בע"ה ט"ז ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

מנדלבליט - בדרך לתפקיד היועמ"ש

מזכיר הממשלה אביחי מנדלבליט ימונה ככל הנראה לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה. בעבר התבטא מנדלבליט בשבחו של ארגון 'בצלם' וכפצ"ר הורה על חקירת חיילים פעמים רבות

  • ח' טבת תשע"ו - 19:26 20/12/2015
גודל: א א א
אביחי מנדלבליט (Israel_Defense_Forces)
אביחי מנדלבליט (Israel_Defense_Forces)

בעוד קצת יותר מחודש עתיד היועץ המשפטי לממשלה, יהודה ויינשטיין, לסיים את תפקידו. הועדה לאיתור מועמדים בחרה היום מבין כעשרה משפטנים, את מזכיר הממשלה, אביחי מנדלבליט, למועמד יחיד לאחר שקיבל את תמיכתם של ארבעה מחברי הועדה.

נציין כי הועדה אמורה הייתה להגיש שלוש הצעות מתוכם תבחר שרת המשפטים איילת שקד מועמד אחד ולהעלותו להצבעה בממשלה, אולם בסופו של דבר מנדלבליט היה היחיד שזכה לתמיכת ארבעה מתוך חמשת החברים כנדרש.

בעבר נחקר מנדלבליט באזהרה, בחשד לביצוע עבירות מרמה והפרת אמונים במסגרת פרשת הרפז, אך בעת כהונתו כפצ"ר‏ לפני כחצי שנה החליט היועץ המשפטי ויינשטיין לסגור את תיק החקירה נגד מנדלבליט.

נציין כי מנדלבליט, חובש כיפה, הוא אחת הדמויות הידועות במנהגם 'להשפיע מבפנים'. על פי ידיעות שהתפרסמו בתקופה בה שימש כפצ"ר, מנדלבליט הקפיד לפתוח חקירת מצ"ח כנגד חיילים שהרגו ערבים.

מנדלבליט אף ידוע כמי שהחליט להעזר בארגון 'בצלם' על מנת לחקור חיילי צה"ל. בראיון לעיתון 'הארץ' טען מנדלבליט כי ארגון בצלם הוא 'ארגון שחותר לאמת בדיוק כמונו'.

לאחר מבצע עופרת יצוקה נפתחו בהנחיית מנדלבליט תיקים רבים כנגד לוחמים שהשתתפו במבצע. נציין כי בעוד שבתחילה לא נפתחה חקירה כנגד חיילים לפני בירור של העובדות, הרי שמנדלבליט שינה את הנוהל וחיילים נחקרו בכל מקרה בו נהרג ערבי - "שאינו מעורב בלחימה" בשטחי יו"ש. יוצא מן הכלל מקרה שאירע במהלך פעילות "בעלת אופי לחימתי מובהק".

בכתבי האישום הבולטים ניתן למנות את שני חיילי גבעתי שהורשעו לאחר שהכריחו ילד ערבי לפתוח למענם תיקים שנחשדו כפצצות, את חקירתו של האלוף אילן מלכא - מח"ט גבעתי בזמן עופרת יצוקה - בשל פקודה שנתן להפגזת בית מגורים בו שהו מחבלים ואזרחי אוייב, ואת סמ"ר ס', חייל גבעתי שהואשם בהריגת 'אלמוני' במהלך "עופרת יצוקה" לאחר שירה לעבר קבוצת אזרחים ערבים שלפי ידיעתו הסתתר בתוכם מחבל.

אך עדיין נראה כי ישנה השפעה מסויימת לכך שמנדלבליט הינו יהודי חובש כיפה. כפי שכעת מתקיימות הפגנות כנגד ראש השב"כ, וחברי העצורים מנצלים את סביבתו הדתית של של כהן להפעלת לחצים כנגד מדיניותו כלפי העצורים היהודים. הרי שמהלכים דומים נעשו בעבר כנגד מנדלבליט.

כתובות גרפיטי "בוגד", ו"מנדלבליט וגולדסטון בוגדים" רוססו בעבר על קירות ביתו של מנדלבליט המתגורר בהדר גנים בפתח תקווה. בנוסף מאות כרוזים בגנותו של מנדלבליט חולקו בשכונת מגוריו. במו כן התקיימו הפגנות בסמוך לביתו.

תגובות (0) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 23 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד