בע"ה י"ז ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

דו"ח: "הקרן החדשה מחנכת את קציני צה"ל"

הדו"ח החמור גובש בידי ארגון 'לביא'. אנשי שמאל קיצוני מעבירים הדרכות בקורס המיועד לקצינים בדרגת רב סרן

  • יח"צ
  • י' אייר תשע"ו - 08:53 18/05/2016
גודל: א א א
(דובר צהל)
(דובר צהל)

ארגון לביא מפרסם דו"ח ובו חושף את עמדותיהם של הארגונים המעבירים קורסי חובה לקצונה הבכירה בצה"ל, וכן כי הארגונים אלו נתמכים בידי הקרן החדשה לישראל – שארגוניה רחוקים מהקונצנזוס הישראלי.

הקורסים הנקראים 'יעוד ויחוד' הינם קורסי חובה המועברים מדי שנה לכאלפיים קצינים בצה"ל. קבלת דרגת רב סרן מותנית בהשתתפות בקורס. קצינים בדרגות סרן ורב סרן עוברים את הקורסים בארגון בינה, ודרגות סגן אלוף ואלוף משנה עוברים את הקורסים במכון הרטמן.

בדו"ח מצוין כי למרות היותו של מסמך 'יעוד ויחוד' כולל ערכים רבים נראה כי בהשתלמויות של מכון הרטמן וארגון בינה בוחרים להדגיש נושאים מסוימים בלבד, וכך מתוארת באתר מכון הרטמן התוכנית המיועדת לקצונה הבכירה של צה"ל: "זהות יהודית, מוסר, כבוד האדם, טוהר הנשק ואחריות – הם הערכים שעומדים במרכז הסמינר צפים ועולים לדיון מתוך דיאלוג".

בלביא מכנים את מונופול הארגונים על הקורסים כשיטה ל"חינוך מחדש" לקציני צה"ל, ומציינים כי גם מכון הרטמן וגם ארגון בינה נתמכים בידי הקרן החדשה לישראל, ומרצים שונים בארגונים אלו מזוהים עם קצה שמאלי ורדיקאלי של הקשת הפוליטית הרחק מהקונצנזוס הישראלי.

בדו"ח מובא ציטוט של דניאל הרטמן ראש מכון הרטמן בראיון שהעניק לאחרונה ב'ידיעות אחרונות', ובו התייחס לראש הממשלה נתניהו ולחברה בישראל: "הלוואי שהבעיה שלנו הייתה רק נתניהו. אז כן, ביבי חי בגרמניה של 1938, אבל האתגר שלנו הוא חינוכי, לטפל בשורשים החולים בחברה". במהלך אותו ראיון קרא הרטמן ליהודים לחגוג את חגי המוסלמים והוסיף שהגיע הזמן להכריז על "מלחמת תרבות".

עמית מחקר במכון שאף אחראי על העברת הקורסים לקצינים הוא פרופסור אבי שגיא שקרא לאחר מבצע "עופרת יצוקה" להקמת וועדת חקירה לבחינת הטענות כנגד פעילות צה"ל בלחימה ברצועה. "אם צה"ל והרשויות נמנעים מחקירה, עלינו, האזרחים, לתבוע זאת מהם. אם יתמידו בסירובם – יש למצוא דרך שבה יחברו אנשים נקיי דעת, שיבדקו את הטעון בדיקה", כתב במאמר ב"הארץ".

ארגון בינה אף הוא מזוהה בקצה השמאלי של המפה הפוליטית. בין המלמדים בו נמצא ליאור טל, לשעבר חבר בוועידת מר"צ ומנהל נוער מר"צ. במאמר שפרסם באתר ווינט כתב: "הכפפת האדם לסמכות של רבנים ופוסקים היא מסוכנת ופסולה... השיעור שלימדו אותי הזוועות – לעולם אין לו לאדם להכפיף עצמו לחלוטין לסמכות כלשהי, בין אם זה אל, אדם או מדינה. אין סמכות קדושה".

ניר ברוידא, ראש "הישיבה החילונית" והסמנכ"ל של ארגון בינה גם הוא אינו מסתיר את עמדותיו. במאמר שפרסם באתר ווינט הוא מאשים את הציונות הדתית והרבנים ברצח רבין: "רצח רבין לא בוצע על ידי יגאל עמיר בלבד. רבין נרצח על ידי ציבור שלם של רבנים, מנהיגי ציבור, מורים ומחנכים שהוציאו עצמם מהמשחק הדמוקרטי, והכשירו את הקרקע לתפיסה ששמה את ההלכה ואת הדת (באופן המוטעה שבו הם תופסים אותה) מעל לדמוקרטיה הישראלית ולערכיה, כפי שעוצבו על ידי אבותינו הציוניים וממשיכי דרכם בדמותו של רבין... אנחנו עדיין מחכים שיעמוד הציבור הזה על מנהיגיו, וירחץ את ידיו בדם העגלה הערופה אשר על מדרגות הכיכר. עד אז, לא נשכח ולא נסלח!"".

מורה נוספת בבינה היא לאה שקדיאל מארגון השמאל הקיצוני נשות ווטש, ובלביא מדגישים כי חלק מאנשי הצוות בבינה ובהרטמן חופפים.

על פי הפרסומים ההתקשרות של הארגונים אלו לצה"ל מתבצעת באמצעות מכרז, אך ב'לביא' מציינים כי קיים חשש לניגוד עניינים בכל הנוגע להתקשרות עם מכון הרטמן, שכן יעקב קסטל, מרכז התכנית במכון הרטמן משמש בעת ובעונה אחת גם כיועצו האישי של קצין חינוך ראשי בצה"ל. עובדה זאת מעלה חשש לניגוד עניינים מובנה, שכן הזכיה במכרז להעברת הסמינרים מזכה את מכון הרטמן בהכנסה משמעותית ממשרד הביטחון, יצויין כי הכנסותיו של מכון הרטמן ממשרד הביטחון בשנה הלועזית 2013 עלו על 2 מליון ש"ח.

קסטל עצמו התבטא בעבר כנגד אמירת מזמורי תהילים בידי חיילים לפני יציאה לקרב. בראיון לכתב העת של תנועת 'נאמני תורה ועבודה' יצא קסטל כנגד התופעה ואמר: "אם אתה נושא תפילה או קורא מזמור שמתאר את המלחמה כמלחמה טוטלית איזו ציפייה יש לך שהחייל יפעל אחר-כך על-פי ערך טוהר הנשק?".

עו"ד דורון ניר צבי מארגון 'לביא' אומר בתגובה: "מתברר שהתמנון רב הזרועות שנקרא הקרן החדשה לישראל על זרועותיו השונות ועמותות הממומנות על ידו מעבירים קורסים בצה"ל לקצונה הזוטרה ומעלה. בקורס מסבירים כמה עם ישראל שווה לשאר העמים ושמדינת ישראל היא מדינת כל אזרחיה. לא יתכן שבזמן שדוחקים את 'תודעה יהודית' מצה"ל, ארגונים המזוהים עם מר"צ ושמאלה, מעבירים קורסים לקצינים, עם שוק דעות מאוד מצומצם פוסט ציוני ורדיקלי שמשום מה רק הוא נמצא בשטח".

תגובות (5) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 18 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד