בע"ה ז' אייר תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

גירוש משפחות מחבלים - לאן זה הולך?

השר כ"ץ הגיש הצעת חוק שזוכה לתמיכה רחבה בקואליציה וגם באופוזיציה. האם הגורמים המשפטיים ימנעו ממנה לעבור?

  • ל' אדר תשע"ו - 08:40 10/03/2016
גודל: א א א
הפיגוע אתמול בירושלים (TPS)
הפיגוע אתמול בירושלים (TPS)

המשכות פיגועי הטרור הערבי והחרפת המאפיינים שלהם - פיגועי ירי במרכז ירושלים למשל - מעוררים ח"כים ושרים בממשלה לנסות ולגבש פיתרונות יעילים יותר למצב. ההבנה היא שפגיעה בסביבת המחבלים היא צעד הרתעה מרכזי אשר יעילותו צפויה להיות גבוהה. העיקרון הזה מיושם אמנם כבר בהריסת בתי המחבלים - שכזכור מתמהמהת במשך חודשים ארוכים - אבל נראה שמכת המחץ מבחינה זו תיושם בהליך של גירוש משפחות המחבלים.

השר ישראל כ"ץ הניח אתמול על שולחן הכנסת הצעת חוק לפיה המדינה תיגרש משפחות מחבלים לעזה. אמנם ישנם סייגים רבים יחסית לגירוש הקשורים בכך שמדובר דווקא במשפחה שידעה בוודאות על כוונת בן המשפחה לבצע פיגוע, תמכה או סייעה לו, אך התמיכה הרחבה לה זוכה הצעת החוק בקרב חברי הכנסת, ממגוון הקשת הפוליטית, מגבירה את האפשרות שגירוש משפחות מחבלים אכן ייושם בישראל.

לעיתון 'ישראל היום' אמר שר האוצר משה כחלון כי הוא תומך בחוק. אם המשמעות היא שמפלגתו 'כולנו' תתמוך בהצעה הרי שנראה שמובטח רוב בכנסת להצעת החוק, שכן גם חברים במפלגת האופוזיציה 'יש עתיד', יאיר לפיד ויעקב פרי, כבר חתמו על ההצעה.

מנגד, נראה כי הגורמים המשפטיים לא יאפשרו להצעת החוק להיות מיושמת בפועל, אם מצד היועץ המשפטי לממשלה שצפוי לשלול את הרעיון בשל התנגשויות שלו עם עקרונות החוק הבינלאומי, לשיטתו, ואם לכשיגיע חוק שכזה למבחן בג"ץ.

נזכיר, כי עו"ד יוסי פוקס מ'הפורום המשפטי למען ישראל', אמר לקול היהודי כי גירוש משפחות הוא הליך שאפשרי כבר כיום, ללא צריך בחקיקה מחודשת. תקנות ההגנה לשעת חירום מאפשרות למפקד הצבאי באזור להחליט על הרחקה של גורמים שונים מהשטח בהתאם לרמת המסוכנות שעולה מהם. אמנם מדובר בצעד מינורי יותר מאשר גירוש משפחות לצמיתות, אך לדברי עו"ד פוקס מדובר גם כן בצעד יעיל וחשוב, בפרט לאור העובדה שהליך שכזה אינו דורש חקיקה מחודשת, כך לדבריו.

תגובות (2) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 3 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד