בע"ה י"ב ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

סמוטריץ' מסביר מי אשם באירועי דומא

"אם לא היו מוחקים את המילה 'נקמה' מהלקסיקון לא היינו מגיעים לאירוע דומא"

  • כ"ט ניסן תשע"ו - 21:36 07/05/2016
גודל: א א א
בצלאל סמוטריץ' (דוברות היישוב היהודי בחברון) (דוברות היישוב היהודי בחברון)
בצלאל סמוטריץ' (דוברות היישוב היהודי בחברון) (דוברות היישוב היהודי בחברון)

דבריו מעוררי הסערה של סגן הרמטכ"ל, האלוף יאיר גולן, שטען כי ישנן תופעות כיום במדינת ישראל שמזכירות את התופעות בגרמניה הנאצית טרום השואה, הביאו את חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' לכתוב פוסט בפייסבוק על לקחיו שלו מיום השואה.

"בעולם שלנו יש אור ויש חושך, יש אמת ויש שקר, יש טוב ויש רע. זה שלא פעם השקר והרע עושים שימוש אלגורי באותה טרמינולוגיה ואפילו באותה לוגיקה של הטוב והאמת, לא הופך את הטוב ואת הרע לאותו דבר. זה מסר מורכב אבל יסודי מאוד בהשקפת העולם היהודית", כתב סמוטריץ'.

"סימון בטלאי צהוב והגבלת תנועה ומקום מגורים היו אחד מסממני האנטישמיות הנאצית בגרמניה. הפרדה גזעית באוטובוסים ובבתי הספר היתה מסממני מדיניות האפרטהייד הפסולה בארצות הברית ובדרום אפריקה. הצבת מחסומים, הטלת מגבלות תנועה והפרדה באוטובוסים, הנעשים ביהודה ושומרון בין יהודים לערבים מסיבות ביטחוניות הנובעות ממצב המלחמה ששורר כאן, אף שמבחינה טכנית יש בינם לבין הדוגמאות הקודמות קווי דמיון, הם משהו אחר בכלל. זה שכאן ובגרמניה זרחה אותה שמש לא אומר שהנאצים ואנחנו זה אותו דבר".

בהמשך מתייחס סמוטריץ' במפורש לאירועים בהם יהודים פגעו בערבים, תופעה שמסתבר שהאלוף גולן כיוון אליה בדבריו: "טעויות ואפילו פשעים שמבוצעים מהצד שלנו במסגרת המלחמה הזו ומכוונים כנגד האויב אינם קשורים לזיכרון השואה ולקחיה. צעדי נקמה פסולים כדוגמת רצח הנער מוחמד אבו-חדיר והרצח בדומא (ככל שהוא בוצע אכן על ידי יהודים) הם חמורים ואסור שיקרו אבל הם לא נובעים מגזענות - שמשמעותה שנאת האחר רק כי הוא אחר - או מרצון של מישהו בחברה הישראלית להשמיד את האומה הערבית. הם משקפים כעס ושאיפת נקמה, צודקים כשלעצמם, על רקע האויבות ומלחמת ההשמדה שמנהלים נגדנו הערבים. הם פסולים וחמורים מאחר ונקמה היא אמנם ערך חשוב ומוסרי אלא שהיא מסורה לידיה של המדינה ולידיו של החוק ויש לה דרכים ומטרות מסוימות שכנגדן מותר להפנותה. היא אינה מסורה לפרט ולא יכולה להיות מכוונת כלפי כל מטרה שמזוהה עם האויב. משום כך מדובר בטעות ואף בפשע שעל מי שחוטא בו להיענש. אבל זה משהו אחר בכלל משנאת היהודים האנטישמית שמעולם לא נדרשה לסיבה בכדי להרוג ולפגוע ביהודים. אז למרות שחיצונית זה אולי נראה אותו דבר, זה ממש לא!".

סמוטריץ' אף מפנה אצבע מאשימה כלפי מובילי המדיניות הבטחונית, וטוען שחוסר המעש המספק שלהם נגד הטרור הערבי הוא שהביא יהודים לבצע פעולות נקם עצמאיות: "ניתן להניח שאם מדינת ישראל לא היתה מוחקת, בהשפעת המוסר הנוצרי המעוות, את המילה נקמה מהלכסיקון שלה והיתה עושה את זה בדרכים לגיטימיות ומרתיעה את האויב, לא היינו נתקלים במקרים הקשים הללו של אנשים פרטיים שנוטלים את החוק והנקמה לידיים".

"אז הלקח שלי מהשואה הוא שיש טוב ויש רע ושאסור בשום אופן לתת לרע הזדמנות להשמיד שוב את הטוב. לעולם לא עוד!".

תגובות (6) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 13 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד