בע"ה י"ח אדר ב תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

מסמך מזויף נועד למנוע שחרורו של חייל

שערוריה בכלא 6: החייל נכלא לאחר שסרב להשתתף בפינוי עמונה

  • י"ג שבט תשע"ז - 14:57 09/02/2017
גודל: א א א

מי זייף את תאריך הערר שהגיש חייל שסירב להשתתף במבצע פינוי עמונה?

חייל שנידון ל-20 יום מחבוש לאחר שקרא, בסרטון שפורסם לראשונה בקול היהודי, לחיילים לסרב להשתתף בפינוי עמונה ואף סירב בעצמו להשתתף בהכשרת בסיסים זמניים לכוחות הפינוי, הגיש באמצעות ארגון חוננו עתירה לבג"ץ ובה דרש את שחרורו עקב כשלים בהליך השיפוטי וכן זיוף תאריך ערר שהוגש על ידו.

החייל נידון למחבוש ביום ראשון שעבר לאחר שנטען כי פרסם באתר קול היהודי סרטון בו סיפר כי הודיע למפקדיו ביחידת הבינוי בה הוא משרת כחשמלאי, כי הוא אינו מוכן להשתתף בהכשרת בסיסים לכוחות הפינוי. הוא אף קרא בסרטון לחיילים אחרים לנהוג כמותו ולסרב להשתתף בפינוי תושבי עמונה משום שהרס הישוב מנוגד לתורה ופוגע בישוב.

ביום רביעי האחרון הגיש החייל ערר על ההחלטה, ערר אשר צריך על פי הפקודות להיות נידון בתוך 72 שעות, ולא ההליך יתבטל. במוצאי שבת, לאחר שהערר טרם נידון, שלח עו"ד מנחם שטאובר, המייצג את החייל מטעם ארגון חוננו, פנייה דחופה לפרקליטות הצבאית ובה דרש את שחרורו של החייל לאלתר.

אולם למחרת, הגיע קצין לחייל והציג בפניו את הערר כאשר התאריך המופיע בו תואם ליום השבת. החייל נדהם וטען כי מדובר בזיוף התאריך, מה גם שעותק מהערר נשמר על ידו. בעקבות כך דרש עו"ד שטאובר כי מצלמות הכלא יבדקו בכדי להוכיח את מועד ההגשה של הערר ולבדוק מי זייף את הערר.

אולם בפרקליטות הצבאית החליטו למנוע את שחרור החייל, ובצעד חריג הודיעו לעו"ד שטאובר כי סגן הפצ"ר החליט לאפשר את הדיון בערר באיחור, וקצין שדן בערר החליט לדחות אותו, מה שמביא להישארות החייל במעצר למרות הזיוף והעובדה שהערר לא נידון בתוך 72 שעות. החלטת סגן הפצ"ר עומדת לדברי עו"ד שטאובר בסתירה לחוק.

בעקבות כך החליט עו"ד שטאובר להגיש עתירה לבג"ץ. רק בעקבות העתירה של "חוננו" הודו אתמול בצה"ל בטענות החייל על הזיוף והודיעו כי היחק"פ (יחידה לחקירות פנימיות שאינה כפופה לקצין משטרה צבאית ראשי) פתחה בחקירה לאיתור הגורם שזייף את מסמך הערר.

בתשובת המדינה לבג"ץ נכתב כי "נראה היה כי אכן בוצעו תיקונים ומחיקות בתאריך המסמך... נבהיר כי המשיבים רואים בחומרה את החשד שהתעורר לפיו נעשה שינוי בתאריך מסמך הערר שהוגש על ידי העותר ולנוכח הדברים הוחלט על פתיחה בחקירה פלילית".

אולם למרות ההודאה בזיוף מתעקשים בצה"ל שלא לשחרר את החייל וביום שלישי הקרוב יצטרכו שופטי בג"ץ לדון האם החלטת סגן הפצ"ר על דיון מאוחר בערר הינה חוקתית. יש לציין כי רק לאחרונה שוחרר חייל שהחזיק כרוזים למען אלאור אזריה, וזאת משום שערר שהגיש לא נידון בתוך 72 שעות. פרקטיקה זו נהוגה על פי החוקים הצבאיים ברוב מוחלט של המקרים, ועו"ד שטאובר מצביע על אפלייה בה נוהגת הפרקליטות הצבאית כנגד החייל.

עו"ד מנחם שטאבור המייצג את החייל מטעם ארגון חוננו מסר בתגובה: ״מעבר לפגמים המשפטיים שנפלו בהליך המשמעתי, הרי שזיוף המסמך בידי רשויות הצבא הינו צעד חמור ביותר אשר צריך להטריד כל אדם. התערבות סגן הפצ"ר והחלטתו לאשר דיון מאוחר בערר בניגוד לפקודה ולמדיניות הנוהגת תמוהה ותתברר בבית המשפט העליון״.

מארגון חוננו המלווה את החייל נמסר בתגובה: "זיוף המסמך הינו פשע חמור שיש לחקור עד תום, אולם החלטת סגן הפצ"ר המדיפה ניחוח פוליטי כבד, הינה הוספת חטא על פשע. נראה כי המערכת כולה עומדת על רגליה האחוריות כדי למנוע את שחרור החייל, אך ורק בגלל שמדובר בהתנגדות להרס הישוב עמונה".

תגובות (1) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


1 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 17 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד