בע"ה ל' ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

משרד החקלאות מתריע מנפילת עצים

במשרד החקלאות מזהירים כי חיפושית שהחלה להתפשט בארץ עלולה להביא לקריסת עצי דקל

  • יח"צ
  • ה' כסלו תשע"ו - 13:43 17/11/2015
גודל: א א א
עץ הדקל שקרס על רכב (איתן נווה)
עץ הדקל שקרס על רכב (איתן נווה)

לפני מספר ימים נפל עץ דקל בגינה פרטית בעיר פתח תקווה על רכב חונה והסב לו נזק רב. בחסדי השם לא היו נפגעים בנפש.

נפילת עצים היא תופעה שמתרחשת בעיקר בהקשר של מזג האוויר בזמנים של רוחות עזות, אך כעת, כך מתברר ישנה סיבה נוספת לתופעה.

לדברי משרד החקלאות, הסיבה נעוצה בחיפושית אחת קטנה שאוכלת את העץ מבפנים, עד שהוא נרקב וקורס. לחיפושית קוראים חדקונית הדקל והיא תוקפת בעיקר עצי תמר, הנפוצים במיוחד ברחובות הערים השונות.

החיפושית הינה מין פולש שהגיע לארץ מהמזרח הרחוק. המדובר בחיפושית חומה עם חדק מוארך ובולט באורך 3.5 ס"מ לערך, הנחשבת לאחד המזיקים הקשים של עצי הדקל. זחלי החיפושית (שלב ההתפתחות שבין ביצה לחיפושית בוגרת) גורמים לעץ נזק קשה וממיתים אותו, נזק שאף קשה לגלות ולהתמודד עמו בזמן, היות ושלבי הנגיעות הראשוניים של העץ לרוב אינם ניתנים לגילוי. נקבת החדקונית נוחתת על צמרת הדקל, מכרסמת את אחת מכפותיו ויורדת לקודקוד הצמיחה, שם תטיל כמה מאות ביצים, מהם יבקעו הזחלים אשר יכרסמו את ליבת העץ עד לכדי השמדה, ריקבון וקריסה בתוך 3 חודשים.

לפני כעשור החלה החיפושית להתפשט בישראל באזור הבקעה. לפני כשש שנים התגלו נגיעות שלה גם באזור נהריה וכעת נראה שהתופעה שבה.

| כיצד כל אחד מאתנו יכול לזהות עץ נגוע?

עצי דקל נחשבים כעצים סימטריים מאוד. כותרת של עץ נגוע נטויה על צידה, ולמעשה נפגעת הסימטריות הייחודית של הדקל. סימן בולט הוא התייבשות כותרת העץ. עץ פגוע קשות או מת ייראה כסתור ולא מסורק, ענפיו שמוטים על הקרקע כמו מטרייה סגורה. בעץ שהחל להיפגע ייראו כפות דקל שמוטות, כרסום בבסיס הכפות, ולעיתים פקעות גולם בבסיס הכפות.

| איך מטפלים?

ניתן להציל את העצים בטיפול נקודתי יעיל במסגרתו מרססים את קודקוד העץ בנקודת מוצאן של כפות התמרים. הרשויות המקומיות, במסגרת הטיפול בעצי העיר, אמונות גם על הטיפול המניעתי בחדקונית (בגינון הציבורי בלבד).

שמעון ביטון, מנהל תחום הגנת הצומח בשה"מ (שירות ההדרכה והמקצוע) במשרד החקלאות: "יש סימנים מקדימים שהעץ נגוע ושהוא עומד ליפול, ורצוי שהציבור יכיר את הסימנים, כך שיוכל להתריע בפני הרשות המקומית שתטפל בעצים בטרם יקרה אסון. מדריכי משרד החקלאות מדריכים ומייעצים על אופן הטיפול בחדקונית הדקל בחקלאות למדבירים מוסמכים, ומלווים כל רשות מקומית שפונה לייעוץ בנושא".

תגובות (1) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 16 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד