בע"ה ב' אייר תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

מתכוננים לסערה: דו"ח המבקר על 'צוק איתן'

המתקפה חסרת התקדים של ראש הממשלה על מוסד מבקר המדינה והנסיון להטות את הדיון בעניין טיוטת הדו"ח על מבצע צוק איתן לשאלת 'מי הדליף' מלמדות על כך שאכן מדובר בדו"ח חמור במיוחד

  • ל' ניסן תשע"ו - 13:54 08/05/2016
גודל: א א א
נתניהו ויעלון (חיים צח לעמ)
נתניהו ויעלון (חיים צח לעמ)

המהומה הפוליטית והציבורית שעוררה טיוטת דו"ח מבקר המדינה בנוגע להתנהלות הדרגים השונים סביב מבצע 'צוק איתן' מלמדת, כך נראה, על כך שהדו"ח המלא צפוי אכן להיות בעל משמעויות דרמטיות ברמה הפוליטית. אם נוסיף לכך את הביקורת חסרת התקדים של ראש ממשלה בישראל נגד מוסד מבקר המדינה נלמד עוד יותר על גובה הלהבות הצפויות.

בסוף השבוע פרסם כתב 'הארץ' ברק רביד שטיוטת דו"ח מבקר המדינה הופצה בימים האחרונים. בכירים שנחשפו לדו"ח שעוסק באופן ההתנהלות של ראשי המדינה במהלך מבצע 'צוק איתן' צוטטו כאומרים שבדו"ח ישנה ביקורת נוקבת נגד שלושה אישים בעיקר: ראש הממשלה נתניהו, שר הביטחון יעלון והרמטכ"ל לשעבר בני גנץ. הביקורת מתמקדת בכמה נושאים בהם התנהלו השלושה בצורה כושלת: העדר הערכות מוקדמת לאיום המנהרות חרף קבלת התרעות מודיעיניות בעניין, התמודדות כושלת עם נושא המנהרות במהלך המבצע ומידור רוב חברי הקבינט המדיני-בטחוני מדיונים בנושא וקבלת החלטות.

על אף שרוב ככל הנושאים הללו עלו לכותרות בתקשורת כבר במהלך המבצע עצמו או בתקופה הסמוכה לו, הרי שהעובדה כי הפעם מוסד מבקר המדינה עומד מאחורי הביקורת מציבה את הדברים בפרספקטיבה אחרת לגמרי. הכתב הפוליטי עמית סגל (ערוץ 2) העריך כי ההשלכות של הדו"ח תהיינה מרחיקות לכת ועשויות לשנות את המפה הפוליטית. פרשנים נוספים העריכו כי מדובר באחד הדו"חות החמורים שנכתבו אי פעם בישראל נגד הדרג המדיני בנוגע להתנהלות בזמן מלחמה.

ראש הממשלה מיהר להטיח ביקורת חריפה וישירה במבקר המדינה ואמר כי "מדובר בדו"ח לא רציני של מבקר לא רציני". בהמשך, ניסה נתניהו להטות את הדיון הציבורי לעובדה שקטעים מהדו"ח הודלפו לתקשורת. יעלון וגנץ שלחו אמירות לתקשורת על כך שהדברים שהודלפו אינם משקפים נכוחה את הכתוב בו ומחו על כך שהם שמעו את הביקורת מהתקשורת עוד לפני שקבלו את הטענות כתובות לידיהם.

מתנגדיו הפוליטיים של ראש הממשלה קפצו על המציאה כמוצאי שלל רב. ראש וראשון היה חבר הכנסת אביגדור ליברמן, שאף נחשד כמי שהדליף את הדו"ח לתקשורת. הוא אמר כי נתניהו "בורח מאחריות" בכך שתוקף את המבקר במקום להתייחס בצורה עניינית לביקורת העולה בדו"ח. גדעון סער התבטא גם הוא בצורה דומה.

יושבת ראש הוועדה לביקורת המדינה, חה"כ קארין אלהרר, אמרה היום כי היא מקווה שבקרוב תתכנס הוועדה שבראשותה לדיון מעמיק על התמונה העולה מהדו"ח. היא בקרה את הדברים שנאמרו על ידי נתניהו, יעלון וגנץ בימים האחרונים.

כך או כך, כרגע נראה שהסערה הציבורית סביב התנהלותם של המופקדים על בטחון אזרחי ישראל, צפויה רק להתגבר בתקופה הקרובה, כשברקע נשמעים כל העת הדי הפיצוצים מסביב הגדר ברצועת עזה.

תגובות (0) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 23 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד