בע"ה ט"ז ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

"המפקד אמר - 'זו פרצה מאושרת'"

פרסום ראשון: כך מאפשר הצבא לשב"חים לעבור בחופשיות דרך פרצות בגדר • פרצה קוראת לשב"ח

  • א' חשון תשע"ז - 20:00 02/11/2016
גודל: א א א
אילוסטרציה (גורג גינסברג)
אילוסטרציה (גורג גינסברג)

עשרות אלפי השב"חים הערבים שעוברים מדי יום משטחי 'הרשות הפלסטינית' לשטח הריבוני של מדינת ישראל מדירים שינה מעיני רבים במדינה. פיגועים רבים התבצעו בשנים האחרונות על ידי שב"חים ערבים ובמערכת הביטחון מדגישים פעם אחר פעם את החשיבות שהם רואים במיגור התופעה.

חרף זאת, הסיפור שארע לפני מספר ימים באזור הר חברון מעורר תהיות קשות על הנכונות של הצבא לפעול נגד התופעה.

רן שאל, חקלאי ממושב לכיש, מתנדב יחד עם חברים נוספים מהאזור לפעילות בשיתוף מג"ב בניסיון להילחם בפשיעה החקלאית באזור, בדגש על מעבר שב"חים מגזרת חברון. אחת לשבועיים הם יוצאים לפעילות התנדבותית לצד צוותי מג"ב.

>הירשם עכשיו ותקבל את הכותרות החשובות למייל האישי!<

לפני מספר ימים הצטוותו רן וחברו לצוותי מג"ב לעוד פעילות שגרתית. לאחר פעילות בנקודה מסויימת שעל קו התפר עברו רן וחברו לנקודה נוספת בה הבחינו בעשרות שב"חים שעושים את דרכם לעבר פרצה שעל הגדר.

רן וחברו התעכבו בנקודה בשביל למנוע את מעבר השב"חים ובמקביל עכבו ערבי אחד שהיה לגביו עילה לעיכוב. בשלב מסוים התגודדו סביבם ערבים ובדואים שהגיעו להסיע את השב"חים והחלו לאיים על רן וחברו. "המצב היה לא נעים ומיד הרמנו קשר לצבא שיבוא ויתערב", מספר רן בשיחה עם הקול היהודי.

לדבריו, כוח של צה"ל הגיע למקום במהירות אך לתדהמתו של רן, במקום לסייע לשני המתנדבים בעצירת מעבר השב"חים, מפקד הכוח אמר לשניים כי הם "מפריעים" לשב"חים הערבים לעבור בפרצה. "אמרנו לו 'זו בדיוק הפעילות שלנו עכשיו, להפריע לשב"חים לעבור'", מספר רן, "אז הוא אמר לי 'אתה יכול להפריע להם בכל מקום שאתה רוצה, פה אתה לא יכול להפריע להם, זו 'פרצה מאושרת''".

"האמת שאת המושג 'פרצה מאושרת' שמעתי כבר כמה פעמים אבל פעם ראשונה ששמעתי את זה מאיש צבא. אמרתי לו שאני לא מבין את הביטוי הזה - או שיגיד שזה מאושר ואז זה לא פרצה או שאתה לא מאשר לעבור ואז זו פרצה, מה זה פרצה מאושרת?!", תמהה רן.

"המפקד אמר לי שהסיבה שיש 'פרצה מאושרת' היא משום שאם נסגור להם את הפרצה הם יפרצו לנו את הגדר בכמה מקומות - זה מטורף לגמרי, הגדר אמורה למנוע משב"חים לעבור, הגדר אמורה להגן עלינו מפני השב"חים, בשביל מה בכלל יש גדר?!?".

"המפקד ניסה להסביר לי את מטרת הצבא באזור. מבחינתו, מטרת הצבא היא לשמור על היישובים שבגזרה שלו, זאת אומרת שמבחינתו אם שב"ח יוצא דרך שם לבצע פיגוע בתל אביב זה לא באחריותו"...

| "לא רוצה אותך בגזרה שלי"

רן החליט שהוא לא מתכוון לעבור על הסיפור הזה לסדר היום והחל לפרסם אותו בקרב מכריו ובקבוצות וואטסאפ. כתב גל"צ צלצל לרן במטרה לראיין אותו ולשמוע ממנו מכלי ראשון על הסיפור אך משום מה הראיון איתו טרם פורסם בגל"צ.

בינתיים, בצבא היו כבר מי שקלטו שרן מפרסם את הסיפור הלאה ושדרו לו בצורות שונות שהדבר לא מוצא חן בעיניהם וכי יש במעשיו בכדי למנוע את המשך התנדבותו. "אמרו לי שאני פוגע בקשר בין מג"ב לצה"ל וגם שאני 'מלשן' בגלל שפרסמתי את מה שהם עושים לא טוב.מפקד הגזרה אמר לי 'אני לא רוצה אותך בגזרה שלי'".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה לפניית הקול היהודי: "צה״ל פועל רבות באמצעים גלוים וסמויים על מנת לסכל מעבר של שוהים בלתי חוקיים כחלק מהמאמץ למניעת פעילות חבלנית עוינת בשטחי מדינת ישראל. נציין כי פעולות אלה מתבצעות במקביל להליך בנית גדר הביטחון באזור שממשיך להתקיים. ביום שבת האחרון התקיים מבצע יזום כחלק מהלחימה בתופעת השוהים הבלתי חוקיים, במסגרתו מיקם מפקד הכוח את המשתתפים בהתאם להערכת המצב המבצעית".

תגובות (4) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 24 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד