בע"ה י' ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

חוגגים ונזהרים

במד"א מזהירים מפני הסכנות השכיחות בחנוכה ומפרסמים הוראות טיפול ובטיחות. הסכנות הנפוצות: חנק מסופגניות, כוויות משמן רותח וחנוכיות

  • יח"צ
  • י"ח כסלו תשע"ו - 15:04 30/11/2015
גודל: א א א
אילוסטרציה. (אל הר המור)
אילוסטרציה. (אל הר המור)

לקראת ימי חנוכה הקרבים ובאים מפרסם ארגון מד"א הנחיות זהירות וטיפול במקרי חנק וכוויות. לטענת הארגון מידי שנה בימי החנוכה ישנה עלייה במספר הפניות למוקדים, בעיקר במקרים של חנק (מסופגניות) ושל כוויות (שמן רותח וחנוכיות). כדוגמא מזכירים במד"א אדם מבוגר שזקנו נשרף בשנה שעברה בהדלקת נרות, אך בחסדי שמיים הסיפור נגמר בפציעות קלות בלבד.

בעקבות החשש מהסכנות הנלוות, מפרסמים במד"א נהלי זהירות לאכילת והכנת סופגניות, ולהדלקת החנוכייה. בעת הדלקת הנרות מזכירים במד"א כי החנוכייה צריכה להיות יציבה ומונחת במקום שאינו חשוף לרוח. בנוסף יש להרחיק מהחנוכיה חומרים דליקים. לבסוף מציינים כי יש להזהר משרפת שערות בעת הדלקת החנוכייה. לגבי הטיפול בכוויות קשות, יש להוריד את הבגדים ולשטוף באופן רציף במים קרים במקביל לחיוג למוקד 100.

כאמור סיכון נוסף שקיים בחנוכה הוא כוויות משמן רותח של טיגון הנפוץ בחנוכה. על פי ההמלצות יש לטגן בכיריים האחוריות במידה והדבר אפשרי, וכן מומלץ להטות את ידית המחבת כך שלא תבלוט החוצה. לגב הטיפול בכוויות קלות מומלץ לשטוף במים קרים, אך יש להימנע ממריחת חמרים שעלולים לגרום לזיהום וכן להימנע מפיצוץ שלפוחיות מאותה סיבה.

סכנת החנק ממאכלים מטוגנים קיימת בעיקר אצל זקנים וילדים קטנים. במקרה של חנק יש להתקשר אל מוקד 100 ובמקביל ללאודד את הנפגע להשתעל. במקרה ואין באפשרותו להשתעל יש לרוקן את חלל הפה ולבצע לחיצות ברום הבטן. במקרה והנפגע איינו בהכרה יש להתשר למוקד מד"א ולבצע החייאה בהתאם להוראות המוקד. במד"א מדגישים כי במקרה שמדובר בילדים, במידה וניתן, יש להפוך את הילד ולטפוח על השכמות, בנוסף לפעולות שהומלצו.

במד"א מזהירים כי "אין בהנחיות הנ”ל להקנות סמכויות טיפול או אבחון מעבר לרמת ידיעותיך בהגשת עזרה ראשונה"הנחיות החייאה של מדא.

תגובות (0) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 14 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד