בע"ה י"ח ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

"אין ערך להודאה בתנאים כאלה"

כשברקע העדויות על מה שעוברים העצורים בפרשת דומא, שוחחנו עם ד"ר חיים סודובסקי, עד הגנה במשפטו של רומן זדורוב שהורשע ברצח הילדה תאיר ראדה, לקראת הכרעת בית המשפט העליון בעניינו ביום רביעי

  • אורי קירשנבום
  • ט' טבת תשע"ו - 22:09 21/12/2015
גודל: א א א
ארכיון (שבס)
ארכיון (שבס)

בית המשפט העליון הודיע היום (ב') שביום רביעי הקרוב יפרסמו השופטים את הכרעתם בערעורו של רומן זדורוב.

משפטו של רומן זדורוב הוא אחד המשפטים המתוקשרים ביותר שהתקיימו בישראל בשנים האחרונות, ואולי מאז ומעולם.

קצרה היריעה מלפרט את כל מהלך המשפט, ובכל זאת, בקצרה: כשבוע לאחר שנרצחה הילדה תאיר ראדה ז"ל בבית הספר 'נאות גולן' בקצרין, נעצר רומן זדורוב שעבד בבית הספר, בין עצורים רבים נוספים. בתוך זמן קצר, ולאחר שהוכנס מדובב לתא המעצר שלו ששידל אותו להודות ברצח, הודה זדורוב ברצח ואף ביצע שחזור מלא לרצח.

ביום ו' בתשרי תשע"א הורשע זדורוב בבית המשפט המחוזי בנצרת ונשלח בעקבות כך למאסר עולם. לאחר שבית המשפט העליון, באופן חריג מאוד, קיבל את ערעור סנגוריו של זדורוב והורה לבית המשפט המחוזי לדון שוב בממצאים החדשים שהוצגו על ידי צוות ההגנה, חזר בית המשפט המחוזי והרשיע את זדורוב.

אך בזה, כאמור, לא תמה הסאגה המשפטית. עורכי דינו שבו ועתרו לבית המשפט העליון וטענו שבתא השירותים בה אותרה גופתה של הנרצחת נמצאה טביעת נעל שאינה של זדורוב. הפרקליטות טענה שזה אכן ממצא חריג אך אין בו כדי לסתור את הרשעתו של זדורוב. כמו כן, טענו עורכי דינו של זדורוב כי ההודאה הוצאה ממנו באמצעים לא כשרים וגם עבודת המדובב הייתה שלא כחוק.

הסנגורים מצויידים בעשרות רבות של ראיות על כך שאין כל ספק שזדורוב הוא לא הרוצח. סרטים רבים ותחקירים תקשורתיים רבים עסקו בעניין במשך השנים, בהם הציגו חוקרים רבים שצדדו בזדורוב ראיות חותכות, לכאורה, באשר לחפותו.

בית המשפט העליון, כאמור, יפסוק ביום רביעי הקרוב בעניין.

| הודאה - מלכת הראיות?

בהשגחה פרטית שאי אפשר להתעלם ממנה, ההכרעה נופלת בימים בהם כולנו טרודים מהעדויות על התעללויות קשות שמבצעים חוקרי השב"כ בנערים העצורים בפרשת דומא. הדיווחים שיוצאים אחת לכמה שעות על 'התקדמות משמעותית בחקירה' מביאים לחשש אצל רבים שיוצאו מהנחקרים הודאות כוזבות.

שוחחנו עם ד"ר חיים סודובסקי, חוקר בכיר שהקדיש שנים מחייו לחקר הרצח של ראדה והיה חלק מעדי ההגנה במשפט.

לצד האווירה הציבורית שרווחת שאכן זדורוב אינו הרוצח, הרי שבליבם של רבים נשארה לקנן התחושה שלא ייתכן שמי שכלל לא קשור לסיפור יודה ברצח שלא ביצע ואף ישחזר אותו. סודובסקי מתייחס ישירות לדברים. לדבריו, בסרט מהשחזור נראה בצורה ברורה כי זדורוב כלל לא מודע לפרטים בסיסיים לגבי הרצח. כך למשל, נראה בסרט שזדורוב הולך למקום אחר ולא לחדר השירותים בו נרצחה ראדה. רק בשכנוע של הצוות שליווה אותו הוא פונה לחדר השירותים בו היא אכן נרצחה.

ספרו של סדובסקי

את כל הנתונים הללו אספו סודובסקי וחבריו והציגו בסרט שמופיע גם ביוטיוב - "לתפור חף מפשע" שהוא גם שם הספר שהוציא סודובסקי בעקבות הפרשה.

"יש תהליך ביולוגי, הורמונלי, שאני מפרט בספר שלי, שם אני מסביר מה קורה בגוף של בנאדם שגורם לו בסופו של דבר להאמין שהוא זוכר משהו שהוא לא עשה בכלל".

האם יש לכך בעיניך השלכה באופן כללי למעמדה של ההודאה במשפט הפלילי?

"משפטנים בכירים, כולל שופטים, מבינים לאט לאט שאין כמעט ערך להודאה. כשאתה יושב על בנאדם ואתה לוחץ אותו וחוקר אותו שעות על גבי שעות... באינטרנט יש הרבה סרטים על חפים מפשע שמסרו הודאות על דברים שלא היו ולא נבראו ואחר כך מצאו את הפושעים האמיתיים".

גם לגבי העצורים בפרשת דומא נכון יהיה לומר את זה?

"אני מבטיח לך שבעשר הדקות הראשונות בחקירה של החבר'ה האלה מדומא אמרו להם שהולכים לעצור את אמא שלהם, את אחות שלהם ואת כל המשפחה - בשביל לשבור אותם. עשו את זה לברנס (אדם שישב מאסר עולם על רצח וזוכה לאחר מכן. א.ק.)".

לסיום, אומר סודובסקי כי הוא מקווה לשמוע על זיכויו של זדורוב ביום רביעי: "אני מאוד מקווה שבית המשפט העליון יעשה צדק. לא צריך להיות חכם גדול, כל מה שצריך זה לפתוח את העיניים. כשאתה עובר על התיק אתה צריך להיות לא חכם בשביל לחשוב שהוא אשם, ואני מדבר בעדינות".

תגובות (6) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 15 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד