בע"ה י"ח אדר ב תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

"לעתים אנחנו מסתכנים טיפה יותר"

כששומעים את הקצינים הבכירים בחטיבת כפיר בכתבה שעלתה אתמול בערוץ 10 אין ספק שצריך לחשוב טוב איך נוצר הפער בין החיילים הפשוטים לבין הקצונה הבכירה

  • אורי קירשנבום
  • י"ד אייר תשע"ו - 15:34 22/05/2016
גודל: א א א
תא'ל גיל משוחח עם אושרת קוטלר (צילום מסך)
תא'ל גיל משוחח עם אושרת קוטלר (צילום מסך)

(האזינו לדברי סגן הרמטכ"ל יאיר גולן לפני עשור)

בשבוע שעבר הבאנו הקלטות של יאיר גולן, סגן הרמטכ"ל, בשיחה לפני עשור עם תלמידי המכינה הקדם צבאית בנגוהות. גולן, שהיה אז מפקד אוגדת איו"ש, הסביר לצעירים שעמדו אז לפני גיוס כי לעתים חיילי צה"ל נדרשים להסתכן בשל שיקולים של זהירות מפגיעה באוכלוסיית האויב ביהודה ושומרון כחלק משמירה על "טוהר הנשק".

אמש (מוצ"ש) התברר כי האמירה של גולן איננה חריגה כלל ועיקר ואין ממש צורך להעלות באוב ציטוטים משיחות שנאמרו בפני קבוצה מצומצמת.

אושרת קוטלר, עיתונאית ערוץ 10, טרחה בחודשים האחרונים יחד עם צוות הערוץ על כתבה בנסיון לברר "מה עובר על צה"ל?". מי שחשב שהכתבה תתמקד במעורבות של ארגוני שמאל קיצוני בקורסי חינוך של הקצונה הבכירה בצה"ל או בשיתוף הפעולה הרשמי של צה"ל עם ארגונים כמו 'בצלם' או 'שוברים שתיקה' יופתע לגלות שהמציאות שעמדה לנגד עיניה של קוטלר בבואה לבדוק את הלך הרוח בצה"ל היא הפער בין הערכים בשמם מדברים הקצינים הבכירים לבין הלך הרוח בקרב החיילים הפשוטים.

אלאור אזריה מובל לדיון (הלל מאיר TPS)

הדובר המרכזי בכתבה היה תת-אלוף אבי גיל, מפקד עוצבת 'עידן', האחראית בין היתר על פעילותה של חטיבת כפיר שעמדה במרכז הכתבה. גיל היה בעברו מפקד יחידת דובדבן, מה שאומר שהוא לא חדש בגזרת איו"ש.

לאחר שהובאו דברים חוצבי להבות שלו על המחוייבות של צה"ל ל"ערכי טוהר הנשק" ועוד כהנה וכהנה, הובאו בכתבה דברים של לידור סבג, צעיר שהשתחרר לא מזמן משירות בחטיבה. לידור הזדהה בצורה מלאה עם הירי שביצע אלאור ואמר שכל חבריו לחטיבה חושבים כמוהו. לידור גם הוסיף להתלונן על כך שפקודות הפתיחה באש בצה"ל הן "קשות מאוד": "אני הייתי בהרבה מאוד סיטואציות, אם זה בחברון, אם זה בשכם, אם זה בקלקיליה שהייתי עכשיו בקו האחרון לפני שהשתחררתי. נהלי הפתיחה באש קשים מאוד. לא נותנים לחיילים להגיב".

עם הדברים האלה חזרה קוטלר לתא"ל גיל, ותמהה האם אכן ידיהם של החיילים כבולות. "אני לא מקבל את האמירה הזאת של חוסר אונים מול מערכת משפטית או מעורבות יתר. יש מעורבות", הגיב תא"ל גיל, והוסיף: "האם אני מקבל את האמירה שלעתים אנחנו מסתכלים או מסתכנים טיפה יותר? התשובה היא 'כן' כי זה חלק מזה שאתה גוזר עליך חסמים כאלה ואחרים".

מ"פ בדוכיפת מתראיין לקוטלר (צילום מסך)

בהמשך נעמדו מול מצלמת ערוץ 10 הקצינים הבכירים בחטיבה. "אם יש את אותו חייל שלא הגיע מהחינוך שאנחנו רוצים שיגיע ולא קיבל את הדברים האלה אז האתגר הוא טיפה יותר גדול", הסביר סגן אביב בדוס, מ"פ בגדוד דוכיפת, את ההתמודדות שלו ושל חבריו עם "חינוך" החיילים שמעזים לתמוך באלאור אזריה, למשל. סגן שגיא גרבר, גם הוא מ"פ בדוכיפת, הסביר למצלמה את המורכבות של השירות ביו"ש: "אין עוד גזרה כמו ביו"ש, לא בצפון ולא בדרום, שאתה מתמודד מול שתי אוכלוסיות ואתה בתווך ביניהן".

כששומעים שמ"פ בצה"ל מסביר שבמאבק בין היהודים לערבים הוא ניצב "בתווך" וכך הוא מחנך את חייליו, מתחדדת עוד יותר השאלה שעמדה בכותרת הכתבה בערוץ 10: "האם 'צבא העם' איבד את העם?"...

תגובות (1) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


3 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 19 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד