בע"ה י"ג אייר תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

הצעת חוק: חסינות ללוחמים כמו אלאור אזריה

  • י' טבת תשע"ז - 10:21 08/01/2017
גודל: א א א
פעילות צהל. ארכיון (דובר צהל)
פעילות צהל. ארכיון (דובר צהל)
 
על פי חוק אותו מתכנן סגן שר הבטחון אלי בן דהן לקדם, תוענק חסינות ללוחמים במקרים כמו זה של אלאור אזריה.
 
מדובר בחוק ראשון מסוגו, הקובע כי לחיילי צה"ל ולכוחות הביטחון תוענקחסינות "לפעולות שביצעו או פעולות שנמנעו מלבצע והכל לפני, אחרי ותוך כדי אירוע מבצעי או אירוע טרור שלא בפעילות המבצעית השוטפת של היחידה בה עובד או משרת איש כוחות הביטחון", נכתב בטיוטת החוק.
 
 
"החוק מעביר מסר ברור לחיילי צה"ל: כשם שהם מגינים עלינו, אנחנו מגינים עליהם" אמר סגן השר בן דהן. "מדובר בחוק מאוזן שמאפשר מצד אחד לחיילי צה"ל לבצע את תפקידם בהגנה על מדינת ישראל ועם ישראל בלא מורא או חשש כלשהו, ומצד שני קובע מגנון המאפשר להסיר את החסינות במידה ונעשו עבירות על הכללים".
 
בשנים האחרונות ראינו יותר מדי חיילים ומפקדים מוערכים בצה"ל שסבלו מעינוי הדין, משפטם נמשך זמן רב ולבסוף הם זוכו ובזמן הביניים הושעו מהצבא. רק משום שלא נאמרה אמירה חוקית וערכית ברורה שאנחנו מגינים עליהם בעת מילוי תפקידם. כמי ששירת כרב סרן בצבא אני בטוח שהדבר יסייע לחיילינו. אין לי ספק שחברי הכנסת יתמכו בחוק".
 
במסגרת החסינות, החייל לא ישא באחריות פלילית ולא ייחקר חקירה תחת אזהרה ויהיה חסין בפני כל פעולה משפטית, "בשל פעולה שביצע או פעולה שנמנע מלבצע או מעשה שעשה או מעשה שנמנע מלעשות לפני או במהלך אירוע מבצעי והכל אם היתה הפעולה לשם מילוי תפקידו או שלא במילוי תפקידו או למען מילוי". עם זאת, החסינות תוסראם קיים חשד שהפעולה נעשתה לא בתום לב הייתה בזדון כדי לגרום לנזק ברכוש או בגוף וזאת ללא כל הכרח.
 
סא"ל (במיל') עו"דאייל פלטקשסייע בניסוח הצעת החוק: "אנשי כוחות הביטחון המסכנים עצמם למען שמירת העם והמדינה, מקבלים רוח גבית משמעותית ביותר מסגן שר הביטחון שמוביל יוזמת חקיקה לחסינות כוחות הביטחון באירועים מבצעיים".
 
עוד הוסיף עו"ד פלטק ואמר, כי "אנשי כוחות הביטחון שמוצאים עצמם לא פעם בסיכון חייהם ובמצבים מורכבים ונמנעים מלהגיב כתוצאה מההשלכות המשפטיות של פעולותיהם, יהיו חסינים מהשלכות אלו ובכך יוכלו להגיב באופן ראוי יותר. החוק הינו מאוזן ומקים מנגנון שתפקידו להסיר את אותה חסינות מאיש כוחות הביטחון שיש חשש שפעל שלא בתום לב או במטרה לעשות נזק לא הכרחי. אין ספק שהצעת חוק זו, נותנת מענה לקריאותיהם של קברניטי המדינה על תמיכה ו"גב" שהם קוראים לתת לכוחות הביטחון".
תגובות (0) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 19 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד