בע"ה י"ח ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

"נעשה פשע איום ונורא"

"ישנה התנגשות בין נוער בריא לבין שלטון שחי ככובש בארצו" • שיחה עם משה פייגלין, יו"ר מפלגת 'זהות', במלאת שנה לפרשת העינויים

  • אורי קירשנבום
  • כ"ה טבת תשע"ז - 20:30 23/01/2017
גודל: א א א
משה פייגלין בהפגנה למען עצורי פרשת העינויים (יהודה פרל)
משה פייגלין בהפגנה למען עצורי פרשת העינויים (יהודה פרל)

מבחינת יו"ר מפלגת 'זהות' משה פייגלין פרשת העינויים של עצורי דומא מהווה אנקדוטה מייצגת של הבעיות בציבור הדתי-לאומי כפי שהוא רואה אותן.

בשיחה עם הקול היהודי במלאת שנה לפרשת העינויים, מסביר פייגלין את שאמר בעבר, שפרשת העינויים אמורה הייתה להוציא המונים לרחובות, הרבה מעבר למה שראינו בגירוש מגוש קטיף. "מבחינה ישירה של פגיעה בזכויות אדם וכבוד אדם זה בודאי הרבה יותר חמור לקחת אנשים ולענות אותם. מה גם שמדובר בצעירים, רובם קטינים. מדובר בלא מעט אנשים שהופקרו על ידי מי שאמורים היו להיות נציגי הציבור שלהם, שלא היתה נגדם שום הוכחה וגם אם היתה הוכחה אסור היה לפגוע בהם כפי שנהגו".

"מה שכן היה זה רצון של שר הביטחון דאז לקרוץ לתקשורת ולאגף השמאלי של המערכת הפוליטית. ההתנכלות הזו הובילה לגל של מעצרים של קטינים, של נערים, ועינוי שלהם שנעשה ברשות ובסמכות. כלומר מדינה שלמה יישרה קו עם תהליך שהוא בלתי חוקי לכתחילה, בודאי בלתי מוסרי, הליך שיצר תקדים איום ונורא להמשך והציבור הדתי לאומי שוב הוכיח שאין לו אמירה משמעותית בשום תחום בחיים, גם לא כשמדובר בבניו שלו".

מיצג העינויים בכיכר 'הבימה' (יהודי לא מענה יהודי)

פייגלין נמנה על אותם אלפים שיצאו לרחובות למחות נגד העוול של עינוי הנערים במרתפי השב"כ ואת הביקורת שלו על הפוליטיקאים הדתיים בהתנהלותם באותם ימים הוא לא חוסך. "אני לא מכיר שום מפלגה, שום חבר כנסת, שנשכב על הגדר בשביל העניין הזה. אף אחד לא עשה מזה עניין גדול. אני כן מכיר נאום חוצב להבות של נפתלי בנט שכל מפלגתו יישרה קו בתמיכה בתהליך הנוראי הזה. ההר כמובן הוליד עכבר, העינויים נעשו, הפשע כבר נעשה, אני אומר פשע ואני מתכוון לזה, פשע מדינתי איום ונורא נעשה, תקדים קשה נקבע, והמילים המפוארות של נפתלי בנט 'התקרה תיפול לנו על הראש', 'למי אתם מאמינים לאיילת שקד או לאיתמר בן גביר?', כך שלא רק שלא נעמדו לצידם של אותם נערים אלא גם נתנו את הדחיפה הנדרשת כדי להפילם או כדי לקבור אותם ואת משפחותיהם עמוק יותר".

"כך ייעשה לציבור שלא מסוגל להציב אלטנרטיבה משמעותית לשמאל, גם בנושא של זכויות אדם, ואז מוצא את בניו שלו הראשונים שנרמסים".

איך צריך בעיניך להתמודד עם תופעות כמו ההצתה בדומא?

"על פי החוק ולא מעבר לו", קובע פייגלין ומוסיף "לא על פי גחמות של פוליטקאים ואנשי תקשורת".

"אילו הציבור שמקרבו יוצא אותו נוער, כולל אותם פוחזים שעשו אי אלו מעשים, מן הסתם הרבה יותר מינוריים ממה שיוחסו להם, אבל אני עדיין קורא להם פוחזים ובודאי לא תומך במעשים, אם במקום להתנהג כפי שהתנהג, הציבור היה אמנם מסתייג מהמעשים שנעשו אך עומד מאחוריהם ונלחם את מלחמתם בכל העוז אז התופעות הללו לא היו נראות. יש כאן תופעה קשה של חוסר מנהיגות של לומר אמירה מהותית כלשהי. אני רק יכול להתקנא בציבור הערבי איך הוא נעמד מאחורי כל מקרה, כמו המקרה שהיה בדרום, מעמיד מדינה שלימה על הרגליים, נציגי הציבור שלו יוצאים ומפגינים למענם למרות שרוב הסיכויים שהדורס אכן דרס ואנחנו יודעים כאן מי הרעים ומי הטובים בציבור ובכל זאת הנציגים הטבעיים של אותו צד יוצאים ונאבקים ומדינה שלימה מבררת עם עצמה אם הייתה בסדר או לא, ואילו כאן סיפור של פגיעה אנושה בזכויות אדם, עינוי של נערים למען ה', בלי כתבי אישום בלי צל של איזשהי ראייה והכל עובר בשקט משום שנציגי הציבור עצמם דחפו לזה, עודדו לזה, ועכשיו שותקים".

"מקנא בציבור הערבי". ח"כים ערבים בהפגנה בעקבות אירועי אום אל חיראן (הלל מאיר TPS)

"אני מרגיש שגם חשבון נפש שנה אחרי אנחנו לא שומעים כשבאמת מתברר שלא היה שום דבר ולא יהיה שום דבר ככל הנראה, ומכיוון שאין חשבון נפש הדברים יקרו שוב. ציבור שהוא לא ציבור, ציבור שאין לו הנהגה לא יכול באמת לקרוא לעצמו ציבור".

פרשת העינויים היא חלק ממערכה גדולה של התנכלות של מערכת הביטחון כלפי פעילים יהודים ביו"ש. מה הפיתרון שלך להעלות את מערכת היחסים העכורה הזו למסלול אחר?

"השב"כ והמשטרה והשלטון הם לא הבעיה, הם הסמפטום של הבעיה. שורש הבעיה היא שהציבור האמוני בישראל לא הצליח, עד שהגיעה מפלגת 'זהות', לייצר אלטרנטיבה כוללת שמדברת על החלת ריבונות יהודית מלאה והחלת השלטון היהודי על ארצנו. 'זהות' מדברת על כך ועושה את זה, זה כתוב בצורה מפורשת במצע שלנו, ובא לציון גואל. ברגע שהריבונות תוחל, ממילא תיפסק ההתנהלות כזרים בארצנו, שמביאה לאותם עימותים. יש כאן נוער בריא שחי בארצו ויש כאן שלטון חולה שבמשך שנים על גבי שנים בעצם אומר שהוא קולוניאליסט, כובש בארצו. כשהתרבויות האלה נפגשות זה שורש הרע. כשיהיה לנו שלטון שיאמר את המלים הפשוטות 'זו ארצנו' ממילא הסיפור הזה ייעלם ואם יהיה פושע הוא יועמד לדין כאזרח פושע ולא נזדקק לעינויים ודברים כאלה".

"אגב, במצע של 'זהות' יש התייחסות מפורשת לכך שאין יותר דבר כזה מעצר מנהלי, גם לא כלפי ערבים. מי שיעיין במצע שלנו יראה שיש או מעמד של שבוי או מעמד של עבריין, אין את המצב האפור הזה שממנו אנחנו סובלים שמי שהוא אסיר בטחוני מצד אחד אבל מובל לדין בסדר דין פלילי מצד שני".

תגובות (9) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 15 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד