בע"ה ט' אייר תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

האם חייל יסכן חייו עבור אוכלוסייה ערבית?

קצינים ביו"ש מחו על דילמה שהוצגה בפני חיילים בחוברת הכנה לפעילות באזור

  • כ"ד אדר ב תשע"ו - 14:59 03/04/2016
גודל: א א א
ארכיון (דובר צהל)
ארכיון (דובר צהל)

קצינים מוחים על המוסר המעוות בצה"ל: בעקבות מחאה של קצינים בצה"ל על דברים שפורסמו בחוברת הכנה לחיילים שישרתו ביהודה ושומרון, צה"ל ישנה במעט את הנכתב בחוברת, כך פורסם בסוף השבוע ב'מקור ראשון' ובאתר nrg.

על פי הפרסום, הקטע שעורר את זעמם של הקצינים הוא תיאור של אירוע חמור מימי 'האינתיפאדה השנייה' בו קצין שילם בחייו על כך שדאג לאוכלוסייה ערבית בבית לחם. הקצין הרחיק אזרחים ערבים ממכונית חשודה במהלך חילופי אש בין צה"ל למחבלים באזור כשהוא עומד במקום חשוף, עד שנורה בידי מחבלים ונהרג.

בחוברת שהיתה לנגד עיניהם של הקצינים המקרה הוצג כדילמה האם אכן כך צריך לנהוג, כשאחד השיקולים התומך בסיכון חיי חייל מתוך דאגה לאוכלוסייה ערבית היה: "לו היו נפגעים אזרחים כתוצאה מהתלקחות הרכב, צה"ל היה נתפס כצבא לא אחראי ולא מוסרי, והדבר היה משפיע לרעה על דעת הקהל הבינלאומית מלבד ההשפעה הקשה על האזרחים ה'פלסטינים'".

הקצינים הזועמים נמנעו מלהציג את החוברת בפני פקודיהם בטענה שמדובר בחומרים בעייתיים והם סבורים שהדבר עלול לגרום לנזק בפעילות השוטפת של החיילים. בעקבות כך, הוחלט בצה"ל לשנות מעט את ניסוח החוברת.

מדובר צה"ל נמסר לnrg: "הקטע המדובר מוצג כדילמה ערכית שעולה מתוך אירוע מבצעי משנת 2003, שבמהלכו נהרג סרן שחר שמול ז"ל. מדובר בחלקי דברים שהוצאו מהקשרם, בעוד שהתחקיר המלא מציג את התמונה השלמה המתייחסת גם להתנהלות המבצעית וללקחים שהופקו ממנה. בנוסף, הפסקה המדוברת תשונה במטרה להעביר את המסר לחיילים באופן ברור יותר".

תגובות (0) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 9 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד