בע"ה כ"ח ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

ערבים גונבים 5 מיליון קוב מים בשנה

כך נחשף בוועדה לביקורת המדינה בכנסת. יו"ר הוועדה אמנון כהן: "חייבים ליצור הרתעה משמעותית ע"י ענישה כלכלית ופלילית. על המינהל האזרחי למנוע זיהומי מים ומפגעי איכות הסביבה"

  • יח"צ
  • י"א כסלו תשע"ה - 17:56 03/12/2014
גודל: א א א
מקורות (Ori~)
מקורות (Ori~)

מדי שנה גונבים ערבים, ע"י חיבורים פיראטיים לצינורות חברת "מקורות", 5 מיליון קוב מים. זאת, בנוסף לגניבת מים ע"י קידוחים בלתי-חוקיים, הגורמים סכנה לאקוויפר ההר ומאגר המים התת-קרקעי. כך נחשף אתמול (שלישי) בוועדה לביקורת המדינה.

יו"ר הוועדה, ח"כ אמנון כהן (ש"ס) הדגיש כי סייר בשטח וראה מקרוב "את הבניה הבלתי-חוקית הערבית, את גניבות המים הרבות תוך התחברות פיראטית לצינורות, והזיהום הרב הנשפך לנחלי האיזור תוך סכנה בריאותית חמורה. חייבים ליצור הרתעה וענישה כלכלית חמורה כדי למנוע בזבוז משאבים ברדיפה אינסופית אחרי גנבי המים ה'פלשתינאיים'". בנוסף קרא כהן למשטרה, להגביר את האכיפה באיזור יהודה ושומרון למניעת תאונות דרכים, ולהקפיד לשלוח בוחני-תנועה גם לתאונות בין ערבים, כדי לתעד מקומות עלי סיכון תעבורתי.

רפ"ק מירב אטינגר, יועצת משפטית של מחוז ש"י הוסיפה כי בשנה האחרונה נחקרו 350 ערבים בגין גניבת מים, מהם רק 13 הועברו להליך משפטי. "בשלושה מקרים נתפסו חשודים בשעת מעשה, אך אינני יודעת מה נעשה בהם בתביעה הצבאית. ברור שצריך להחמיר בענישה על מעשים כאלו – אך אין אנו שולטים על הענישה. המינהל האזרחי אמור להקים יחידת אכיפה לעבירות איכות הסביבה".

בני אלבז, ממלא-מקום קמ"ט מים במינהל הדגיש כי בשלושת החודשים האחרונים נותקו מאות חיבורים בלתי-חוקיים, נמנעו מאות קידוחים, והוחרמו אלפי ק"מ של הצנרת. ברוך נגר, ראש מינהלת המים והביוב ביו"ש, סיפר כי כמות המים הניתנת להפקה מאקוויפר ההר, היא 483 מיליון קוב לישראלים ו-196 מיליון קוב לערבים. "בהשוואה היום נלקחים מהכנרת 200-150 מיליון קוב, ואילו מאקוויפר ההר נלקח יותר מפי שלושה ולכן חשיבותו הרבה למדינת ישראל. כחמישה מיליון קוב מים נגנבים מדי שנה ע"י ה'פלשתינאים', אך הקידוחים הם המסוכנים הרבה יותר כי הם יכולים לגנוב כמות אדירה בהרבה. מרבית הקידוחים הבלתי-חוקיים בבקעת הירדן ובאיזור ג'נין".

ח"כ אורית סטרוק (הבית היהודי) ציינה כי "החרמת הציוד איננה ענישה מספקת, כי יש לתחשב את הרווח מהמים והחקלאות שהגנב הערבי הרוויח מהמים הגנובים. כל זמן שאין אכיפה מרתיעה, גניבות המים והקידוחים הפיראטיים יימשכו. דו"ח המבקר והמעקב אחרי הטיפול בו, חושפים עד כמה אי-אכיפת החוק ביו"ש מול ה'פלשתינאיים' היא חמורה".

לדברי דני סופר, מנהל מרחב המרכז ב"מקורות", השנה נרשמה עלייה במספר הגניבות, ואילו ישראל גנץ, סגן ראש המועצה האזורית מטה בנימין, הדגיש כי ישובים ושטחים חקלאיים אינם מקבלים מים מספר שעות, בעיקר בקיץ – בגלל גניבות המים. הוא הוסיף כי שמורת הטבע עין-מבוע נסגרה לאחרונה מבקרים למשך שבוע, בגלל הזרמת שפכים ערבים.

הכתבה באדיבות יח"צ

תגובות (1) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


10 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 19 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד