגופות נשארות בידי ישראל זמן רב יותר מאשר בצה"ל, ורק אחרי דרישות חוזרות ונשנות והפעלת לחצים, נמסרות הגופות כשאיתן מגיעים תנאים על אופי ההלוויה, כמות האנשים והשעה בה היא מתקיימת.

משכך, מה שקורה בפועל הוא שכשמדובר בפיגוע שערבי מבצע באזור יהודה והשומרון, והצבא הוא זה שמטפל באירוע, הרי שהגופה מוחזרת כאמור, תוך פרק זמן קצר למדי, אך כשהפיגוע מתרחש בתוך 'שטחי הקו הירוק', הרי שהמשטרה מעכבת את השבת הגופה, בהתאם להנחיות של השר לבטחון פנים גלעד ארדן.

גופתו של המחבל אחמד אבו שעבאן ימ"ש שדקר אישה בתחנה המרכזית בירושלים, נמסרה לאחר 124 ימים. הגופה נמסרה למשפחת הדוקר בשעה 2:00 לפנות בבוקר וזאת בתנאי שבהלוויה ישתתפו לכל היותר 14 אנשים. בנוסף, חויבה המשפחה להפקיד ערבות בסך 20,000 ש"ח.

מיקום הקבורה מקומם אף הוא. חלק מהמחבלים נקברים באישור השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, בבית הקברות המוסלמי הסמוך לחומת הר הבית, על יד שער הרחמים. ההלוויה המצומצת בשעות מאוחרות מלווה בקריאות "אללה אוכבר" ו"שהיד של אללה" מפי בני המשפחה.

תגובות (1) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


2 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 9 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד