בע"ה י"א ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

"אהבת חינם"? רק בימי מלחמות ואסונות

סקר חדש של מכון גשר קובע כי מלחמות הן הגורם המאחד ביותר בציבור היהודי בארץ ישראל. עוד קובע הסקר, כי הציבור הדתי הוא הנכון ביותר לאחדות בעם

  • יח"צ
  • י"ב אב תשע"ה - 10:37 28/07/2015
גודל: א א א
צילום: תמיר אורנבאום, סוכנות תצפית
צילום: תמיר אורנבאום, סוכנות תצפית

בארגון גשר הפועל לקידום הערבות ההדדית בעם ישראל, נערך סקר מיוחד לבחינת מידת הלכידות של החברה היהודית בישראל, ועד כמה מטרידים השסעים והפערים הקיימים בחברהאת הציבור הישראלי.

הסקר נערך באמצעות מכון המחקר "צפנת" ומכיל 511 משיבים, המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה היהודית הבוגרת בישראל . הסקר בחן את עמדתם של הנשאלים ביחס למתחים בחברה הישראלית, בין דתיים לחילונים, בין עשירים לעניים, ובין מזרחים לאשכנזים. כמו כן, נסקרו תפישות ועמדות ביחס לאחדות בעם ולערבות הדדית בחברה, וכן, תדירות הקשר ומוכנות לקשר בין הקבוצות. לבסוף נבחנו הנשאלים על הדרך לטיפול בשסעים הקיימים בחברה, אשר צוינו בתחילת הסקר.

מתוצאות הסקר ניתן לראות כי, המתחים בין דתיים לחילונים כמו גם המתח בין עשירים לעניים מעסיקים את הנשאלים במידה רבה/רבה מאד (46% ו- 45% בהתאמה), זאת גם בהשוואה למתח בין מזרחים לאשכנזים אשר מעסיק את הנשאלים במידה מעטה/כלל לא (26%).

המתח בין דתיים לחילונים מעסיק את החילונים והמסורתיים במידה גבוהה בהרבה מאשר את הדתיים ובמיוחד את החרדים (53%, 53%, 40%, 27% בהתאמה).

המתח בין עשירים לעניים מעסיק את המסורתיים והחילונים במידה גבוהה בהרבה מאשר את הדתיים ובמיוחד בהשוואה לחרדים, אשר יותר ממחציתם לא מוטרדים ממתח זה.

הסקר מלמד עוד כי, 55% מכלל האוכלוסייה מאמינים במידה רבה/רבה מאד כי למרות כל ההבדלים, "כל היהודים ערבים זה לזה". בעוד הדתיים מאמינים באמירה זו בשיעור הגבוה ביותר (81%), החילונים מאמינים בה בשיעור הנמוך ביותר (44%). 47% מרגישים כי יש להם מכנה משותף רחב עם כל היהודים בישראל מכל הקבוצות באוכלוסייה. נתון זה גבוה משמעותית עבור דתיים (76%) ומסורתיים (62%) ונמוך יותר עבור חרדים (45%) וחילונים (37%). פער זה בין הדתיים לחילוניים דומה לפער שנמצא בשאלה הקודמת הנוגעת לערבות הדדית.

80% מאמינים כי ב בישראל שומרים על אחדות בעם רק במצבים של אסונות ומלחמות. לא נמצאו הבדלים מובהקים בין האוכלוסיות.

81% ציינו כי הם מסכימים במידה רבה עם האמירה "אני מכבד יהודים מכל הקבוצות באוכלוסייה גם אני לא מקבל את עמדותיהם". בפילוח לפי רמת דתיות, נתון זה גבוה במיוחד עבור דתיים וחרדים (93%) ונמוך יותר עבור חילונים (73%). רק 13% מאמינים כי מצב האחדות בעם בעוד חמש שנים יהיה טוב יותר. נתון זה גבוה במיוחד עבור דתיים ונמוך במיוחד עבור חילונים. 59% מהחילונים מאמינים כי המצב יהיה יותר גרוע בעוד חמש שנים, לעומת 17% בלבד מן הדתיים.

לסיום הסקר נבחנו עמדתם של המרואיינים ביחס לדרךהטיפול בשסע בין דתיים לחילונים.78% ציינו כי הם מסכימים במידה רבה שחשוב שתלמידים בכל הזרמים במערכת החינוך ילמדו כיצד לקרב בין דתיים לחילוניים. נתון זה גבוה יותר עבור מסורתיים (88%) ודתיים (85%) ונמוך יותר עבור חרדים (80%) וחילונים (71%).

40% מאמינים כי הדרך המתאימה ביותר לטפל במתח בין דתיים לחילונים היא לעסוק בנושא זה במערכת החינוך. דרך החינוך פופולרית במיוחד בקרב חרדים (50%), ודתיים (45%), ופחות בקרב חילוניים ומסורתיים (36%). 23% מאמינים כי הפתרון הטוב ביותר הוא לקיים דיאלוג בנושא זה בין קבוצות וקהילות של דתיים וחילוניים, אולם אחוז החרדים שבחר בתשובה זו הוא נמוך במיוחד (7%). פתרונות חקיקתיים זכו לתמיכה בקרב 12% מן החילוניים ואף לא אחד מן החרדים.

לדברי אילן גאל-דור מנכ"ל ארגון גשר "תוצאות הסקר מצביעות על כך שהתשתית מוכנה, ויש נכונות של המגזרים השונים להידבר אחד עם שני. יחד עם זאת, יש בפנינו עבודה רבה".

תגובות (0) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 13 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד