בע"ה י"ז ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

"רמדאן כרים": החג שמאיים על החקלאים

הביקוש והמחיר לבשר עולה ולבעלי העדרים אסור לעצום עין, במיוחד לא עכשיו. "מספיק חלון של שעה שעתיים שאין שמירה והעדר נגנב"

  • אברהם שפירא
  • א' סיון תשע"ו - 21:40 07/06/2016
גודל: א א א
גנב עדר בשומרון. ארכיון גנבי בקר בפעולה. ארכיון
גנב עדר בשומרון. ארכיון גנבי בקר בפעולה. ארכיון

בעלי עדרים רבים ברחבי הארץ נאלצים להעלות את רף הכוננות והשמירה על עדריהם בתקופה זאת של השנה, זאת בשל חג הרמדאן המוסלמי החל כעת. בשל הצום והחגיגות הבאות בלילה שאחריו הדרישה לבשר עולה ובהתאם גם המחיר.

הגנבים הערבים מנצלים זאת ומנסים להכות בחקלאים היהודים. הבעיה לא נפתרת שמגיעים ליהודה ושומרון. על אף החשש המתמיד מחדירות הצליחו גנבי העדרים לרשום עשרות הצלחות בשנים האחרונות.

בשיחה עם הקול היהודי מספר אריאל בן דוד המוכר בשם 'בנדא' על פעילות ארגון 'השומר יו"ש' שהוקם לפני כשנתיים בכדי לתת מענה לחקלאים הנדרשים לשמור על רכושם 24 שעות ביממה.

"מעדויות של חקלאים שמכירים את השטח טוב, אני יודע שבעצם יש עליהם כל הזמן תצפיות של הגנבים. היו גם כל מיני ניסיונות גניבה שבסיורים שערכו אחר כך נמצאו נקודות תצפית. היו מקרים של גנבות שהייתה שמירה אבל היה חלון של שעה שעתיים באמצע הלילה ובהם הייתה הגניבה". המציאות הזו לא נותנת לבעלי העדרים מנוח.

|"החקלאים שליחים של כולנו"

"לפני כשנתיים הוקם השומר יו"ש על רקע הגנבות האלה ואחרי שראו ש"השומר החדש" שעושה עבודה טובה בצפון ובדרום אבל לא נותן מענה ביהודה ושומרון. נפתח גוף חדש לשמירה על החקלאים שבעצם הם השליחים של כולנו בשמירה על הקרקעות והאדמות וחידוש החקלאות העברית ביהודה ושומרון. אנחנו בעצם שותפים עם החקלאים בחלוציות שלהם" מסביר בנדא.

"אנחנו מתעסקים בעזרה לעדרי צאן. משתדלים לתת יום בשבוע לחקלאי בתקווה ליותר". למעשה, הארגון החל להביא מתנדבים לשטח בשנה האחרונה. "אנחנו עובדים עם מכינות וישיבות ששותפים בפעילות. התחלנו גם בישובים ביש"ע אבל לא מספיק רוצים להתגייס".

עדר בבעלות יהודי (גדעון פיקו)

בנדא מסביר שמבחינתו הארגון והמתנדבים הם שותפים לחלוציות החקלאים. "החקלאים שומרים על עשרות אלפי דונמים ביהודה ושומרון כולם אדמות מדינה ורשומים כאזורי חקלאות. אם רועי הצאן לא יסתובבו עם הכבשים אז רועים אחרים יגיעו ונפסיד את אדמות" הוא רומז לשכנים הערבים. "אם אנחנו לא שומרים על האדמות הם פשוט נכבשות".

| "לבעל עדר אפילו לילה בשבוע זה משמעותי"

בשלב זה, כ-13,14 בעלי עדרים ברחבי יהודה ושומרון נעזרים בארגון. "אנחנו משתדלים כל הזמן להגדיל את זה. יש לנו מאה אחוזי הצלחה כשאנו שומרים. מספיק שאנשים ערים וזה מונע גנבות. ככל שיש יותר שמירה יש פחות גנבות. יש לנו 200-250 מתנדבים שמגיעים מהמוסדות, עוד כמאה מהישובים ומגרעינים תורניים. המטרה היא שכל בן אדם ייתן רק לילה בחודש. לבעל עדר אפילו לילה בשבוע זה משמועתי מאוד".

עדר שנגנב והוחזר. ארכיון (גדעון פיקו)

"אנחנו לא מחליפים את הצבא" מבהיר בנדא. "הצבא אחראי על הביטחון והצבא יודע על הפעילות שלנו. זו שמירה אזרחית נגד גנבות. אנחנו נעזרים בפנסים או מכשירי פלאפון והמטרה היא לא לחתור למגע. אנחנו די בחיתולים ומזמינים את כולם לתרום בשמחה. יש לנו מוקד מתנדבים שמספרו 0584660044 ומי שמעוניין לתרום יכול ליצור קשר עם המוקד. בנוסף יש לנו אתר אינטרנט ואנו מזמינים את הציבור להיכנס להכיר אותנו".

תגובות (0) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 18 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד